La 6a edició del congrés Som Elèctrics! es dedicarà al ferrocarril

No Comment

La jornada sobre mobilitat elèctrica, organitzada pel MNACTEC i Sol Roig, té lloc dijous 21 d’octubre en format presencial i en línia.


El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) i Sol Roig organitzen el sisè congrés sobre mobilitat elèctrica Som Elèctrics!, enguany dedicat a la transformació, la innovació i la sostenibilitat del ferrocarril. Aquesta edició aprofundirà en quina ha estat la relació històrica del ferrocarril amb els recursos energètics i el canvi profund que està experimentant aquest model de transport que ha de tenir un paper clau en la mobilitat futura. La jornada es farà el proper dijous, 21 d’octubre, de 9.30 a 18.00 h, en format presencial i en línia.

El congrés abordarà temes com la reactivació econòmica a través del transport de mercaderies; els conflictes d’alguns traçats; les noves connexions europees; el canvi profund de les empreses ferroviàries en gestores de mobilitat; la digitalització i la liberalització en els serveis, així com els canvis tecnològics en la indústria del sector, els nous materials de fabricació i el disseny dels trens del futur.

Les persones que vulguin assistir al congrés o seguir la jornada en línia s’hi han d’inscriure prèviament al web somelectrics.mnactec.cat.

Programa i ponents

El programa del congrés serà el següent:

9.30 h | Inauguració institucional de la jornada. A càrrec de Ricard Font Hereu, secretari general de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territorials de la Generalitat de Catalunya.

Bloc 1 | Passat, present i futur del ferrocarril

10.00 h | Què s’espera d’Europa i del ferrocarril? A càrrec de Joan Amorós, president de l’associació Ferrmed.

10.30 h | El ferrocarril i els recursos energètics, una relació històrica. A càrrec de Jaume Perarnau, director del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC).

11.00 h | La transformació d’FGC: d’empresa ferroviària a empresa gestora de mobilitat. A càrrec de Marta Subirà, presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Bloc 2 | La reactivació econòmica i l’eficiència en el servei: mercaderies i viatgers

12.00 h | La reactivació econòmica i el ferrocarril: l’equilibri entre l’economia, la seguretat i la sostenibilitat. A càrrec d’Ignasi Gómez-Belinchón, clúster manager d’In-Move (Railgrup), i Eugeni Sedano, portaveu de la plataforma Mercaderies per l’interior.

12.30 h | La liberalització ferroviària. A càrrec de Sergio Barcena, director de Planificació d’operacions i de manteniment de material rodant de OUIGO.

13.00 h | El retorn dels trens nocturns. A càrrec de Karin Fest, responsable de Nou negoci ferroviari a ÖBB, i d’Eric Boisseau, president de l’associació Objectif Train de Nuit.

13.30 h | Debat

Bloc 3 | La nova mobilitat i els trens del futur: tecnologia, eficiència i disseny sostenible

16.00 h | La problemàtica del subministrament elèctric. A càrrec de Xavier Farriols, director general de negoci de Factor Energia.

16.30 h | Una immersió en l’ecodisseny, la tecnologia i la fabricació sostenible per als nous trens sense emissions. A càrrec de Jaime Borrell, director de Desenvolupament de negoci d’Espanya i Portugal d’Alstom.

17.00 h | Els nous materials en la fabricació de trens. A càrrec d’Elena Jubete, desenvolupadora de negoci HEU a CIDETEC Surface Engineering i coordinadora del projecte Mat4Rail; de Laia Garriga, cap de Desenvolupament de Negoci del Mercat Ferroviari i Logística d’EURECAT, i de Daniel Caselles, director científic d’EURECAT.

17.30 h | El revolucionari Hyperloop d’Elon Musk. A càrrec de Luis Navarro, director d’operacions a Zeleros Hyperloop.

18.30 h | Debat i tancament.

El MNACTEC

El MNACTEC és un dels tres museus nacionals reconeguts pel Parlament de Catalunya i té com a missió mostrar permanentment la implantació i l’evolució dels avenços científics i tècnics a Catalunya, la seva aplicació industrial i, especialment, la seva implicació i incidència social.

La seu del MNACTEC està situada a Terrassa, en un dels edificis fabrils més emblemàtics del modernisme català: el Vapor Aymerich, Amat i Jover, antiga fàbrica tèxtil dissenyada per l’arquitecte Lluís Muncunill, construït entre 1907 i 1908 i declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) el 2019.

 

Related Articles

Deixa un comentari