Observatori de l’Aigua: “Calen canvis radicals en el consum de l’aigua”

No Comment

L’Observatori de l’Aigua (OAT) elabora una maleta amb continguts pedagògics adreçada a les escoles per ajudar a conscienciar en els valors de la Nova Cultura de l’Aigua


Miquel Gordillo

Ajudar el professorat a aprendre, reflexionar i gaudir amb els alumnes al voltant de l’aigua, és el principal interès de la maleta pedagògica que ha elaborat l’Observatori de l’Aigua (OAT) i que posarà a disposició dels centres escolars de la ciutat en forma de préstec.

La maleta ha estat ideada per la Taula d’Educació, nascuda dins la Taula de l’Aigua quan es va municipalitzar el servei, per generar una xarxa de col·laboració i per ajudar a estendre els valors de la cultura de l’aigua.
Aquest treball de més d’un any de durada va néixer amb un compromís: «han d’haver-hi canvis radicals en el nostre consum, li diem Nova Cultura de l’Aigua, i implica concebre l’aigua com un bé comú que necessita una gestió pública, amb valors sostenibles i amb justícia social», en paraules d’Emili Díaz, de la Taula d’Educació, durant la presentació de la maleta el passat 15 de setembre.

Llibres, contes i jocs per sensibilitzar en aquest bé comú

La maleta, que en realitat són dues, consta de 28 llibres sobre ciència i contes, així com diversos jocs per ajudar a aprendre els valors de la cultura de l’aigua de forma lúdica. Els seus continguts s’adrecen a l’alumnat des de l’etapa infantil fins a segon d’ESO. I paren una especial atenció en conèixer el nostre entorn més proper: «per exemple, volem que l’alumnat sigui conscient que l’aigua de la conca del Llobregat que rebem conté uns salins que vénen d’una muntanya de runams a Sallent», va dir Àngels Tripiana, membre de l’OAT i de Dones d’Aigua.

OAT_maleta_presentació Àngels Tripiana, Bea Escribano i Emili Díaz, expliquen i mostren els continguts de la Maleta de l’Aigua, durant la presentació del passat 15 de setembre a la Masia Freixa. MG

Els objectius de la maleta són mostrar que «l’aigua és quelcom més que allò que surt de l’aixeta, i aprendre què és el Cicle Integral de l’Aigua», destacà Tripiana, així com la necessitat de minimitzar la petjada hídrica que suposa el fet de retornar l’aigua al medi ambient en bon estat. A la vegada, es pretén que es conegui la gestió pública, la qual ha de garantir «una gestió transparent, participada, sostenible i amb justícia social».

A tall d’exemple, la maleta conté el Joc de l’Aigua de la ciutat, una adaptació d’un joc de l‘oca elaborat per Enginyers Sense Fronteres, amb imatges de Terrassa en les caselles. També han col·laborat en la realització de la maleta les entitats Dones d’Aigua, La Natural Coopmunicació i la llibreria Synusia.

Assignatura pendent: captar la ciutadania

L’OAT és un organisme adscrit a l’Ajuntament de Terrassa, que va néixer en paral·lel a l’empresa pública Taigua arran de la lluita per la municipalització del servei, l’any 2018, i que treballa de forma autònoma i amb un pla de treball propi. Formen l’OAT un plenari amb 33 representats, amb una permanent com a òrgan executiu i tres xarxes: la Taula d’Educació, de Recerca i de Ciutadania, a més dels diferents grups de treball. «Tenim com a assignatura pendent captar la ciutadania de Terrassa perquè col·labori amb nosaltres, explicà Bea Escribano, presidenta de l’OAT. Tots els treballs i estudis que està elaborant l’entitat es poden consultar de forma oberta a la web www.oat.cat.

Related Articles

Deixa un comentari