Les escoles cooperatives enceten el camí per crear una xarxa d’innovació, EscolaCoop 2020

No Comment
Inici del curs de la FECEC, aquest setembre. Foto: Fecec

La Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya (FeCEC) inaugura el curs amb un acte de reafirmació del model cooperativista i l’anunci que el procés de reflexió estratègica obert fa un any culminarà amb la creació de la xarxa d’innovació EscolaCoop 2020. A Terrassa, es compten entre aquestes escoles cooperativa la Tecnos, la Cim i la Crespinell. D’altra banda, l’escola Cultura Pràctica pertany actualment al grup cooperatiu Creixen, format per l’escola cooperativa Sant Gervasi (de Mollet), la coneguda cooperativa Abacus i també Suara. Una crònica d’en Víctor Saura, publicada al Diari del Treball.

Víctor Saura (Diari del Treball, http://diaritreball.cat)

Les escoles cooperatives reforcen els seus lligams i es proposen desenvolupar una xarxa d’innovació al llarg d’aquest curs. Així es va anunciar dijous passat, en l’acte d’inauguració del curs escolar de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya (FeCEC), que va comptar amb la participació de representants dels 42 centres que en formen part. “Aquest és un pas més dins d’un procés de reflexió estratègica que fa més d’un any que portem fent, a fi de donar visibilitat al nostre model d’escola cooperativa amb vocació pública i social”, explica Joan Segarra, director de la FeCEC.

De fet, la xarxa d’innovació EscolaCoop 2020 s’imbricarà amb altres xarxes, ja que alguns dels centres que pertanyen a la FeCEC participen també en programes com Escola Nova 21 o a la Fundació Trams. “La intenció és que cap dels nostres centres es quedi enrere, perquè nosaltres volem parlar d’innovació, però també parlem d’igualtat i d’equitat”, diu Segarra, el qual subratlla com a marc de referència “els 10 principis de l’escola cooperativa” que la federació va renovar fa un any, com a primer pas d’aquest procés de reflexió estratègica. Durant els pròxims mesos, afegeix, per una banda la federació desenvoluparà un mapa sobre la realitat de les cooperatives d’ensenyament de Catalunya i per una altra s’iniciarà “un procés d’acompanyament de forma personalitzada a les escoles, a fi de refermar els eixos dels 10 principis, la qual cosa es traduirà en fer un diagnòstic i unes propostes de millora”. Tot plegat culminarà amb la constitució formal de la Xarxa EscolaCoop 2020.

“El debat sobre quines escoles tenen concert i quines no es tornarà a obrir, i com a moviment cooperativista volem ser-hi, volem donar a conèixer el nostre valor afegit, i volem fer la nostra proposta”, diu Segarra, que apunta que en altres països hi ha escoles públiques amb gestió cooperativa. Les 42 escoles cooperatives que formen part de la FeCEC sumen més de 17.000 alumnes, 2.000 professionals i 6.000 socis. En conjunt, pel curs 2018-19 van oferir 1.142 places de P-3.

Així mateix, durant aquest curs escolar es mantindran les activitats de formació -les matinals cooperatives-, els jocs cooperatius entre els alumnes de 5è de primària de les escoles cooperatives, els jocs florals i, en especial, el projecte d’acompanyament en la creació de cooperatives d’alumnes i la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya. En paraules de president de la FeCEC, Josep M. López Fumat, les cooperatives d’alumnes “són la nostra punta de llança (…) Les cooperatives necessitem cooperativistes, necessiten persones que vulguin portar endavant els valors cooperatius i qui millor que els nostres alumnes que viuen des de petitons els valors de la Cooperació”.

Les cooperatives: professorat implicat

L’acte d’inauguració del curs de les escoles cooperatives va reunir representants de les cooperatives d’ensenyament, entitats del cooperativisme i institucions públiques a la Casa Golferichs de Barcelona. També va comptar amb la participació del secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament, Carles Martínez, que va clausurar l’acte felicitant i encoratjant els equips de professionals de les escoles cooperatives a continuar implicats fortament en els projectes i programes educatius atès que “diferents estudis demostren que, a més qualitat del professorat i més compromís d’aquest en els projectes educatius, els resultats acadèmics dels alumnes són millors”.

L’acte també va comptar amb una conferència divulgativa de la mà d’Andreu Gatuellas Gassó sobre les emocions, el cervell i el rendiment professional. I va finalitzar amb un tastet musical a càrrec del Pol Cano, exalumne de l’escola Institució Montserrat, el qual va interpretar tres peces al piano.

Related Articles

Deixa un comentari