Manifestació unitària el 18 de desembre en defensa del model d’escola catalana

No Comment
Plenari de somescola, amb Pilar Gargallo (FMRP), Jordi Cuixart (Òmnium), Marina Gay (Catesco) i Francina Martí (Rosa Sensat), entre altres | Foto: @somescola

Diari de l’Educació

La Plataforma Somescola convoca una jornada de mobilització per protestar contra la decisió dels jutges d’imposar el 25% de classes en castellà, que qualifiquen de greu i intolerable. Defensen la immersió lingüística com una eina de cohesió social.

El plenari de la Plataforma Somescola ha tornat a mostrar el seu rebuig a la decisió judicial que obliga l’escola catalana a impartir el 25% del temps lectiu en castellà, i per aquest motiu ha convocat una jornada de mobilització que tindrà lloc dissabte 18 de desembre a l’Arc del Triomf. Els representants d’aquesta plataforma consideren que la situació “és molt greu” i que la intromissió dels tribunals en un debat pedagògic “és intolerable”, i per això han convocat una manifestació que esperen que sigui tant o més multitudinària que la del 14 de juny de 2014, quan prop de 100.000 persones van concentrar-se contra la Llei Wert al mateix espai.

El Tribunal Suprem no va admetre el recurs de cassació interposat pel Govern català contra la sentència del contenciós-administratiu del TSJC, de desembre de 2020, que obliga a aquest mínim del 25% d’hores lectives en castellà. D’aquesta manera, la sentència del TSJC passa a ser ferma. Automàticament els consellers d’Educació i Cultura van comparèixer davant dels mitjans per explicar que la sentència del TSJC es basa en la LOMCE i no en la normativa estatal vigent, que és la LOMLOE, i que no la pensaven acatar. Des d’aleshores, nombroses entitats han manifestat el seu rebuig a la ingerència judicial i han fet crides a la desobediència, mentre que dirigents polítics i líders d’opinió de l’Estat insten el Govern de Pedro Sánchez a aplicar un nou 155 si Catalunya no acata aquesta decisió judicial.

Curiosament, ha aixecat més alarma i indignació la no acceptació del recurs per part del Suprem que la mateixa sentència del TSJC, potser perquè el desembre de 2020 la segona onada de la pandèmia atreia tots els focus. En tot cas, en aquell moment la mateixa Plataforma Somescola va fer un comunicat de rebuig en el qual deia que la sentència tindria poc recorregut com a conseqüència del canvi del marc normatiu a l’Estat. A aquest canvi normatiu, que efectivament s’ha produït, s’agafen els actuals responsables polítics per assegurar que no incompleixen la llei si no apliquen la sentència.

Un model de cohesió i de consens”

En la roda de premsa d’avui, posterior al plenari, han parlat diversos representants d’entitats que formen part de Somescola. Han lamentat “els arguments falsos i perillosos d’instrumentalització política de l’educació i de la llengua”, han considerat que aquesta decisió judicial “no representa un cas aïllat”, sinó que s’emmarca en un context d’atacs polítics i judicials continus contra la llengua catalana, i han insistit en què tots els estudis demostren que la immersió lingüística és un model que garanteix la cohesió social i que en cap cas impedeix que els infants acabin l’escolarització obligatòria havent adquirit una competència lingüística en castellà equiparable a la dels estudiants de qualsevol comunitat autònoma espanyola.

“Des de somescola entenem que aquesta sentència és un nou intent d’agressió al model d’escola catalana i al seu enfocament pedagògic, que és un model de cohesió i que a més és un model de consens”, ha dit Pilar Gargallo, presidenta de la FMRC. “La defensa de l’escola catalana no és només una qüestió dels mestres o del departament d’Educació, l’escola catalana és una eina de cohesió social i, per tant, no deixarem de continuar lluitant perquè aquest model de cohesió social es perdi”, ha afegit Mireia Plana, de Plataforma per la Llengua.

