«Preservem el delta. Protegim el clima. No a l’ampliació de l’aeroport». S’organitza la lluita contra l’ampliació del Prat

No Comment

El moviment social i popular contra l’ampliació de l’aeroport del Prat ja és en marxa i creix ràpidament. Quasi 26.000 persones i 600 entitats socials, sindicals, polítiques adherides (a data de 18 de juny 2021 https://www.elprat.cat/niunpammes/adhesions) donen suport al manifest i criden a ampliar la lluita.

Publiquem a continuació el text íntegre del manifest « Preservem el delta. Protegim el clima. No a l’ampliació de l’aeroport»:

El Delta del Llobregat és un territori de gran valor per al Baix Llobregat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i de Catalunya. Hi conviuen, en un delicat equilibri, infraestructures de transport, industrials, urbanes, i també agrícoles i naturals d’un alt valor. Aquest equilibri és fruit d’un ampli consens treballat entre les administracions estatal, autonòmica i també, cal no oblidar-ho, municipals. Un equilibri que es va concretar el 1994 amb la signatura del Pla Delta on totes les administracions es van comprometre al desenvolupament simultani de múltiples projectes d’infraestructures al voltant del creixement del port i de l’aeroport.

El projecte, que també contemplava la compensació ambiental i la correcció d’impactes, es va desenvolupar majoritàriament entre els anys 1999 i 2005. Al costat de l’aeroport i del port trobem els Espais Naturals del Delta del Llobregat, una gran infraestructura mediambiental. La importància cabdal d’aquest patrimoni de país esdevé encara més palesa en l’actual context d’emergència climàtica.

A més dels Espais Naturals, el Delta allotja també el Parc Agrari del Baix Llobregat, tota una conquesta ciutadana. L’agricultura periurbana és clau per garantir la sobirania alimentària de Barcelona i de Catalunya, i ho serà encara més en un context d’augment de preu dels carburants i per tant del transport de mercaderies en el futur. En aquest sentit, el Parc Agrari suposa també una infraestructura agrícola clau per impulsar una alimentació més sostenible a les nostres ciutats.

Un dels paratges més verges del Delta del Llobregat i un dels que millor exemplifica el delicat equilibri del qual parlem és la Ricarda. Es tracta d’un espai insubstituïble i salvaguardat per diverses figures catalanes, espanyoles i europees de protecció mediambiental. El seu estany, un antic braç del riu Llobregat, i el seu entorn allotgen un hàbitat únic de flora i fauna, que constitueixen un dels espais naturals més importants del Delta del Llobregat. Així mateix, l’activitat econòmica que es desenvolupa a la finca és una peça important per sostenir la ramaderia i l’agricultura del Parc Agrari. Finalment, la Ricarda allotja la Casa Gomis, una obra fonamental de l’arquitectura racionalista a Catalunya que és indispensable per entendre l’evolució de les avantguardes artístiques i culturals a casa nostra durant el segle XX.

Recentment, diversos mitjans han informat de la intenció d’Aena d’ampliar la tercera pista de l’aeroport del Prat, desfent el consens de l’acord signat al Pla Delta l’any 94. Aquesta ampliació implicaria necessàriament la destrucció sense remei del paratge de la Ricarda i l’obstrucció del corredor ecosistèmic dels espais naturals del Delta del Llobregat. El Delta del Llobregat ha sofert profundes intervencions durant dècades i no pot sostenir ni un pam més d’ampliacions de les infraestructures sense que la seva viabilitat es vegi compromesa de manera irremeiable.

Segons AENA, aquesta ampliació suposaria un augment en l’activitat aeroportuària, passant de les 52 milions persones usuàries actuals per any a 75 milions, fet que faria del tot insostenible el desenvolupament econòmic i social del territori en una època d’emergència climàtica, incrementant les emissions de CO2 i la contaminació que pateix l’Àrea Metropolitana, amenaçant greument la salut de les veïnes i veïns de la zona afectada.

