Debat sobre mobilitat i economia social: “no se n’ha fet res encara del Pla de Mobilitat que es va aprovar”

No Comment

La trobada serví també per encetar un nou grup de Terrassa de Som Mobilitat que impulsi una estratègia de difusió a nivell local.


Els assistents al debat sobre mobilitat visualitzen un vídeo de l’entitat Biter.

Una mobilitat més sostenible, o com millorar l’entorn de la ciutat, és un tema que preocupa, encara que segurament menys del que hauria de ser. Per això, dins del programa de Terrassa Cooperativa, ahir tingué lloc una taula rodona per abordar la qüestió, i per constatar com aquesta està estretament vinculada a l’economia social i solidària. Es va convidar a participar a l’Arnau Vilardell de la cooperativa Som Mobilitat, Haritz Ferrando de BiTer i Ramon Clariana, president de la FAVT, qui va exercir de moderador.

Clariana, que també participa a la Taula de Mobilitat municipal, descrigué perfectament la lentitud amb què es treballa des de l’Ajuntament: «el nou Pla de Mobilitat data del 2015, s’aprovà el juny, però ja s’acaba el 2017 i no s’ha aplicat encara cap mesura». Des de la plataforma veïnal que presideix Clariana es van fer aportacions a aquest Pla que està pendent d’implementar-se, «algunes recollides i moltes altres no». Destacà algunes mesures pendents i que són vitals, com ara la creació de zones lliures de vehicles privats (les anomenades ZUAP), que no se n’ha començat cap, regular els aparcaments, les zones de càrrega i descàrrega, «que a Terrassa no s’acompleixen en absolut», i el traçat de les línies de bus.

Haritz Ferrando: «tant de bo un alcalde fes un ban que digués: a partir d’ara, totes les calçades són carrils bici”

L’associació BiTer fa temps que desenvolupa una important tasca de promoció de la bicicleta a la ciutat. L’Haritz Ferrando mostrà un vídeo on es veien algunes de les fites assolides per l’entitat. De fet, des de BiTer s’assessora a l’ajuntament en qüestions de mobilitat, hem demanat que es destinin recursos a pintar carrils bici enmig de la calçada, per deixar clar que les bicis han de baixar de les voreres». BiTer suggereix que això estigui acompanyat d’una campanya de comunicació, amb tallers en escoles, etc.

Igualment, durant el debat amb els assistents, l’Haritz opinà: «tant de bo un alcalde fes un ban que digués: a partir d’ara, totes les calçades de la ciutat – 425 km de xarxa viària a Terrassa- són carrils bici, que altres vehicles també poden fer servir. Això seria una actitud valenta», etzibà.

Una cooperativa per compartir cotxes elèctrics

Som Mobilitat és una cooperativa de consumidors, creada fa només un any i mig i que compta amb 700 socis. Un dels seus impulsors, Arnau Vilardell, assistí fa poques setmanes a Terrassa per explicar el que han fet en aquest poc temps de vida. Així descriu l’Arnau la filosofia del col·lectiu: «per moure’ns, anem a peu, si no en bicicleta, o bé en transport públic; i si no hi ha més remei per desplaçar-nos i necessitem un cotxe, el compartim. Aposten doncs per compartir cotxes elèctrics, encara que també pensen en un futur en motos i bicis elèctriques.

Descrit per ell mateix de forma breu: «el que fem és posar-nos en contacte entre els socis, a través d’una aplicació mòbil, per tal de compartir vehicle». Això sí, deixant clar que la seva contribució a l’anomenada economia col·laborativa parteix de la base del «procomú, de forma que es generi un benefici no només per les persones que compartim, també per a la societat i el seu model de mobilitat».

A Som Mobilitat han desenvolupat tecnologia, traduïda en aquesta aplicació mòbil, «que ja funciona i ens permet compartir vehicle». Allò que fa que la cooperativa funcioni és «allò que fan els nuclis territorials». Per exemple a Olot, Mataró, Amposta o El Bruc, ja n’hi ha socis que comptem amb un vehicle elèctric i on aquest es comparteix entre els socis adherits a la cooperativa.

«També som un moviment social», destacà l’Arnau. «Les idees no es queden en el cotxe, pensem en un futur en compartir també viatges…». En aquest sentit, confessà que algunes plataformes col·laboratives (Uber la més coneguda) tendeixen a la destrucció o la precarització de llocs de treball. «Nosaltres no generem directament massa ocupació, tot i que tenim dos treballadors i aspirem a que siguem set».

Vehicle elèctric de la marca Renault que els socis de Som Mobilitat comparteixen a Mataró, amb el qual va assistir a Terrassa l’Arnau Vilardell.

«No som conscients que la mobilitat actual surt molt cara»

Parlant en termes econòmics, però també d’impacte, l’Arnau ho té clar: «el vehicle elèctric és car a dia d’avui, però la mobilitat actual encara ho és molt més, i no en som conscients». Respecte la dificultat que hom diu que encara suposa la càrrega de vehicles elèctrics, a l’hora de trobar punts de càrrega, Vilardell creu que l’ideal serà que en un futur puguem carregar a potència baixa el cotxe a casa, durant la nit».

La trobada va servir també per assentar les bases de creació d’un grup local de Som Mobilitat, a partir de les persones que viuen a Terrassa i ja són sòcies d’aquesta cooperativa. Es va establir un pla de treball inicial per començar a definir un model de sostenibilitat, i una estratègia per seguir-lo. Està previst que es facin trobades de debat i que es faci arribar una enquesta de mobilitat a tots els socis.

Miquel Gordillo

Deixa un comentari