Educar llegint: així es té cura d’una biblioteca escolar

No Comment

Arriba abril i amb ell la Diada de Sant Jordi, una jornada que tradicionalment esdevé una reivindicació de la cultura: la catalana, personificada en la ja mítica llegenda de Sant Jordi i el drac, i la literària. I és que el 23 d’abril es celebra també el Dia del Llibre, que té lloc amb molt d’èxit no només a Catalunya sinó a tot l’estat espanyol. Una jornada que, segons diuen les llibreries, constitueix un gran percentatge dels seus guanys anuals però, realment llegim tant?

L’estudi d’Hàbits de lectura i compra de llibres a Catalunya indica que, efectivament, al 2016 va créixer per cinquè anys consecutiu el nombre de lectors, acostant-se a la mitjana europea que actualment es situa en un 68%. Creix el nombre de persones que llegeix habitualment i augmenta també el nombre de persones que compren llibres.

Aquestes xifres no sorprenen als membres del AMPA i al professorat de l’Escola Abat Marcet que ja fa temps que detecten un bon hàbit lector entre l’alumnat. Tot i els bons resultats aconseguits fins ara en aquest terreny, són conscients que cal no baixar la guàrdia i continuar fent una aposta forta per a enfortir el rol de la lectura com a eix vertebral de l’ensenyament, especialment en els primers anys de la canalla. És per això que professores, mares, pares i alumnes s’han embarcat en una emocionant aventura: la renovació integral de la seva biblioteca.

Ens reunim amb tots els agents implicats en aquest canvi, aquesta veritable historia d’amor cap als llibres que amaga un enaltiment profund i conscient de la importància de la cultura i la lectura en l’aprenentatge i desenvolupament dels més petits.

Quan arribem a l’escola, el membres de l’AMPA i la directora del centre ja porten una estona remenant llibres a una biblioteca fins fa poc atapeïda de taules i cadires i exemplars antics.

«La remodelació de la biblioteca» ens diu la directora del centre, Júlia López «sorgeix del pla de direcció, des d’on sempre hem apostat per fomentar l’habit lector donant molta importància a la lectura.» L’Escola Abat Marcet té més de 50 anys i fins fa poc hi havia llibres molt antics o que pertoquen a alumnes de més edat. «Així que hem començat per aquí: triant els llibres que volíem conservar. La resta els hem cedit al ‘AMPA per la paradeta que l’escola munta per Sant Jordi. Els vendran a un preu simbòlic».

Així és com s’incorpora a aquesta primera fase de triatge l’ajuda vital de pares i mares que, organitzats a través de l’AMPA, s’han bolcat en aquest projecte engrescador. La Mar, una de les mares que ara classifica llibres a la biblioteca, troba natural aquesta col·laboració ja que «a l’AMPA estem interessants en el bon funcionament del centre i per això ens apuntem sempre que podem col·laborar en algun projecte escolar. En aquest cas estem totalment immersos en la renovació de la biblioteca perquè pensem que llegir és important per als nostres fills. Els llibres t’obren tot un món d’aventures, de noves sensacions…et fan somiar».

botomalarrassa

Una part de la renovació també passa per organitzar els racons lectors situats a cada planta de l’escola, que s’estan omplint de llibres amb la participació i assessorament de Synusia, una de les llibreries amb el catàleg infantil més divers i actualitzat de la ciutat. «Cadascuna de les classes que hi ha a cada planta són les que decideixen com ha de ser el seu racó lector: quin tipus de contes volen incloure, si volen treballar una temàtica específica, a quin espai concret el volen posar…»ens diu la Raquel, mestra d’infantil. Aquests raconets volen integrar la presència dels llibres en altres espais del recinte escolar amb l’objectiu de cridar l’atenció de la canalla defugint de la imatge de biblioteca tradicional.

Els mateixos infants són els que, un cop avançada la tria, han estat consultats al respecte de quin tipus de lectures volien a la biblioteca. Així es com s’han detectat les necessitats actuals dels usuaris i usuàries de la biblioteca. Un cop fet aquest tràmit, es començarà amb la classificació dels llibres, assumint, novament, la proposta del Consell d’Estudiants.

I és que nens i nenes, que han estat protagonistes absoluts d’aquest procés de remodelació de la seva antiga biblioteca, tenen molt clar què s’està fent i perquè.

«L’objectiu del nostre canvi és arreglar la biblioteca i posar llibres nous, perquè la gent s’animi a llegir» ens diu el Dani que té onze anys i és representant de la seva classe en el Consell d’Estudiants. La Paula, que també està al Consell i té set anys afegeix que el que estan fent és important «perquè estem treballant en equip: mares, alumnes i professores».

Poc a poc i amb les aportacions d’aquests alumnes que tenen entre set i onze anys anem construint el nostre ideal de biblioteca perfecta: «ha de ser un espai ampli, còmode, amb molts coixins i molts llibres» diu la Geneva amb ulls somiadors. «Ha d’haver-hi llibres de misteris» diu la Nerea i el Dani afegeix que «també volem llibres de fantasia però que ensenyin coses de la vida real».

I és que, més enllà de les històries escapistes, la canalla té molt clar quin paper juga la lectura en un plànol molt més pràctic: «És important saber llegir per quan siguis gran i hagis de fer les feines que fan els grans» diu l’Adriana, de set anys. El Brandon coincideix en que «és important poder llegir, per exemple, les factures i els papers del metge». Són conscients, també, de la importància que la lectura té per a ells en la seva fase d’aprenentatge. El Dani i la Geneva, els més grans del grup afinen força amb la seva explicació: «alguns llibres t’ensenyen paraules noves i complicades, i pots aprendre el seu significat i, així, aprendre més» diu ella, mentre que el Dani afegeix que «la lectura és el pilar de tot: t’ensenya noves històries alhora que aprens noves emocions».

Les retallades, la segregació escolar i les amenaces a l’escola pública continuen i nosaltres tenim la sensació, precisament, que aquest projecte engegat a l’Escola Abat Marcet va més enllà de la transformació d’un espai físic: aquí s’està fent una defensa a ultrança d’un dret bàsic de la infància: el dret a l’educació pública i de qualitat. I aquestes professores que ho són per vocació, aquests pares i mares implicats són conscients de quina és la seva lluita. Els nens i nenes també.

Sortim de l’escola amb les paraules de la petita Paula al cap: «abans hi havia molta gent que no va poder anar a l’escola i no va poder aprendre a llegir però nosaltres aprendrem».

el Consell d'estudiants reunit

Related Articles

Deixa un comentari