Mirades alternatives del cos de les dones. Exposició de Clàudia Borràs, Amics de les Arts

1 Comment

La Clàudia Borràs ens mostra un univers nou i desconegut del cos de les dones. No per ell mateix, sinó per la perspectiva amb la qual s’ha mirat i, encara, constitueix el gruix de les imatges al respecte.

Encara avui, allò més conegut o famós en relació als «òrgans sexuals femenins» o «vulva», com diu l’autora de les fotografies de l’exposició inaugurada el passat 9 de febrer als Amics de les Arts, continuen sent obres fetes per homes, visions que, en els millors dels casos, continuen perpetuant una mirada esbiaixada, dominadora, que segella els rols suposadament actiu i passiu d’uns i altres.

L’opinió de la gent que va assistir a la inauguració, molta i de totes les edats, certificà l’encert de la Clàudia quan, com va llegir ella mateixa, es plantejà la necessitat de fer «Mirades alternatives als cànons estètics imposats», que «no solament són possibles, sinó que fins i tot són necessàries per viure una sexualitat menys reprimida». És així com, partint de còpies manuals, la Clàudia ha creat una sèrie de peces resultants de la seva «pròpia mirada».

La interpretació i vivència de la realitat que ens envolta, estan del tot condicionades pels cànons generats intencionadament pel sistema politicocultural global, explica la fotògrafa. Davant aquesta realitat, ella ha decidit il·lustrar-ho «treballant amb l’ambivalència de la vulva».

Si bé, ara i aquí, declarà, «la seva representació no està proscrita com en èpoques passades, doncs es pot trobar en publicacions lúdiques i científiques, no és menys cert que encara segueix sent subjecte de prejudicis i fins i tot d’estigma en molts altres àmbits.»

La utilització de tècniques fotogràfiques manuals, amb les quals l’autora se sent identificada li han permès crear 14 imatges (emulsionades sobre paper) que, per la seva especial textura i qualitat, en conjunt, «constitueixen una sèrie unitària, subjectiva i explícita».

Redacció

1 Comment

Deixa un comentari