Situació insostenible en les llistes d’espera sanitàries, denuncia la PDSP

No Comment

A pocs dies de la darrera denúncia per col·lapse al servei d’urgències de la Mútua de Terrassa, la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública de Terrassa fa una nova crida a la ciutadania i a les persones amb responsabilitat professional i política alertant que la situació no ha millorat.

“D’una banda, tenim les llistes d’espera oficials publicades per la Generalitat de Catalunya, que només serveixen per a que el Conseller o algun director general sortint a la TV, ràdio o altres mitjans de comunicació per posar-se la medalla perquè ho haurien fet molt bé; però la realitat és que aquestes llistes són falses i quan en la majoria dels casos demanes hora per alguna consulta el que et diuen és que ja t’avisaran i mentrestant et quedes com en un núvol, però no hi ets en cap llista d’espera. El que fan és cuinar-les (manipular-les) al seu favor. Qui no coneix a un familiar, amic, veí o conegut que et diu que fa més de 12, 18, 24 o 36 mesos que espera per una visita, prova o operació?”convocatòria sanitat terrassa

Per il·lustrar i demostrar aquesta afirmació, la Plataforma informa de dos casos. El primer, el de Glòria P.: el passat mes de novembre va visitar el metge de capçalera per una patologia concreta i la derivaren a ginecologia, on li digueren que es tranquil·litzés perque la llista d’espera seria d’un any com a mínim. Mentre no l’avisaven ella no consta com a pacient en espera, però de totes formes en no suportar els dolors va anar a un ginecòleg privat, per assabentar-se de que tenia un pòlip i que era necessari treure’l de forma ràpida.

Amb el resultat, tornà a l’especialista de Sant Llàtzer, que li diu que ha de tornar a passar pel metge de capçalera. Després d’insistir, el facultatiu li va donar hora per a 4 dies després. Així, com un favor especial, com si la sanitat fos cosa de favors i no un dret.

Ara, la pregunta és: «Si s’estan un any per realitzar la primera visita quant de temps trigaran en solucionar el problema, fer-li una ecografia i després l’operació? Com poden tenir una persona durant un any o més amb dolors i sense fer res? Això és inhumà!»

El segon cas que presenta la PDSP és el de dos pacients de Mútua (Càndida F. I Francisco B.), que després de moltes visites mèdiques i temps (en un dels casos anys) per solucionar la patologia, els metges decidiren que havien d’anar a la clínica. Quan van demanar hora, una de les dues persones ho va fer el 28 d’agost del 2015 i li van donar pel 23 de maig del 2016; mentre que l’altra que ho va fer el 6 d’octubre del 2015 li van donar hora pel dia 3 d’octubre del 2016. O sigui, 9 mesos i 12 mesos d’espera, respectivament, per anar a la primera visita.

Davant d’aquesta situació, des de la Plataforma es demanen: «¿com és que una facultativa o facultatiu t’envia a la clínica per causa del dolor que pateixes (no creiem que els enviïn per treure-se’ls de sobre) i el sistema tingui aquestes dues persones 9 i 12 mesos amb dolor? Quina qualitat de vida els espera amb els seu dolor, incerteses? Com ho passen les seves famílies veient com pateixen? Això tot sembla més una sessió de sado-masoquisme que no pas un servei sanitari».

Assemblea de la Plataforma per la Defensa de la Sanitat Pública de TRS, dissabte 20 de setembre. Foto: PV Assemblea de la Plataforma per la Defensa de la Sanitat Pública. Foto: PV

Aquests dos casos mostren la situació de la sanitat al país, assegura la PDSP al seu comunicat del 16 de febrer, “ens consideren números i no persones, ens volen fer creure que una reducció de 1.500 milions d’euros del pressupost i la reducció de personal i el tancament de llits no afecten la qualitat del servei. Però cal tenir en compte que no és el mateix un diagnòstic a temps, amb moltes possibilitats de cura, que al contrari amb moltes possibilitats d’esdevenir malats crònics o, molt pitjor encara, que li costi la vida a la persona”.

En aquesta situació, observen, el nou conseller tindrà feina, però molt poc temps, “no tindrà ni els 100 dies de gràcia, les pacients no s’ho poden permetre”, i adverteixen: “estarem vigilant i denunciant qualsevol irregularitat, tingui en compte Sr. Conseller que la sanitat és un servei públic i no un negoci per a uns quants”.

La Plataforma egarenca crida a parar amb les privatitzacions i fins i tot proposa que «nacionalitzin els hospitals i centres sanitaris, car no és possible que digui un directiu que no som una ONG, per justificar la ineficiència i l’afany de lucre en contra dels usuaris». Proposen també, com alternativa, realitzar una «auditoria externa dels comptes per saber en què es gasten els nostres diners, diner públic, i això no és una frase publicitària».

La plataforma ciutadana destaca en aquest punt el treball del personal sanitari en general, i elogia el “seu esforç per contrarestar els efectes de les retallades fent més hores, cobrant menys, en molt casos fent la vida més fàcil als pacients”. No s’estalvia, però, alguna crítica: “només trobem a faltar una mica més de compromís a l’hora de denunciar les situacions que pateixen i les irregularitats que cometen els centres, ordenats pels equips directius o per les pressions del govern de torn», i conviden a denunciar-ho tot, «hi ha formes de fer-ho anònimament i sense posar en perill el lloc de treball».

En definitiva, conclou, “es tracta de que entre tothom, personal sanitari i sobretot les persones usuàries lluitem pels nostres drets, que els estem perdent a marxes forçades, que les usuàries exercim el nostre dret i reclamem el que considerem just». La PDSP recorda que hi ha plataformes, associacions i organitzacions que de forma altruista ajuden i informen.

Redacció

Related Articles

Deixa un comentari