Coeducació i educació afectivosexual en el nou decret d’ensenyament infantil

No Comment

Ana Basanta

El nou currículum vol posar l’infant al centre, valorar les seves habilitats, detectar les dificultats de desenvolupament i proporcionar els suports més adequats

El Govern català ha aprovat el Decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil, que inclou dos cicles: de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys, i que incorpora com a novetat la coeducació i l’educació afectivosexual en aquesta etapa.

La norma arriba mesos després que ja s’aprovessin els decrets dels ensenyaments de batxillerat i d’educació bàsica (primària i ESO). El nou decret presenta el 0-6 com una etapa educativa única i aposta per posar l’infant en el centre de les decisions, tenint en compte el desenvolupament de les seves capacitats i el reconeixement del seu propi aprenentatge.

Prioritzar el benestar és un dels eixos de l’educació infantil, així com promoure situacions d’aprenentatge amb sentit, funcionals, significatives i contextualitzades, tot respectant els ritmes i les sensibilitats de cada etapa. Així, el nou currículum d’infantil vol implicar l’alumnat i facilitar l’acompanyament de les famílies per tal que l’escola esdevingui una autèntica comunitat educativa.

En la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha destacat que “hi ha estudis de la Unesco des del 2009 que remarquen la importància de l’educació afectivosexual a la primera infància”. “Ajuda a identificar les relacions sanes d’aquelles que no ho són, i també a prevenir violències masclistes i possibles assetjaments en el futur”, ha afegit.

Documents orientatius

El Departament d’Educació ha elaborat una web amb una guia específica i recursos que s’aniran actualitzant, en paral·lel a la formació bàsica a les direccions i als centres educatius, que es va iniciar a l’octubre. La web incorpora documents que aporten explicacions i orientacions sobre el desplegament del currículum i l’avaluació dels infants i que han estat elaborats amb l’ajuda de professionals de la pedagogia i la docència.

Així, en el primer cicle d’educació infantil, es destaca la importància del desenvolupament de les habilitats socials, afectives, motrius i comunicatives, i convida a fer que l’infant pensi, es comuniqui i tingui iniciativa, tot prenent com a base l’Informe Delors de la Unesco.

Pel que fa a l’avaluació de 0 a 3, aposta per centrar-se en les necessitats dels infants i compartir la informació amb les famílies amb l’objectiu de cohesionar-se com a equip. Per a això, es posa el focus en el progrés de l’infant, en detectar les dificultats de desenvolupament i en proporcionar els suports més adequats.

Baixeu el document ‘Una escola per tothom, un projecte per a cadascú

Quant al segon cicle d’infantil, es planteja l’escola com a espai de benestar i aprenentatge, en un ambient segur on l’infant se senti atès, apreciat i acceptat, per a la qual cosa la curiositat infantil ha d’anar acompanyada de la confiança del mestre. A més, incideix que el procés d’aprenentatge es pot donar en qualsevol espai i en qualsevol moment, per exemple, a través del joc o de les preguntes.

El document d’orientacions per a l’avaluació de segon cicle assenyala que “en el procés avaluador el mestre ha de ser capaç d’acceptar el dubte, la contradicció, la provocació, les equivocacions i els riscos, i de donar cabuda a la sorpresa perquè la interpretació dels ritmes dels infants es pugui convertir en una eina de diàleg amb ells, amb les famílies i amb la resta de l’equip docent”. A més, convida a fer-se preguntes com si les actuacions de l’equip són les que necessita l’infant, o quins són els mecanismes més adequats per avaluar la pròpia tasca dels mestres.

Ana Basanta, periodista i escriptora. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres Doctor, no voy a rendirme, Días que valieron la pena i Líbano desconocido, entre d’altres.

Related Articles

Deixa un comentari