Treballant pel Pla Estratègic de l’Economia Social i Solidària a Terrassa

No Comment

Les entitats de l’ESS participants al Consell Municipal esperen que les mesures que s’han acordat es concretin, com ara la posada en marxa de l’Observatori de compra pública amb clàusules socials per part de l’Ajuntament.


Sessió plenària del Consell Municipal d’Economia Social i Solidària celebrat el passat 25 de setembre. MG

Miquel Gordillo

El Consell Municipal d’ESS, el qual va encetar la seva activitat a inicis d’any, està treballant per enllestir un Pla Estratègic de l’Economia Social i Solidària a Terrassa. De fet, la concreció i aprovació d’aquest pla va ser una de les prerrogatives quan es va iniciar aquest Consell. La intenció ara és que el mateix sigui consensuat i posteriorment sigui elevat al Ple Municipal.

Abans, però, les entitats que hi participen en el Consell, consideren que ha d’haver-hi un debat per introduir-hi esmenes i aportacions per part de les mateixes entitats. La base d’aquest Pla Estratègic prové d’un informe de diagnosi que l’Ajuntament va encarregar i que proporciona una radiografia de l’estat de l’economia social i solidària a la ciutat. En aquesta primera proposta del pla, al qual té accés Malarrassa com a participant que som del Consell Municipal, conté un cronograma que engloba el període 2019-2026, amb tot un seguit d’accions plantejades i un pressupost assignat. Les prioritats del pla, malgrat ja estan establertes, es volen discutir pel que fa a la quantificació dels objectius de les actuacions, el pressupost i el calendari d’execució. Així es va decidir després de la petició de les entitats, en la darrera sessió plenària del Consell Municipal, realitzada el passat 25 de setembre.

De les múltiples accions proposades al Pla, destaquen la implantació d’un equipament destinat a la promoció de l’ESS, així com la consolidació de la campanya Terrassa Cooperativa que es realitza el mes de novembre. Entre d’altres, hi ha també l’assistència a projectes del programa d’Horts Urbans, i el finançament d’empreses o entitats de l’ESS. El foment de la creació de projectes d’ESS relacionats amb el desenvolupament econòmic a l’Anella Verda, o la creació d’una moneda social i local. Moltes però d’aquestes accions s’allargaran en el temps, un temps que es considera excessiu tal com es va plantejar. En el grup de treball previst per al 24 d’octubre s’hi posarà fil a l’agulla a tots aquests aspectes.

Com ja es va demanar al plenari del Consell, “algunes accions es poden encentar abans de 2021”, que és quan la major part d’accions executives es començarien a aplicar. Abans d’això però, la majoria d’accions plantejades se centren en l’estudi de diversos aspectes relacionats i estan establertes, com a mínim, a partir de 2019.
Hi ha altes qüestions que es consideren clau: “s’ha d’abordar la necessitat d’espai propi que tenen moltes entitats”, apuntà Ricardo Ramírez, representant de la cooperativa l’Eina. En aquest sentit, el Pla preveu un programa de locals buits com a servei d’intermediació per facilitar espais privats a projectes de l’ESS, però previst d’executar a partir de la llunyana data de 2023.

Pendents de l’Observatori de compra pública amb clàusules socials

Per allò de què les coses de l’Ajuntament van a poc a poc, el baix ritme en què alguns acords es concretin sí que ha despertat reticències de les entitats, sobretot les vinculades a la XES En aquest cas, la qüestió d’incorporar clàusules socials en les compres i contractes públics que realitza el consistori.

Com que des de l’Ajuntament s’insisteix en el fet que les clàusules socials són una qüestió transversal i que requereix el vist-i-plau per què siguin viables, com a proposta es preveu que a l’octubre s’aprovi un informe de viabilitat, per tal que posteriorment es detalli un reglament específic, segons s’informà en el Consell. 

Una altra de les qüestions abordades pel Consell és la de recuperar la realització d’una campanya de consum responsable en el marc de les festes de Nadal, la qual ja va ser plantejada per la CUP. L’objectiu de la mateixa és que es potencïi un consum que es basi en els valors de proximitat, comerç just i justícia social propis de l’economia social i solidària. A falta de concretar com seria aquesta campanya, hi ha consens en què ha de ser prou genèrica per incorporar tota mena de consum i de què hi vagi més enllà del consumisme nadalenc.

Related Articles

Deixa un comentari