Som Mobilitat i el Museu de la Ciència i la Tècnica ofereixen el seu primer vehicle elèctric compartit

No Comment

Els socis de Som Mobilitat disposen des d’aquest mes del primer cotxe elèctric compartit. Es tracta d’un vehicle que faran servir els treballadors del Museu de la Ciència i la Tècnica, i que també serà compartit per tota la xarxa d’aquesta cooperativa.


Els cotxes elèctrics de la cooperativa l’Eina i del Museu de la Ciència i la Tècnica (mNATEC). Tots dos estaran disponibles per ser utilitzats pels socis de Som Mobilitat. Foto MG

Miquel Gordillo

La cooperativa d’usuaris de Som Mobilitat fixa tots els seus esforços en assolir una mobilitat que sigui realment sostenible. Per això, posen com a primer punt de la piràmide a l’hora de desplaçar-nos el fet de caminar, la bicicleta, el patinet, i l’ús del transport públic.

A partir d’aquí, se centren en l’anomenat carsharing: compartir vehicles elèctrics que es reserven fàcilment a través d’una aplicació mòbil i que els utilitzin per als desplaçaments personals i de treball.

Des d’aquest mes de febrer, amb col·laboració amb el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya de Catalunya, Som Mobilitat arrenca aquest nou servei a la ciutat. D’aquesta forma, els treballadors del museu utilitzaran el cotxe els matins de dilluns a divendres, mentre que les tardes a partir de les 16h i els caps de setmana, estarà disponible per tota la comunitat de socis de la cooperativa.

Som Mobilitat disposa arreu de Catalunya d’un total de 29 vehicles per compartir, als quals s’afegirà el primer de Terrassa. Els cotxes són majoritàriament models Renault Zoe, els quals porten una bateria de 40 Kw, amb la qual es té una autonomia de fins a 300 quilòmetres, «suficients per fer viatges de mitja distància, i amb facilitat de carregar-lo quan es retorna». Així ho va explicar Toni Gañet, un dels membres del grup local que la cooperativa té a Terrassa, en una trobada de presentació realitzada el passat 25 de gener.

Per tant, a la flota de vehicles s’hi afegirà el cotxe de Terrassa, i un segon que és propietat de la cooperativa de serveis educatius l’Eina, i que es troba ubicat al barri de Torresana. Aquest també serà d’aquí a poc temps a l’aplicació de Som Mobilitat, a disponibilitat dels socis en els horaris que s’estableixin.

Un altre projecte del grup local és d’adquirir un cotxe nou a través d’una campanya de micromecenatge que està en marxa. En aquest cas, es pot fer una aportació a mode d’apadrinament, que servirà per fer un renting del cotxe elèctric, i que un cop adquirit, servirà per poder-ne fer ús en les condicions que s’escolleixin. Aquest vehicle romandrà a un aparcament del carrer Sant Leopold, número 33, on hi ha punt de càrrega per a vehicles elèctrics. Es pot consultar i participar en aquest finançament compartit a la web sommobilitat.coop.

Els membres del gup van explicar a la trobada que a la ciutat hi ha actualment 34 persones sòcies de Som Mobilitat, i es preveu que la xifra augmenti amb aquest primer cotxe que des de ja es pot utilitzar. De fet, la trobada realitzada al Casal de Ca n’Aurell va comptar amb l’assistència de nombroses persones interessades a conèixer el funcionament de la cooperativa.

Reservar per hores o dies fàcilment amb l’aplicació mòbil

Fer-se soci de Som Mobilitat comporta només el pagament de 10 euros, en concepte de capital social -retornables en cas de deixar la cooperativa-. Seguidament, fent servir l’aplicació mòbil, d’una forma senzilla, es poden consultar tots els vehicles que hi ha disponibles en els diferents municipis, fer la reserva d’hores, i que també actua com a clau per obrir el cotxe un cop s’arriba al lloc on es troba aparcat.

Com funciona el servei? Els socis de Som Mobilitat poden llogar un vehicle per hores, per 5 euros (una hora és la duració mínima), o bé per 50 € al dia. A banda d’aquesta tarifa bàsica, n’hi ha d’altres de flexibles en funció de l’ús que se’n faci.

La cooperativa l’Eina també compartirà el cotxe elèctric de què disposa.

A Terrassa hi ha disponible una quinzena de punts de càrrega, entre aparcaments públics, establiments comercials i algun particular que ofereix el seu ús, segons indica l’aplicació Electromaps. L’ús dels vehicles de Som Mobilitat inclou, òbviament, l’energia elèctrica que consumeix per als desplaçaments, i una assegurança a tercers.

Trobada organitzada pel grup local de Som Mobilitat, el passat 25 de gener al Casal Cívic de Ca n’Aurell, per presentar el primer vehicle compartit de la xarxa. Foto MG

La clau: col·laborar amb entitats del teixit associatiu local

Un dels punts claus de l’èxit de Som Mobilitat rau en el treball conjunt amb altres cooperatives i associacions del teixit local, amb les quals es vol compartir els objectius de «fer aquesta transició somiada més sostenible a la ciutat», i que aposten també per una «mobilitat elèctrica». Entre aquestes entitats col·laboradores, es troben Alternativa3, l’Eina, La Terrassenca, i l’ecobotiga L’Egarenca, entre d’altres. El grup local de Som Mobilitat participa també en la XES.

Des de Som Mobilitat, també es busca que les administracions col·labori, donat que es comparteixen els mateixos objectius de promoure una mobilitat més sostenible a les ciutats. Aquí també s’ha parlat amb l’Ajuntament de Terrassa. «Estem dintre del Pla Estratègic de l’Economia Social i Solidària», va explicar en Toni, i hi ha una «assignació pressupostària de cara l’any 2021». De fet, altres ajuntaments col·laboren ja sigui oferint algun cotxe, facilitant punts de càrrega, o bé ajudant en la despesa de nous vehicles. Esperen doncs que amb el consistori local s’acabi concretant una col·laboració en aquest sentit.

Tots els vehicles elèctrics, híbrids o de baixes emissions compten amb un seguit d’avantatges, com ara tenir dues hores gratuïtes a la zona blava, que l’impost de matriculació sigui gratuït, una bonificació en l’impost de vehicles de tracció mecànica, o també una reducció de la tarifa en peatges amb el distintiu EcoViaT.

Related Articles

Deixa un comentari