AlterNativa3 participa en un projecte per facilitar que joves de Nicaragua segueixin estudiant

No Comment

alternativa3 reunio becaris

La cooperativa Alternativa3 està participant en un projecte de concessió de beques per a joves nicaragüencs que tenen dificultats per continuar els seus estudis. Una de les membres, Estel Malgosa, va participar recentment a una reunió dels i les alumnes que han estat becats el curs 2017 per la Cooperativa Multisectorial Augusto Cesar Sandino. El projecte de beques és un projecte que la cooperativa duu a terme amb el suport d’AlterNativa3 i l’Ajuntament de Terrassa, i pretén donar unes ajudes als alumnes de les comunitats per afavorir l’accés dels joves al estudi de secundària i de universitat.

Augusto Cesar Sandino, cooperativa de cafè de Comerç Just

El Guapotal és una regió muntanyosa formada per 7 comunitats rurals que pertanyen al municipi del Tuma-La Dalia. Els habitants de la regió tenen escassos recursos i viuen de l’agricultura, sobretot del cultiu del cafè. Augusto Cesar Sandino és una cooperativa formada per 85 famílies de petits productors i productores que produeixen cafè de Comerç Just.

Degut a la dificultat d’accés a les comunitats als estudiants de la zona se’ls redueixen les oportunitats de seguir amb els estudis un cap acaben l’educació primària. La beca els ofereix una petita ajuda per costejar el cost del transport i manutenció en els llargs desplaçaments fins el centres educatius. Molts dels i les joves que estudien ho fan el cap de setmana, podent així combinar estudis i treball, i dormint a la ciutat tant sols una o dues nits a la setmana. Aquest any son 11 els joves becats, entre els estudis de secundària i universitat. Entre els estudis universitaris més cursats està la enginyeria en la producció agropecuària i comptabilitat.

Com a contraprestació de la beca els i les joves han de realitzar unes hores de treball a la comunitat, mitjançant el qual s’inicien en la participació de les activitats socials que realitza la cooperativa i es crea un vincle que permetrà el relleu generacional, evitant la migració de joves a les ciutats i a altres països. D’aquesta manera, els estudiants experimentats es converteixen amb promotors i tornen a la cooperativa a realitzar formacions als socis i sòcies sobre millores en el cultiu, diversificació de conreus, conservació de medi ambient i prevenció en canvi climàtic, sensibilitzacions d’equitat de gènere, etc. Aquest és el cas de la Margini i el Fairi, que s’han incorporat als projectes socials de la cooperativa després de varis anys com a becats.

Aquest any, al grup de becats i becades hi ha molts i moltes estudiants nous, plens de somnis i il·lusions en els seus estudis. Una de les novetats de l’any és la cessió per part de la Cooperativa d’un tros de terreny on els i les alumnes d’agropecuària i agronomia poden realitzar les seves pràctiques, i els que estudien economia poden practicar amb els pressupostos i les finances del cultiu. El terreny compta amb mitja hectàrea de cultiu de cafè i cacau que cultivaran els i les joves becats. El benefici extret de la venta d’aquests productes s’afegirà a l’import de beques del següent any, apuntant així a la futura sostenibilitat i autonomia del projecte.

Des de l’any 2009 Alternativa3, amb el recolzament de l’Ajuntament de Terrassa, porta a terme un projecte que consisteix en entregar beques al jovent (50% homes i 50% dones, tenint un total de més de 238 becats i becades) per incrementar l’alfabetització de les comunitats i apostar per un futur. Gràcies a aquesta formació es compta amb treballadors i treballadores qualificats per a les activitats productives, educatives i culturals.

Nicaragua és el segon país més pobre de Llatinoamèrica i un dels països del món amb major inseguretat alimentària. El 46,20% de la població viu en condicions de pobresa i l’11,2% viu en pobresa extrema, percentatge que s’incrementa a les zones rurals (segons dades de l’Índex de desenvolupament humà 2011 del PNUD).

botomalarrassa

El programa de BECAS de CECOCAFEN neix a partir d’un diagnòstic realitzat sobre els nivells educatius de la zona. El resultat indicava que el pro mig d’escolarització és de segon grau de primària per un 60% dels enquestats, mentre que el 40% no sap llegir ni escriure. Es va concloure amb un índex negatiu de desenvolupament.

L’alumnat no pot assumir el cost que suposa seguir estudiant després de la primària. Els Instituts tècnics i d’educació secundària es troben ubicats a les ciutats, lluny de les llars de la població rural. El cost que suposa la matrícula, els desplaçaments i la manutenció supera les seves possibilitats econòmiques.

Els criteris de concessió de les beques són:

  • La situació econòmica de la família
  • La quantitat de filles i fills que estudien a la família
  • Becar un alumne per família cada any
  • La ubicació geogràfica de les llars de l’alumnat
  • L’historial de rendiment acadèmic també es té en compte

El problema que es tracta de resoldre és que els i les joves abandonen els estudis per falta de recursos.

Related Articles

Deixa un comentari