Per tot això, tots els grups municipals de l’Ajuntament del Prat de Llobregat han acordat al plenari municipal i la ciutadania i entitats de la ciutat i de fora d’ella sotasignants defensem el següent:

  • Primer.- Rebutjar la proposta d’ampliació de la tercera pista de l’aeroport que destruirà l’espai natural de la Ricarda, fet que suposaria un desastre natural, agrícola i patrimonial sense pal·liatius.
  • Segon.- Defensar la convivència de l’aeroport del Prat amb els nuclis urbans del seu entorn atenent que qualsevol operativa de l’aeroport ha de tendir a minimitzar l’impacte acústic que pateixen les poblacions del Prat, Viladecans, Gavà o Castelldefels.
  • Tercer.- Constatar que l’aeroport del Prat és un dels principals emissors de gasos d’efecte hivernacle al Delta del Llobregat i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i que, per tant, ha de ser un actor clau en la reducció d’aquestes emissions. En aquest context, advertim que un creixement sense límits de la infraestructura suposaria un greu atac a la salut de la ciutadania i del planeta.
  • Quart.- Defensar que el futur de l’aeroport del Prat es dissenyi tenint en compte el model turístic sostenible i respectuós amb l’equilibri a les nostres ciutats que es vol fomentar a Barcelona i a Catalunya.
  • Cinquè.- Instar Aena a abandonar unes polítiques desarrollistes que no obeeixen ni a l’actual context d’emergència climàtica, ni al model de ciutat que perseguim per a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ni al sentit comú del segle XXI, ni s’ajusten a les normatives europees. I l’animem, enlloc d’això, a innovar tot desenvolupant models sostenibles i adequats a les necessitats del present de gestió aeroportuària.
  • Sisè.- Urgir a dissenyar un veritable sistema aeroportuari català, que passi per convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat. En aquest sentit, exigim inversions en una millora del ferrocarril, que faciliti la connexió entre el Prat i Girona i entre aquestes infraestructures i Barcelona.
  • Setè.- Demanar al Govern de l’Estat que abandoni projectes sense viabilitat com l’allargament de la tercera pista i treballi per desplegar aquest model aeroportuari català, fent les inversions necessàries.
  • Vuitè.- Demanar a la Generalitat de Catalunya que es comprometi amb claredat amb la defensa de l’equilibri territorial al Delta del Llobregat, treballi en el desenvolupament del sistema aeroportuari català, i descarti definitivament l’allargament de la tercera pista de l’aeroport del Prat.
  • Novè.- Reclamar a totes les administracions una major atenció a les necessitats dels Espais Naturals del Delta del Llobregat, que reforcin la seva gestió integral, i que divulguin el seu valor com un patrimoni de país a preservar per a les futures generacions.
  • Desè.- Reclamar la implicació de totes les administracions per promocionar el Parc Agrari del Baix Llobregat, donar suport a la pagesia que hi treballa i garantir la viabilitat de les seves explotacions com una forma d’avançar cap a la sobirania alimentària als nostres pobles i ciutats.
  • Onzè.- Habilitar un espai al web municipal perquè les entitats del Prat de Llobregat i la ciutadania en general es puguin adherir a aquesta declaració institucional.
  • Dotzè.- Traslladar els presents acords al Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana, al President-Conseller Delegat d’AENA, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, als grups polítics del Congrés, Senat i Parlament de Catalunya, al Consorci per a la Protecció i la Gestió dels Espais Naturals del Delta del Llobregat, als ajuntaments de Barcelona, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat i Castelldefels, a la presidència de l’àrea Metropolitana de Barcelona, al Consell Comarcal del Baix Llobregat, a CC.OO. i U.G.T., a la Cambra de Comerç de Barcelona, a Foment de Treball, a la Fundació Cercle d’Infraestructures, a Ecologistes en Acció, DEPANA, Plataforma per la Qualitat de l’Aire, Plataforma Zeroport, Prou Soroll, APACANA (Asociación de personas afectadas por la contaminación acústica de la navegación aérea), A.V.V. de Gavà Mar, Grup Ciutadà “Preservem Castelldefels” i les associacions de veïns i veïnes del Prat.

Deixa un comentari