Documental «Glosadors» i Mostra de cançó improvisada al CET, 18 febrer

No Comment

Dijous 18 de febrer a 2/4 de 8 del vespre, al Centre Excursionista de Terrassa

Projecció del documental «Glosadors» i Mostra de cançó improvisada, a càrrec d’alguns dels millors glosadors del Vallès (Gemma Escoda “Fardaxa”, Laia Pedrol i Martí Net)

Hi haurà servei de bar.

______glosadores

L’any passat, al CET va organitzar una sessió de «garrotuits» o versos que es fan a través de Twitter, amb gran assistència de públic. L’èxit de la trobada els va animar a fer una altra sessió, enguany dedicada a la glosa o cançó improvisada, un fenomen que està guanyant adeptes arreu del país.

«La Glosa o cançó improvisada és la dinàmica d’improvisar un text sobre una determinada melodia amb una mètrica i rima concreta. Aquesta pràctica és ben comuna a la nostra cultura popular. I més enllà de la capacitat de rimar i bastir amb mètrica correcta les peces, la seva força recau en l’enginy del glosador i el seu poder de comunicació. Ens permet transmetre sentiments, festejar, provocar, denunciar, fer burla, i fins i tot crítica en qualsevol context.

La cançó improvisada havia desaparegut en molts indrets del nostre país, tot i que en altres s’ha conservat amb menor o major força: els glosadors de les Illes, les rondalles de les Terres de l’ Ebre, els cantadors del País Valencià, entre altres, en són exemples. Les corrandes —amb les seves diverses tonades; els garrotins, les jotes, les nyacres, el cant d’estil o les gloses— són diferents variants del gènere.

Al Principat, aquest fenomen ha viscut un procés de recuperació i dinamització gràcies a l’associació de foment del glosat Cor de Carxofa (entre d’altres), que durant els últims 10 anys ha treballat per la difusió d’aquesta activitat al llarg del territori, fins i tot duent a terme una escola d’estiu de glosa. Aquest procés ha permès que arribi als currículums d’escoles i instituts, convertint-se en una potent eina educativa.

El documental Glosadors ens apropa a la cançó improvisada des del seu vessant més lúdic i popular, mentre ens mostra el procés d’aprenentatge en un grup d’adolescents. Descobrirem els seus orígens, la seva funció, les reaccions que provoca, els avantatges de la seva pràctica, els llocs on es desenvolupa o el perquè s’està convertint en un fenomen que creix any rere any.»

(extret de la presentació del documental «Glosadors»)

In : Cultura

Related Articles

Deixa un comentari