Somescola aplega més de mig centenar d’entitats, bona part de les quals entitats molt representatives de la comunitat educativa catalana (des de Rosa Sensat a la Fundació Escola Cristiana, passant pels principals sindicats de docents, federacions del lleure, fundacions, etc.), a les quals se sumen altres de l’àmbit de la cultura, com Òmnium Cultural o Plataforma per la Llengua. Va néixer aviat farà 10 anys, com a resposta a la Llei Wert, i des d’aleshores ha liderat les principals accions de resposta unitària als intents de canviar el model d’escola catalana, sobre el qual existeix un ampli consens.

Text íntegre del posicionament de Somescola:

Posicionament de Somescola sobre la sentència del 25% del TSJC

Davant del recent aval del Tribunal Suprem a la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que obliga tots els centres educatius catalans a fer un mínim d’un 25% de les classes en castellà, la plataforma unitària Somescola manifesta que:

  1. Aquesta sentència és un nou intent d’agressió al model d’escola catalana i el seu enfocament pedagògic. Un model consolidat, garant de competències lingüístiques i avalat àmpliament per la societat catalana al llarg de dècades. Tant els estudis com les dades sobre els resultats de la immersió lingüística evidencien que és un model d’èxit, tant per als alumnes com per al si de la societat: contribueix a la cohesió social, a la igualtat d’oportunitats i a la normalització de l’ús del català.
  2. Somescola considera intolerable la intrusió dels tribunals per regular el model i la política educativa del país. Són els professionals de l’educació, i no els juristes, els qui han de determinar quin model d’ús garanteix la competència lingüística dels alumnes en cada cas. Que un jutge determini de manera arbitrària el percentatge d’hores que calen per aprendre una llengua és un escarni als professionals de l’educació.
  3. Sentències com la del TSJC abonen arguments falsos i perillosos d’instrumentalització política de l’educació i de la llengua. Davant d’això, ens reafirmem en el fet que l’escola catalana ha estat i ha de seguir sent un actor cabdal que afavoreixi la inclusió i la cohesió social al nostre país, des d’una perspectiva intercultural. D’aquesta manera, que segueixi garantint la igualtat d’oportunitats de creixement acadèmic i personal, inclosa la competència comunicativa plena en les llengües d’ús normal a la societat.
  4. Somescola denuncia que aquesta sentència no representa un cas aïllat: els continus atacs polítics i judicials contra la llengua catalana i l’educació en català responen a una voluntat de minoritzar la llengua catalana en tots els seus usos socials, fins al punt que els diferents àmbits d’actuació en català, inclòs el model d’escola catalana, viuen sota una amenaça permanent. De fet, al contrari del que alguns voldrien fer creure, la situació del català a les aules viu una situació crítica, segons els darrers informes del Departament d’Educació: més d’un 28% d’alumnes no fa servir mai o gairebé mai el català a l’escola, per posar només un exemple.

Per tot això, la plataforma Somescola fa una crida al conjunt de la societat catalana a mobilitzar-se per defensar el model educatiu català, i insta a reforçar el treball conjunt per a consolidar-lo, protegir-lo i millorar-lo. Així mateix, insta a les institucions del país a blindar aquest consens de país aprofitant el marc polític generat per una majoria àmplia del Parlament amb el Pacte Nacional per la Llengua. I insta al govern espanyol a respectar aquests grans acords avalats també legislativament per una àmplia majoria parlamentària.

Somescola seguirà amb la tasca engegada fa 10 anys, per tal de coordinar totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català, ja sigui amb mobilitzacions, accions als centres i als carrers, i suport als centres educatius i docents.

El model d’escola catalana és un consens social compartit per un ampli ventall de la societat catalana, que ha de seguir contribuint a la cohesió i la progressió social, i a la igualtat d’oportunitats en aquest país, amb la finalitat de construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure.

Som Escola

Deixa un comentari