SAPSpai, vocació per l’atenció a la infància i l’adolescència

No Comment

A través de la cooperativa SAPSpai, dues psicòlogues fa 10 anys que atenen nens i joves amb trastorns de l’autisme i dificultats en el desenvolupament i l’aprenentatge.


Rosa Martin i Cristina Antolí, psicòlogues i sòcies impulsores de la cooperativa SAPSpai. MG

Ubicat al barri de Can Tries, al municipi de Viladecavalls, SAPSpai és un servei d’atenció preventiu i suport psicopedagògic, basat en la immediatesa, la proximitat i l’assequibilitat. La Cristina Antolí i la Rosa Martin són les dues sòcies fundadores i treballadores d’aquesta cooperativa. Ambdues són psicòlogues i tenen formació especialitzada en trastorns de l’autisme. Fa deu anys que es van conèixer, mentre feien assistència a domicili amb nens autistes, i decidiren treballar plegades obrint un local per atendre més nens amb aquest tipus de trastorn.

Amb aquesta determinació, buscaren l’espai on ara s’ubica SAPSpai. Hi són a Viladecavalls, entre d’altres motius, per haver-hi locals més econòmics que a Terrassa, “a més no hi havia serveis d’aquest tipus en aquesta zona”, explica la Rosa. Aquest era un objectiu bàsic quan van decidir obrir el centre: apropar la psicopedagogia per què fos accessible també a totes aquelles famílies de classe mitjana-baixa que no s’ho poden permetre o que no saben com intervenir amb els nens que presenten aquests problemes.

Així, el 2009 van constituir-se com a cooperativa. “Teníem molt clar que havia de ser un servei sense ànim de lucre”. Compten també amb un tercer soci que, tot i no ser treballador, els dona suport en les diferents activitats que duen a terme. Poc després de començar, van constituir amb algunes famílies l’associació TEAcció, que funciona de forma paral·lela a la cooperativa. “Voliem arribar a entitats privades i públiques, vam veure que costava molt arribar a certes ajudes, vam pensar que amb una associació seria més fàcil entrar en aquests organismes”. “El cert és que hi ha poc coneixement del que és una cooperativa sense ànim de lucre, costa molt d’explicar-ho, et veuen com un negoci privat”, reconeix la Rosa.

“Preferim dur a terme una psicopedagogia més propera i continuada”, destaca la Cristina, “on els nens vinguin un mínim de dos cops per setmana per tractar millor les seves dificultats d’aprenentatge”. A Sapspai treballen amb infants i adolescents, des d’un any fins a 20, amb atenció a tot l’espectre Autista, TDAH, discalcúlia, dislèxia, TANV, i altres dificultats emocionals com l’autoestima, habilitats comunicatives o d’interacció social o problemes conductuals que poden afectar en l’aprenentatge. “Pensem que és imprescindible garantir una adequada atenció i intervenció primerenca que protegeixi el desenvolupament infantil”. Atenen sobretot famílies de Terrassa i Viladecavalls, també de Rubí i Sabadell.

La satisfacció de veure els progressos de nens i joves és el que més els omple.

Tenen clar també que el tractament amb els nens ha d’involucrar les famílies. Per això aquestes abonen una quota de 13 euros mensuals, a banda del servei del tractament. “Sovint trobes a casa qüestions emocionals, llavors li posem al nen més normes, o els fem més responsables en algunes coses”. Així, les reunions amb les famílies o altres despeses de desplaçaments per veure’s amb la tutora o altres especialistes que tracten cada cas entren dintre d’aquesta quota.

Les sessions que realitzen a SAPspai són individualitzades i amb grups de 2-3 nens, depenent dels casos. La Rosa aclareix que “deixem que el ritme, així el com presentar la informació per garantir l’aprenentatge, ho marqui bastant el mateix nen, ja que no hi ha un nivell d’aprenentatge estandarditzat”. Com que solen ser nens amb dificultats emocionals, “quan entra aquí volem que això no els suposi un patiment, sinó que ho visqui com una responsabilitat per a ell”, detalla la Cristina. “Si han tret un 7 a l’escola és gràcies a ell, no per mi, ni per la mama ni per la profe. A partir d’aquí se’ls reforça i li passem la pilota per fer-los conscients del seu èxit”. “La importància del tractament es basa en que el nen se senti protagonista: “si no es fa així, necessitarà ajut tota la seva vida”, detalla la Rosa. Això sí, han comprovat com “de vegades les famílies volen immediatesa, el que no ha après en un any no ho farà en pocs mesos”.

