La Llar, una escola emblemàtica al cor de Terrassa

No Comment
MeritxellGarrigos Meritxell Garrigós, directora de l’escola municipal La Llar. Foto: MC

Visitem l’Escola Municipal La Llar, un centre educatiu creat el 1908 com a «Escuela de Economía Doméstica» dirigida aleshores a noies de famílies obreres de Terrassa. Actualment, l­‘escola es troba al bell mig de la ciutat i al seu interior tenen lloc tot un ventall d’activitats que van des de la tradicional ensenyança d’adults fins a tota una oferta de formació no reglada on tenen especial importància les diferents artesanies que s’ensenyen.

Meritxell Garrigós, directora de la Llar, i Llúcia Garrigós, una de les professores, ens fan un recorregut pels diferents espais que formen part d’aquest edifici modernista, tan terrassenc, i de mentre anem descobrint algunes de les claus que expliquen l’èxit d’aquesta escola municipal tan popular a la ciutat.

L’escola La Llar ofereix tot un ventall d’activitats, des de la tradicional ensenyança d’adults fins a la formació no reglada, on tenen especial importància les diferents artesanies que s’ensenyen.

Per una banda, ens expliquen, l’èxit està en el compromís del professorat, que encara la seva feina tot combinant el servei públic amb el factor vocacional. La Llúcia, professora en el curs de competències bàsiques per a dones immigrants, explica que es personalitza molt el tracte amb les alumnes: «Intentem conèixer les seves situacions personals i adaptar-nos-hi. En molts casos són dones que han arribat aquí i no s’han relacionat amb ningú de fora de la seva comunitat». Per afavorir la integració a la ciutat d’aquestes dones que es troben, en molts casos, en una situació vulnerable, es va crear aquest curs de capacitació tecnològica de confecció ja que «aquest és un coneixement pràctic que els hi interessa i volen aprendre. Aprenent a cosir aprenen també català, però d’una manera més natural i pràctica, partint d’una activitat per la que ja tenen una motivació». L’objectiu del professorat de La Llar és que, un cop acabat el curs, aquestes dones es quedin a l’Escola i continuïn formant-se. «I moltes ho fan» afegeix amb satisfacció Meritxell.

botomalarrassa

La continuïtat és un dels símptomes que els cursos compleixen les expectatives de l’alumnat. «Hi ha grups de gent que venen cada any a fer activitats diferents. Si oferim patchwork ho proven. Si fem joieria? també», ens expliquen entre la directora i la professora. Un altra clau de l’èxit de l’escola és el seu material. «La Llar compta amb un equipament que permet una formació professional de gran qualitat i per això a la gent li agrada formar-se aquí» ens diu la directora. La mida de les aules, la ràtio d’alumnat per classe, el material tècnic específic de què disposen i la pròpia arquitectura de l’espai, que és càlida i adient per a l’aprenentatge són sens dubte un dels punts forts d’aquesta escola.

La Llar compta amb un equipament que permet una formació professional de gran qualitat

L’altre èxit, com deien, és mèrit del professorat, la formació del quals és gairebé contínua i té, a més, un afegit vocacional a destacar. «El nostre professorat està contínuament renovant-se, aprenent noves tècniques dins el seu àmbit, perfeccionant-se. Van a fires i fan cursos per tal d’estar assabentats sempre de les últimes tendències». Parlem precisament dels últims cursos afegits a l’oferta educativa de La Llar, una selecció que obeeix a les tendències actuals en manualitats i que inclou conceptes com a «Bullet journal», «Lettering» i altres disciplines que s’allunyen molt de la idea preconcebuda que té la gent de l’artesania com una cosa més tradicional i obsoleta. La Llúcia, professora de lettering i scrapbook, explica com, precisament, els cursos d’artesania de La Llar volen anar més enllà d’aquesta idea limitada i mostrar com les possibilitats dels treballs manuals avui en dia són infinits. «També és important ensenyar com tècniques artesanals tradicionals es poden combinar per crear peces molt actuals i modernes». La Meritxell recalca que, degut a l’alt nivell tècnic del professorat i al bon estat de les instal·lacions municipals, molts alumnes es formen en aquests treballs no reglats no només per una qüestió de lleure sinó també buscant futures sortides professionals.

I és que aquest és l’objectiu final d’aquesta escola municipal que està entre les més grans de tota la província de Barcelona: respondre a les necessitats formatives de tot el ventall possible d’alumnes: joves i grans, nouvinguts i veïns de la ciutat en general.

Maria C.

Deixa un comentari