En el 75 aniversari de la mort de Freud, un pensament força viu

No Comment

Sigmund Freud and his SculptureEl 75 aniversari de la mort de Sigmund Freud la darrera setmana va passar sense pena ni glòria pel que fa a la memòria del fundador de la psicoanàlisi. Tot i que morí el 23 de setembre de 1939 a Londres, el registre d’aquesta efemèride es va limitar a un sol ‘twitt’ des de la seva antiga casa de Hampstead, avui Museu Freud, sense que hi hagués actes especials, congressos o articles d’aniversari o programes de televisió. Serà que això és reflex d’un oblit més general?

No ho creu així en John Dugdale, crític literari i periodista del diari anglès The Guardian, qui, en un recent article en aquest mateix diari (traduït i publicat a la revista Sin Permiso), cita uns versos del poeta W.H. Auden en un poema dedicat: “In memory of Sigmund Freud”- on el retrata com a figura heroica, quasi divina, que descendeix a l’inconscient com Dante a l‘infern i amenaça “el monòlit de l’Estat”- afirmant que Freud “no era ja una persona/sinó un clima d’opinió”.

L’omnipresència dels conceptes i termes freudians (tot i que domesticats i desposseïts del poder subversiu que tenien per Auden) mostra, afirma en Dugdale, que el clima continua penetrant el discurs quotidià: l’ego, la libido, el complex d’Èdip, repressió, instint de mort i d’altres han entrat a formar part dels comentaris quotidians sobre les més diverses qüestions: el referèndum escocès o el cansament d’artistes famoses.

En general, però, matisa en Dugdale, la psicologia “popular” utilitza aquest vocabulari sense tenir consciència dels seus orígens o marcs teòrics; al temps que literatura i cinema han fet ús de la psicoanàlisi des dels anys 20 d’una manera que ja no podia ser més obertament freudiana, ja que la majoria dels psiquiatres protagonistes de novel•les i pel•lícules són clarament substituts (de vegades disfressats) del propi Freud.

Així, assenyala el crític anglès, encara que barrejats i/o deformats els personatges apareixen de forma notable a la ficció de l’italià Italo Svevo, de l’anglesa Virgínia Woolf, la francesa Simone De Beauvoir, del nordamericà Salinger, de Nabokov, Sylvia Plath, Lessing, Iis Murdoch o Philip Roth; com també a les pel•lícules i sèries de Hitchcock i tants d’altres, fins als anys 90.

Ara, sembla que aquesta figura de perfil tan notable ha quedat relegada a les sales de consulta i el món acadèmic. A la novel•la de Nathan File guanyadora del Premi Costa, el passat mes de gener, l’heroi esquizofrènic visita un psiquiatra, però això ja només al final del relat i d’una forma molt normal. Sembla, afirma en Dugdale, quasi un adéu a l’heroi creat per la ficció sobre Freud durant quasi cent anys. De qualsevol manera, una presència constant i encara crítica i revulsiva que no es deixa domesticar.

Related Articles

Deixa un comentari