Dimecres 18 d’octubre s’ha constituït el Consell d’Alcaldies pel mandat 2023-2027 integrat pel president del Consell Comarcal i pels alcaldes i alcaldesses dels 23 municipis de la comarca. En la primera sessió del mandat s’ha informat favorablement de la creació del nou Servei comarcal de tractament de residus municipals i el seu corresponent Reglament regulador. Així mateix, el Consell d’Alcaldies ha informat favorablement sobre la modificació del Programa d’Actuació Comarcal (PAC) del Consell Comarcal, per poder fer efectiva la corresponent delegació de la competència que diferents ajuntaments de la comarca han efectuat a l’ens comarcal.
El Consell d’Alcaldies és un òrgan d’impuls, projecció i consulta sobre els assumptes que afecten a la comarca i informa sobre aquelles propostes que determina la normativa legal vigent. Segons estableix l’article 19 del Text Refós de la Llei de l’organització comarcal de Catalunya, el Consell d’alcaldies ha d’emetre un informe sobre la aprovació del Programa d’Actuació Comarcal, la creació i establiment dels serveis comarcals i les iniciatives legislatives del Consell Comarcal.
Així doncs, l’informe favorable d’avui per part del Consell d’Alcaldies fa que el Ple del Consell Comarcal pugui aprovar definitivament el nou Servei comarcal de tractament de residus municipals i el seu Reglament regulador i per tal que aquest es pugui desenvolupar a través d’una Ordenança comarcal.
Sis ajuntaments de la comarca han delegat la competència de tractament de residus al Consell Comarcal
L’abril de 2022 va entrar en vigor la nova llei 7/2022, de Residus i sòls contaminats per a una economia circular que implica uns objectius de recollida exigents pels propers anys i també implica uns requeriments de fiscalitat per a la ciutadania. La Llei dibuixa un nou model de taxa de residus que implica que la taxa ha de cobrir el 100% del cost i que aquest model de fiscalitat ha de permetre el pagament per generació o taxa justa.
En aquest marc a dia d’avui, sis ajuntaments de la comarca – Rubí, Sabadell, Santa Perpètua de Mogoda, Sentmenat, Terrassa i Ullastrell- han fet arribar al Consell Comarcal el seu interès en la delegació de la competència i l’aprovació formal de la delegació de la competència per part dels respectius plens municipals, celebrats els darrers dies.
Gestionar el Servei de tractament de residus municipals de forma mancomunada és més eficient que fer-ho individualment i suposa una rebaixa en les despeses de gestió per part dels ajuntaments.
Nou servei públic comarcal de tractament de residus municipals
El Servei públic comarcal de tractament de residus municipals comprèn la coordinació i assistència tècnica de les recollides selectives, la valorització i el tractament de les següents fraccions dels residus municipals: residus voluminosos, fracció orgànica i fracció resta.
El servei comarcal es prestarà en aquells municipis els quals l’Ajuntament hagi delegat la competència del servei de tractament al Consell Comarcal. La valorització i tractament dels residus es realitzarà a través del Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, mitjançant les plantes de la seva titularitat o bé el gestor de residus que s’estableixi.
El cost del nou Servei es finançarà a través d’una taxa comarcal que cobrirà el cost del tractament dels residus municipals. Fins ara, el cost del tractament es pagava a través de la Taxa municipal que cobrava l’Ajuntament. Ara la taxa tindrà dos rebuts i un d’ells –que afecta el tractament dels residus- es farà a nivell comarcal.
D’aquesta manera s’avança vers una corresponsabilitat de la ciutadania en la gestió dels residus. Cal tenir en compte que el cost de recollida que gestiona l’Ajuntament – i que la ciutadania paga a través de la taxa municipal- té un cost estable. En canvi, el cost del tractament depèn del comportament de la ciutadania: com millor es faci la separació, més baixa el cost. És a dir, reciclant bé, es pot pagar menys. Aquest sistema tributari comarcal permet avançar cap a una taxa justa on “qui més contamina més paga”.
Aquest model de separació de costos és molt similar al que ja està aplicant l’Àrea Metropolitana de Barcelona i que ja es porta a terme als municipis del Vallès Occidental que formen part de l’AMB.
Modificació del PAC comarcal: el full de ruta de les polítiques de la comarca
En data 18 de març de 2021, per acord del plenari del Consell Comarcal del Vallès Occidental es va aprovar el Programa d’Actuació Comarcal 2021-2024 (PAC) concebut com el full de ruta de l’acció política i tècnica de l’ens supramunicipal per als propers anys. El PAC 2021-2024 va ser informat favorablement pel Consell d’Alcaldies del Vallès Occidental en sessió celebrada el 22 de gener de 2021. El PAC és un document viu dinàmic i obert a la seva adaptació a necessitats derivades de noves previsions normatives o circumstàncies fàctiques en l’acció comarcal.
Actualment el PAC en el seu eix 4 “Transició Ecològica” -dins de la Línia 24 “Per millorar la gestió de residus” i el Programa 4.24.1 “Gestió de residus”- contempla els àmbits de treball relacionats amb desenvolupament de projectes i actuacions així com l’establiment d’acords per a la prestació de serveis i subministrament amb el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental.
Amb tot, la modificació del PAC es realitza ara tenint en compte la nova llei 7/2022 i té com a objectiu la inclusió al Programa d’Actuació Comarcal d’un nou àmbit de treball a l’entorn del tractament de residus que porti cap a la corresponsabilitat ciutadana a través de la creació del servei de tractament i valorització de residus comarcal, així com totes les altres mesures que es considerin pertinents per al compliment dels objectius establerts segons estableix la nova Llei 7/2022 de residus i sòls contaminats.
Deixa un comentari