Cobra acomiada per “manca de treball” al temps que realitza entrevistes per a contractar nova gent

No Comment

Un treballador de l’empresa Cobra, una de les famoses subcontractes de Telefónica-Movistar amb més implantació a Terrassa i comarca, va ser acomiadat el passat 15 de gener amb l’argument de la “disminució dels treballs de la seva professió i categoria”, agafant-se a l’article 49, apartat C, de l’Estatut dels Treballadors. Tanmateix, aquest acomiadament es produïa al mateix temps que l’empresa realitzava entrevistes de treball per contractar noves tècniques.

Feia cinc mesos i mig que treballava a Cobra, com a tècnic de Telefónica-Movistar. Però com en la majoria dels casos, en realitat ja era tècnic de Movistar des de dos anys i mig abans, tot i que en una de les altres subcontractes, Cotronic. En aquesta subcontracta treballà durant un any i mig, sense que el donessin d’alta, treballant entre 10h i 12h diàries.

La denúncia del cas ha estat realitzada pel Sindicat de Comissions de Base (co.bas) amb el Col·lectiu Ronda d’advocades, i  s’ha fet pública a la pàgina web teleafonica.net, creada per treballadors de les diverses subcontractes de Telefónica: «Una vegada més ens trobem que un treballador acomiadat rep una liquidació per només alguns mesos, quan la seva situació real és que ha treballat per a Telefónica durant dos anys i mig. A més de la terrible injustícia de l’acomiadament, ni tan sols li pagaran la liquidació corresponent gràcies a aquesta estafa de la ‘subcontractació’ que és una estafa legal».

El treballador en qüestió va ser contractat per Cobra. L’informaren que Telefónica obligava a contractar directament i a disminuir el nombre d’autònoms, tal i com fixava un dels acords assolits amb la vaga de 2015, «precisament per a evitar situacions com la que s’havien viscut en la subcontracta Cotronic». El treballador va considerar que les condicions eren bones, «per fi en plantilla directa de contracta i amb una jornada dintre de la legalitat», jornada flexible de 7h 45m iniciant a partir de les 8h.

Els problemes, però, començaren molt aviat. El primer dia de treball no li van proporcionar les eines, ni mòbil ni tornavís ni PC. D’acord amb l’article denúncia, va haver de reclamar durant un mes per aconseguir el material, fins que se li va trencar el seu propi mòbil.

També va tenir problemes amb l’horari. Primer, l’exigien presentar-se a les 7h del matí, quan el contracte fixava les 8h, amb l’excusa que havia de recollir el material, tot produint-li problemes de conciliació familiar, car tenia custòdia compartida de la filla, a qui no podia deixar sola a casa. Així mateix, va ser forçat a anar a casa de clients fora l’horari de treball, fent hores extres. Però, a més, sent obligat a firmar a la fi del mes un document on acceptava haver treballat només les 7 hores i 40 minuts del contracte, tot i no correspondre amb la realitat. El treballador explica que al principi signava, «com feien molts altres, per por», fins que es va plantar i es va negar a signar el document amb dades falses.

El pitjor, tanmateix, havia d’arribar encara, amb un accident laboral produït en caure de l’escala des d’una alçada de uns dos metres i mig. Segons informa el treballador, l’escala era vella i fins i tot estava corcada. Al caure, l’escala es va trencar, ell va ser conduït a urgències i, mentrestant, s’explica a la denúncia, l’escala va desaparèixer sospitosament».

Va estar de baixa només una setmana. Va ser obligat a reincorporar-se per la mútua d’assegurances, tot i continuar sentint molt dolor en un braç que ni tan sols podia estirar, havent de fer la rehabilitació prescrita i després seguir amb la feina.

Poc després, tot i haver-se vacunat, el treballador agafà una grip que l’obligà a passar alguns dies al llit, just abans del període de vacances. L’acomiadament va produir-se immediatament, però de forma «totalment miserable», s’afirma al text de teleafonica.net, car va ser enganyat per l’empresa que li va dir que fos a firmar les vacances el mateix dia que aquestes començaven. Després d’esperar unes dues hores, va ser comunicat que hi havia una carta per a ell, la del acomiadament on s’argumentava que no hi havia prou feina. Un argument totalment insostenible, doncs en aquests mateixos dies ja s’estaven realitzant entrevistes per a contractar noves persones.

«Les empreses continuen intentant imposar un clima de por amb l’acomiadament, el que els permet forçar els treballadors a fer hores extres, treballar sense seguretat, sense eines o amb eines que no compleixen la PRL», afirma la denúncia, tot afegint que «els acords assolits amb la vaga del 2015 no s’estan respectant». I alerta: l’única manera que es respectin «només si estem organitzats i exigim el seu compliment col·lectivament. Si no ho fem, seguirem havent d’enfrontar de froma individual pressions de l’empresa, les amenaces i la por a l’acomiadament».

Aquest acomiadament, que ha tingut lloc a Terrassa, ha estat denunciat i ara s’espera data de judici. En tot cas, s’afirma a la denúncia pública, «el que cal fer és impedir que es produeixin més acomiadaments. I això només ho podrem aturar lluitant units».

Protesta de treballadores de Telefónica-Movistar davant la seu del Centre Mundial del Mòbil a Barcelona, a finals del 2016.

Redacció

Related Articles

Deixa un comentari