La Cristina, com a organitzadora de tots els horaris de visita, explica que “els joves m’envien un whatsapp amb temps per dir-me que els han posat un examen, llavors fem l’agenda per veure’ns en funció d’això. De forma que ho vas negociant dia a dia, a mi em va genial i a ells també donat que els fa responsables”.

Tractem, això sí, que per a les famílies disposar d’una atenció psicopedagògica o de reforç escolar no suposi en cap cas un problema econòmic. Tenim un preu estandarditzat però si una família diu que no s’ho pot permetre, ens adaptem a les possibilitats de cadascú. La Cristina no ho dubta: “que una família vulgui venir però no pugui no ho admetem pas”.

Sovint consolidar uns hàbits d’estudi o els resultats d’una atenció psicopedagògica requereix temps, que en ocasions sobrepassen els cinc anys. “Encara que els nens ja no siguin atesos en el centre ens envien les notes que treuen als exàmens”. “L’important és crear un vincle de complicitat i que ens trobin acompanyats en qualsevol moment de dificultat”.

La Rosa i la Cristina tenen clar que la satisfacció de veure els progressos és el que més els omple, com a persones i com a terapeutes: “si ets pacient, els resultats apareixen, i sovint fins i tot em sorprenc jo mateixa!”. Per a la Cristina, “és maco veure com quan arriben a l’adolescència decideixen pel seu compte quan prendre la medicació segons necessitats, per exemple els que tenen TDAH”. “Jo crec que molts dels nens que hem tingut aquí han après valors diferents”, confessa la Rosa.

Sensibilització amb l’autisme

A SAPspai també duen a terme activitats lúdiques per potenciar la sensibilització, com ara participació en fires, xerrades, festes, cursets formatius, etc. Van a veure cada any el partit solidari del Barça, “els portem a tots en autocar i els encanta”. El juliol fan tallers d’estiu on compaginen aprenentatge amb espai lúdic, i on es treballa la integració. A banda del vincle continu amb les famílies i els centres educatius, mantenen una relació fluida amb l’Ajuntament de Terrassa i amb el de Viladecavalls, “penso que cadascú ens ha ajudat bastant”, i també participen en el Consell Municipal de Salut, en la Taula d’Entitats de Salut i en la Taula de Salut Mental de Terrassa.

També per a elles és clau la sensibilització vers aquest tipus de malalties infantils, sobretot en l’autisme. Per això, la Rosa reconeix: “ ens agradaria arribar a més famílies i a més escoles. Hem conegut casos de joves que per no seguir una atenció adequada i primerenca, i per manca de comprensió o desconeixença de la simptomatologia d’aquest trastorn per part dels iguals, en arribar a l’adolescència  han petit greus problemes d’identitat que els ha afectat molt, patiment que en alguns casos extrems ha acabat en el suïcidi. És en etapes anteriors on això s’ha de tractar amb rigor”.

Han vist com amb feina continuada, els bons fruits arriben. Des de fa poc compten amb una aula multisensorial, adquirida gràcies a un donatiu de La Caixa, que està donant molt bons resultats: “la Cristina ha aconseguit que dos infants que no parlàvem treguin la veu”, explica amb joia la Rosa, “això et dona un «subidon»! És el que et portes a casa i et fa dormir tranquil·la i contenta. Per aquestes coses és per lo que segueixes endavant”, puntualitza la Cristina.

Miquel Gordillo

SAPSpai
Av. Barcelona s/n
Can Tries (Vialdecavalls)
T. 635 49 83 66 / 93 788 92 59
sapspai@hotmail.com

 

Related Articles

Deixa un comentari

Anna Murià Preinscripcions juny 2018
MLRS en PAPER
SEGUEIX-NOS A TWITTER