Problemes gravíssims amb el Servei d’Urgències de Mútua, denuncia personal sanitari

1 Comment
Mentre, suposadament, no hi ha diners per cobrir les necessitats del Servei d'Urgències, Mútua avança en les obres de la nova residència privada per a gent gran (Foto: PV) Mentre, suposadament, no hi ha diners per cobrir les necessitats del Servei d’Urgències, Mútua avança en les obres de la nova residència privada per a gent gran (Foto: PV)

El comitè d’empresa de Mútua Terrassa ha fet públiques, aquest 4 de desembre, denúncies i queixes molt greus sobre el servei d’urgències d’aquest hospital, de les quals en fan responsable l’empresa privada egarenca que fa negocis amb el servei públic.

La denúncia, a més, fa referència a problemes que vénen de lluny, “la situació viscuda a finals de l’any 2013 i inicis del 2014 al Servei d’Urgències de l’Hospital (SUH), afecta d’una manera crònica i persistent tant al personal sanitari com l’atenció i seguretat del pacient”, assegura el Comitè en un comunicat fet públic ahir a la nit.

Les plantilles, afegeix, estan “molt per sota de les recomanacions de les associacions professionals d’infermeria i medicina, i els estudis realitzats pel Ministeri de Sanitat i Política Social”. Els problemes, lògicament, no acaben per aquí: la situació es veu “agreujada pel fet que la possibilitat de drenatge de malalts pendents d’ingressar a plantes d’hospitalització és escassa, havent-hi plantes tancades”, de manera que “en moltes ocasions, i sobretot en èpoques d’epidèmia, es duplica i triplica la capacitat prevista al SUH sense que s’augmenti el nombre de professionals que atenen els malalts. Els caps de setmana encara són més durs perquè es redueix el personal assistencial i de suport habitual”.

Aquesta situació, subratlla el comitè de les treballadores i treballadors de Mútua Terrassa, “afecta a la seguretat, la intimitat i la confidencialitat del pacient, i fins i tot dels acompanyants”, que encara han de patir “riscos innecessaris de contagi per excessiva proximitat entre usuaris”.

El personal sanitari, que sembla decidit a no callar res més, denuncia també que en aquesta situació “la responsabilitat professional i les condicions del personal sanitari es veuen també molt afectades. Sovint el professional ha de controlar un número superior de pacients dels que li pertocarien, i això provoca irremediablement un increment de l’estrès i l’augment de la possibilitat d’errades amb les possibles reclamacions o denúncies de pacients o familiars”.

Davant aquest quadre clínic d’urgències escandaloses, les converses del personal sanitari amb l’empresa semblen no haver anat massa lluny. En el comunicat, el comitè declara que “les solucions que ens han ofert ens semblen insuficients i de caire estacional (quan les deficiències que pateix el SUH no són només conjunturals)”.

Considerant, aparentment, esgotades les possibilitats de la negociació exclusiva entre el personal sanitari i la direcció del holding empresarial Mútua de Terrassa, el comitè ha decidit convidar la resta d’afectats a la recerca de solucions per aquest gravíssim problema, raó per la qual “hem decidit dirigir-nos a vostès, per tal de fer-los partícips de la greu situació que es viu en aquest SUH, la qual considerem que posa en risc la salut dels pacients i del personal que els assisteix”.

Finalment, s’informa en el comunicat públic que el CatSalut garanteix als centres sanitaris una dotació específica com és el PIUC (Pla Integral d’Urgències de Catalunya): 261.052 euros el 2013 per la Mútua de Terrassa.

Text íntegre del comunitat de Comitè d’Empresa Hospital Mútua de Terrassa:

El Comitè d’Empresa de l’Hospital Universitari Mútua de Terrassa, davant la situació viscuda a finals de l’any 2013 i inicis del 2014 al Servei d’Urgències de l’Hospital (SUH), ha estat mantenint contactes amb la Direcció de l’Empresa per tal de buscar solucions i resoldre la situació que viu el servei d’urgències i que afecta d’una manera crònica i persistent tant al personal sanitari com l’atenció i seguretat del pacient.

Les plantilles tant d’infermeria com mèdiques, mossos sanitaris, auxiliars d’infermeria i administratives, estan molt per sota de les recomanacions de les associacions professionals d’infermeria i medicina, i els estudis realitzats pel Ministeri de Sanitat i Política Social (http://www.msssi.bob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/docs/UUH.pdf). Som hospital de referència del Vallès Occidental de codis emergents, i per aquest motiu considerem que la dotació de personal del SUH hauria d’estar adequada a l’exigència que requereix l’atenció d’aquest tipus de pacients, per evitar que quan el personal del SUH s’hagi de desplaçar a atendre aquests codis la resta del personal que ha de seguir vetllant pels altres usuaris del SUH no sigui insuficient.

Aquesta situació es veu agreujada pel fet que la possibilitat de drenatge de malalts pendents d’ingressar a plantes d’hospitalització és escassa, havent-hi plantes tancades. Això provoca la col·locació dels pacients fora dels boxes de visita: en passadissos, sortides d’emergència, etc.

En moltes ocasions, i sobretot en èpoques d’epidèmia, es duplica i triplica la capacitat prevista al SUH sense que s’augmenti el nombre de professionals que atenen els malalts. Els caps de setmana encara són més durs perquè es redueix el personal assistencial i de suport habitual.

Cal tenir en compte també que amb el mateix personal i material del SUH s’atenen pacients de caire tant públic com privat.

Aquesta situació afecta a la seguretat, la intimitat i la confidencialitat del pacient, i fins i tot dels acompanyants d’aquest, per exemple en quant a la realització de les necessitats bàsiques, a les actuacions d’infermeria, a la recollida d’història i dades clíniques davant la presència d’altres persones, o als riscos innecessaris de contagi per excessiva proximitat entre usuaris.

Així mateix, la responsabilitat professional i les condicions del personal sanitari es veuen també molt afectades. Sovint el professional ha de controlar un número superior de pacients dels que li pertocarien, i això provoca irremediablement un increment de l’estrès i l’augment de la possibilitat d’errades amb les possibles reclamacions o denúncies de pacients o familiars.

Després de les negociacions dutes a terme amb l’Empresa, les solucions que ens han ofert ens semblen insuficients i de caire estacional (quan les deficiències que pateix el SUH no són només conjunturals), i per aquest motiu ens hem decidit a dirigir-nos a vostès, per tal de fer-los partícips de la greu situació que es viu en aquest SUH, la qual considerem que posa en risc la salut dels pacients i del personal que els assisteix. El CatSalut garanteix als centres sanitaris una dotació específica com és el PIUC (Pla Integral d’Urgències de Catalunya): 261.052 euros el 2013 per la Mútua de Terrassa.

Terrassa, 4 de desembre de 2014

Related Articles

1 Comment

  1. JOSEP ANTON PEREZ FERRANDIZ

    Porto dos dies a urgències i nomes he vist una vegada al metge. Ens van dir q l ingressarien i el cert és q està tot el dia al box i no ens informen absolutament de res. Quina sanitat tenim q ens tracten com ramats.

Respon a JOSEP ANTON PEREZ FERRANDIZ Cancel·la les respostes