El sindicat CNT assessora les treballadores de l’hostaleria a través d’una campanya formativa

No Comment

Temporalitat, horaris interminables fora de contracte, estacionalitat, hores no pagades, precarietat… Són alguns dels molts mals de les treballadores del sector.


Oriol Vila, de la CNT, en el taller formatiu amb treballadors del sector de l’hostaleria, el passat 12 de novembre al Centre Cívic President Macià. Foto MG

‘Hoteleria Digna’ és el nom de la campanya que la Confederació Nacional del Treball (CNT) ha engegat, d’àmbit estatal, i adreçada al món de l’hostaleria. Més en concret, a les treballadores i treballadors d’aquest sector, que es compten per centenars a Terrassa. La campanya «respon a una anàlisi de la realitat econòmica i laboral de la ciutat, on destaca l’activitat econòmica del sector dels serveis», segons el sindicat. També assenyala com d’acord amb l’informe de conjuntura de Terrassa de 2017, el subsector de l’Hoteleria constava de 5.166 treballadors assalariats, situant-se en el quart lloc dins el sector serveis (amb uns 10,2 treballadors per empresa). A més, el subsector de l’Hoteleria presentava un total de 969 aturats a la ciutat a setembre de 2018.

És per això que des de la CNT (el sindicat no té alliberats, ni subvencions, ni es presenta a les eleccions sindicals atès que no hi creu en la representació) es va veure adient engegar aquesta campanya. En aquest cas, amb incidència en un sector on la temporalitat, els contractes en frau de llei, la repressió sindical, l’economia submergida, i les contractacions per grups professionals que no s’adeqüen a les funcions de les treballadores, entre d’altres, són una constant en restaurants, bars, forns, cafeteries, etc.

«Per què aquesta campanya? Des de fa anys es potencia el sector dels serveis, també a la nostra ciutat», afirma l’Oriol Vila, militant de la CNT Terrassa. Ara, a través de la formació i l’assessorament sindical i jurídic als treballadors, es pretén informar-los sobre els elements del conveni col·lectiu d’Hoteleria, i que a la vegada puguin resoldre aquells dubtes i situacions que els afecten.

Amb aquesta campanya es pretén la «mobilització de les treballadores del sector de l’Hoteleria, apostant pel model sindical de la CNT com una eina útil i efectiva», en paraules de l’Oriol Vila, afiliat del sindicat. La campanya “Hoteleria Digna” constarà de diferents actes i xerrades de conscienciació davant la pèrdua de drets de les treballadores i treballadors del gremi. A banda de la ja realitzada, hi haurà una altra xerrada formativa el dia 26 de novembre al Casal Cívic Can Parellada.

L’assessoria jurídica és cada divendres de 19 a 21 hores, a la seu de la CNT al carrer Sant Marian, 223.
Per a l’assessoria jurídica, la cita és cada dimecres de 18.30 a 20.30 hores.
Telèfon: 93 733 97 08
Correu: terrassa@cnt.es

Coneixent en profunditat el conveni de l’Hostaleria vigent

N’hi ha molts dubtes i sovint desconeixement sobre diverses qüestions laborals que afecten els drets de les treballadores del sector. Per tal d’oferir un millor assessorament, la CNT va organitzar el primer dels tallers oberts el passat 12 de novembre al Centre Cívic President Macià. Durant el mateix es repassaren alguns dels trets principals recollits en el conveni d’Hostaleria i Turisme de Catalunya, que és vigent des del gener de 2017 fins al 31 de desembre de 2019. «És un conveni col·lectiu molt bàsic, que s’ha de saber llegir en alguns aspectes; UGT va ser l’únic sindicat que el va signar», aclarí l’Oriol.

Durant el taller, els assistents van poder plantejar algunes qüestions segurament desconegudes per bona part del col·lectiu. «Tenim el dret a què l’empresa ens proporcioni la roba de treball, l’ha de rentar, i si no pot fer-ho, ha de pagar al treballador 150 anuals sota aquest concepte», detallà Oriol Vila, amb una àmplia experiència com a treballador en el sector. Les hores treballades segons el contracte, i les extraordinàries concretament, són una qüestió que sol preocupar als treballadors: no es poden superar les 80 anuals, en un contracte a jornada completa.
Una altra recomanació del sindicalista és reclamar la categoria professional adequada a les tasques que es realitzen. «No podem estar en una categoria IV si el que fem no és estrictament exercir com a ajudant de cambrer o de cuina, en aquest cas hem d’estar a la III», amb la diferència de salari que això comporta. A més, la jornada de treball està establerta en un màxim de 1.791 hores anuals.

Un altre exemple és el descans mínim de dos dies sense interrupció, malgrat que el conveni sigui tan abstracte que «obre les portes a què es pactin amb el treballador altres fórmules», avisà el sindicalista. Les vacances de 30 dies naturals (o la part proporcional si es porta menys d’un any treballant), a gaudir entre l’1 d’abril i el 31 d’octubre. En tots els casos, l’empresa ha de publicar abans de l’1 de gener el calendari laboral.

També els treballadors de l’hostaleria tenen dret a la manutenció, és a dir, a poder menjar allò que hi ha disponible en el seu lloc de treball. Si el treballador no vol fer-ho en el lloc de treball, l’empresa ha de compensar-li en metàl·lic les despeses del dinar.

El pròxim taller informatiu tindrà lloc el 26 de novembre, al Casal Cívic Can Parellada a les 20 hores.

Related Articles

Deixa un comentari

SEGUEIX-NOS A TWITTER