Síndica de Greuges: «Un ajuntament que no respon les instàncies i reclamacions ciutadanes no és transparent»

No Comment

https://static.wixstatic.com/media/901952_ae173ab6f2554914acee3f5c64340de1~mv2.jpg/v1/fill/w_400,h_530,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/sindica_19memoria_resum3.webp

Pep Valenzuela

La Memòria 2020 de la Sindicatura Municipal de Greuges, presentada el passat mes de març al Ple municipal, «no ha tingut prou repercussió», assegura Isabel Marquès, cap de la institució de defensa de la ciutadania davant l’Administració. «Hi ha qüestions molt importants sense resoldre i sense resposta», afegeix.

Com en el cas de la memòria de l’any anterior, ha cridat molt l’atenció la quantitat de greuges oberts per manca de resposta de l’Ajuntament a les instàncies i reclamacions de la ciutadania. «Cada vegada més i de tots els temes», informa la Síndica, tot considerant que sembla que creix el nombre de persones i entitats que exigeixen el respecte als seus drets. «Informar la ciutadania és una de les tasques que més faig i que més m’interessen, perquè cal conèixer quins són els teus drets», sentencia.

Afirma que som «un país encara amb una democràcia limitada, i els drets humans no surten per enlloc». L’Administració, afegeix, no està acostumada a informar dels drets i deures a la ciutadania. «Si incompleixes un deure, com t’assabentes? En forma de sanció i multa, sense informació prèvia ni explicació moltes vegades. La policia municipal ha de ser de proximitat, informar la ciutadania i sobretot els joves que són els que tenen menys informació», conclou, després de molts greuges oberts durant els anys que exerceix el càrrec.

L’Administració, no està acostumada a informar dels drets i deures a la ciutadania, explica la Síndica

Les instàncies de la ciutadania i entitats obligatòriament han de rebre resposta, com a màxim en el termini de 3 mesos. Passat aquest temps, es pot anar a presentar el greuge a la Síndica. El 2020 van ser 36 els greuges sense resposta. En reclamar la resposta de l’Ajuntament, explica Marquès, normalment responen. Si la resposta no agrada, la Síndica, basant-se en les ordenances municipals, el sentit comú i la justícia social, en alguns casos insisteix a reclamar.

En alguns casos, després d’obrir el greuge, l’Ajuntament ha reconegut que la persona tenia raó. «Jo els dic: per què no fèieu cas en el primer moment quan es va presentar la instància? No responeu ni feu cas, només quan la persona va a la Síndica i aquesta presenta el greuge, llavors l’Ajuntament ho reconeix». I demana: «No ens podríem estalviar tot això? Crec que falta bon govern».

En tot cas, la qüestió és que si no hi hagués la Sindicatura, aquestes persones no obtindrien mai resposta. Marquès subratlla: «És així. Com ha passat sempre i com passa a les ciutats on no hi ha la Sindicatura. I jo comptabilitzo només els greuges que rebo, però possiblement molta gent que no rep resposta es cansa o desisteix sense més, per falta d’informació o de confiança».

Per això, la Síndica considera que un ajuntament que no respon a una instància o reclamació ciutadana «no és un ajuntament transparent».

Related Articles

Deixa un comentari