Som Mobilitat Terrassa vol tenir un primer vehicle elèctric per poder-lo compartir

No Comment

La cooperativa Som Mobilitat treballa per una mobilitat més sostenible a les ciutats.

El grup local ha elaborat una enquesta oberta per conèixer els hàbits i les necessitats de mobilitat a Terrassa i els municipis i urbanitzacions limítrofs.


Encara està a les beceroles, però ja ha començat a treballar a Terrassa un grup local de Som Mobilitat. Es tracta d’una cooperativa que va posar-se en marxa fa poc més d’un any i mig, i que aposta per un altre model de mobilitat i transport, més sostenible i menys contaminant. Això es fa, entre d’altres, compartint el cotxe elèctric que els socis de la cooperativa lloguen quan el necessiten, un servei que fins ara està disponible a Mataró, Rubí, Olot i Amposta.

El grup local de Terrassa ha nascut recentment, arran de la presentació de Som Mobilitat en la passada edició de Terrassa Cooperativa, el mes de novembre, tal com ens explica el Toni Gañet. “Som un grup de persones que volem fomentar una mobilitat sostenible i de forma cooperativa a la ciutat. Que les persones que compartim la mateixa filosofia la integrem a cada nucli urbà i, això és important, a partir de les línies d’actuació i les mesures que els mateixos ciutadans de cada comunitat plantegin”.

Actualment són una vintena de socis de Som Mobilitat a Terrassa, i un grup que està impulsant aquestes primeres passes, format pel Toni, el Ricard, el Sergi i el Sebas. El primer pas que han plantejat és elaborar una enquesta oberta adreçada a “copsar les necessitats de mobilitat dels habitants de Terrassa”, a la qual es pot accedir aquí per contestar-la.

Cooperació amb entitats i Ajuntament

D’entrada, aquesta filosofia passa per compartir vehicles. Encara que, sobretot, “apostem per moure’ns a peu per la ciutat”. El marge d’actuació és ampli en una ciutat com Terrassa. “Estem segurs que hi ha molta molta gent que no té vehicle i que vol fer-ne un ús compartit”, afirma el Toni. A banda de les ja existents, s’estan seguint de prop altres iniciatives locals. Per exemple a Barcelona s’han tirat endavant grups a diferents barris, on ara estan duent a terme una campanya de micromecenatge que permeti adquirir algun vehicle per incorporar-los i poder-los compartir.

Seguint la filosofia d’establir complicitats amb altres entitats, el col·lectiu Bici Terrassa Club (BiTer), que porta anys promovent la bicicleta a la ciutat com a mitjà de transport, també es va interessar pel conèixer projecte. “La bici és un altre mitjà propici per moure’s per Terrassa, hi ha un auge amb les bicis elèctriques”, assegura el Toni, “a Terrassa trobes cada cop més gent que es mou amb bici; també amb patinet”.

Ara però, l’objectiu immediat és posar en marxa el servei de car sharing que ofereix Som Mobilitat a la ciutat. “Abans que acabi l’any volem tenir un cotxe elèctric per compartir-lo”. Per exemple, la cooperativa local l’Eina se’ls ha adreçat interessada en adquirir un vehicle, del qual es reservarien una franja horària per fer-lo servir durant la setmana laboral, i la resta del temps compartir-lo amb els associats.

Es reconeix igualment que entre la població hi ha uns hàbits molt conformistes, i es fa servir el cotxe de manera individualista. “Tot i que la cultura d’ara del jovent no és comprar-se i tenir un cotxe, com ho era amb la nostra generació”; per això, el Toni es mostra convençut de la màxima de compartir com a filosofia, en aquest i en altres àmbits dels serveis que necessitem en la vida quotidiana. Més encara després de que hagi gaudit de l’ús d’un Renault Zoe, un dels cotxes elèctrics de més èxit, i que està incorporat a la xarxa de Som Mobilitat, “amb una tecnologia que va a més”.

Accés a l’enquesta de Som Mobilitat Terrassa

Per tirar endavant els projectes de mobilitat que sorgiran, es necessita també la cooperació amb l’Ajuntament. Els membres del grup local s’han reunit amb tècnics del servei de Medi Ambient, que els han avançat la voluntat de facilitar punts de càrrega de vehicles elèctrics – n’hi ha per exemple a la Plaça del Progrés, o en el cementiri, ara infrautilitzats –. L’altra opció de col·laboració adient és que el consistori “compri bosses d’hores per utilitzar el vehicle compartit, per exemple d’ús intern o per adreçar-los a sensibilització”, tal com ja es fa a altres municipis com Rubí. El Pla de Mobilitat municipal vigent sí indica la promoció del car sharing per incentivar una mobilitat sostenible.

L’experiència té un camí d’èxit segur, donada l’empenta que aquest tipus d’iniciativa ja té entre la població. Un neguit que es manifesta es troba en que les grans multinacionals vinguin a fer negoci, donat que estan invertint molts diners a les grans ciutats amb models de compartiment de vehicles, tipus Avancar o altres car sharing. “La diferència amb nosaltres”, destaca el Toni, “és que no tenim afany de lucre, i que en iniciatives com la nostra, el 85% dels recursos es queden a la comunitat local”.

Compartir vehicles amb esperit cooperatiu i de forma senzilla

Per fer-se soci de la cooperativa de consumidors i usuaris Som Mobilitat SCCL, només cal fer el pagament d’una quota única de 10€ com a capital social. L’operació es pot realitzar a través de la pàgina web www.sommobilitat.coop.

Els socis poden llogar un vehicle per 4,5 € per hora (o bé per 45€ al dia), que inclou la càrrega elèctrica i l’assegurança, entre d’altres. Igualment, els vehicles poden ser de la mateixa cooperativa o dels socis que vulguin llogar el seu vehicle a la resta de la comunitat.

La reserva dels cotxes es fa a través d’una aplicació mòbil, malgrat que actualment, aquests vehicles es troben disponibles només a Mataró, Rubí, Olot i Amposta. Ser soci de Som Mobilitat també dóna dret a participar en la governança del projecte, ja sigui a través de les comissions de treball, els grups locals i l’Assemblea de la cooperativa.

Miquel Gordillo

Related Articles

Deixa un comentari