ERC-MES denuncia la ‘endarreriment i manca de concreció’ del govern local en Educació i combat a la segregació escolar

No Comment

El grup municipal d’ERC-MES alerta davant l’endarreriment i manca de concreció política del govern municipal a l’hora d’abordar la situació de l’educació a la ciutat. La primera reunió de la Comissió per abordar la segregació escolar constata la inacció de l’executiu local.

Assegura l’Isaac Albert que «serveix de poc ser el tercer municipi més gran de Catalunya si no tenim un projecte educatiu de ciutat que ens situï com la primera ciutat en qualitat de vida. En aquests moments ja podem dir que em perdut 4 anys.”


20 mesos després que un informe del Síndic de greuges assenyalés Terrassa com al municipi amb un índex més elevat de segregació escolar, aquest dijous finalment s’ha reunit per primera vegada la Comissió per l’educació equilibrada.

La creació d’un espai de treball amb tots els actors implicats per abordar el problema de la segregació escolar a la ciutat, malgrat el retard, hauria de ser una bona notícia. Tot i això des del grup municipal d’ERC-MES es veu amb preocupació com s’ha abordat dita Comissió per part del govern municipal i hi ha dubtes, seriosos, sobre si l’executiu considera l’educació com un tema estratègic de ciutat.

Segons el portaveu d’ERC-MES, Isaac Albert, “Des d’inici de mandat hem dit que la ciutat tenia un problema amb l’educació, que necessitàvem un projecte educatiu nascut d’un pacte de ciutat”. Fins ara no s’havia fet pràcticament res des de l’executiu, malgrat les propostes realitzades. Ara, amb la reunió de la Comissió d’educació equilibrada es constata que el tarannà del govern no ha canviat “Exigim responsabilitat. No esquivem més el problema. En aquests moments ja podem dir que hem perdut quatre anys. No es pot dimitir de treballar amb l’escola per transformar el present de la ciutat i construir un nou futur”.

El malestar del grup municipal d’ERC-MES sorgeix dels punts que s’exposen a continuació i sobre els quals es reclama al govern posi remei amb urgència:

Cap representant de l’equip de govern ha assistit a la primera reunió de la Comissió per l’educació equilibrada – Si en el nou cartipàs municipal l’educació depèn directament d’alcaldia, tal com havia requerit ERC-MES reiteradament, és perquè ocupi un espai prioritari i transversal en les polítiques de ciutat. No perquè quedi sense regidor responsable que assisteixi a una reunió clau per un projecte futur compartit. Si l’alcalde no hi podia anar, hi hauria d’haver enviat un representant.

L’informe de la Sindicatura de greuges sobre segregació escolar com a punt de partida poc actualitzat – El govern municipal ha plantejat la primera reunió de la Comissió per l’educació equilibrada començant per l’anàlisi d’un informe publicat fa 20 mesos, una feina que ja s’hauria d’haver realitzat.

No s’ha aportat informació als representants del món educatiu de l’acció política desenvolupada per l’executiu – S’ha reclamat des de l’oposició en reiterades reunions al govern municipal un informe sobre totes les accions desenvolupades en els últims anys des de l’executiu local per combatre la segregació escolar. Una informació imprescindible per saber on som, què hem fet, què ha funcionat i què no. Aquest informe continua sense existir. Esperem que s’aporti a la pròxima reunió.

No s’ha aportat informació als representants del món educatiu de les propostes aprovades pel plenari municipal per combatre la segregació escolar – Parlem de propostes com la d’ERC-MES per situar l’educació com a àmbit d’actuació prioritària a la ciutat de Terrassa i promovent un projecte d’instituts-escola a la ciutat (aprovada a juliol 2017). O, de fet, la iniciativa de Comissions Obreres aprovada com Acord de junta de portaveus el març de 2017 on s’exposaven una sèrie de propostes per combatre la segregació escolar (entre altres la creació de la mateixa Comissió d’educació equilibrada que ha tardat un any a fer-se efectiva).

Un nou retard en l’elaboració de l’informe municipal sobre segregació escolar – Aquest informe sorgeix d’una proposta presentada per ERC-MES a juliol de 2016 i, en un principi, es plantejava per tenir dades per començar actuar ja al curs 2017-2018. El govern es va comprometre, després de diversos retards, a tenir-lo per aquesta primavera. Finalment, però, les taules de treball amb professionals i famílies (l’única part realment innovadora de l’estudi) no es desenvoluparan fins a març o abril d’enguany, pel qual els seus resultats parcials o totals ja seran impossibles d’utilitzar per a la programació d’accions de cara al curs vinent. En altres paraules, amb sort l’informe serà útil de cara al curs 2019-2020, tres anys després que el Ple aprovés per unanimitat la necessitat de realitzar-lo.

Projectes immediats, en principi, pressupostats – Des d’ERC-MES es va aconseguir en la negociació del pressupost 2018 doblar la partida destinada a educació on, segons el govern, els diners es destinarien a desenvolupar projectes per millorar l’educació a la ciutat i lluitar contra la segregació escolar (plans educatius d’entorn, projecte patis oberts…). On són aquests projectes, en quina fase de desenvolupament estan i quan s’aplicaran? I, el que sorprèn més, perquè si parlem de segregació, no s’exposa el que, de moment, el govern se suposa que ja té previst fer?

Educació 360 i oportunitats en xarxa – Actualment s’ha demostrat que un dels factors que ajuden més a equilibrar la igualtat entre l’alumnat és l’educació a temps complet. És a dir, la possibilitat de poder accedir a fer activitats extraescolars. La Diputació de Barcelona, la Federació de moviments de renovació pedagògica i la Fundació Jaume Bofill impulsen un programa en aquest sentit anomenat Educació 360 i l’Ajuntament de Terrassa, en comptes de sumar-s’hi i aprofitar la iniciativa s’ho mira des de la barrera. No estem en un moment on Terrassa es pugui permetre perdre cap oportunitat.

Related Articles

Deixa un comentari