Creix i avança la campanya ‘Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!’

No Comment
Campanya 'recuperem la ciutat'. Dibuix: Javi Royo Campanya ‘recuperem la ciutat’. Dibuix: Javi Royo

Un «Pla de desconfinament en què es prioritzin les persones i la mobilitat socialment justa i ambientalment sostenible en detriment de l’ús del vehicle privat», demanen els col·lectius (més de 600 fins al 9 de juny) i persones (a prop de 10.000) signants del manifest Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!

Demanen «un percentatge important de carrers esdevinguin un espai per anar en bicicleta i caminar de forma segura; i potenciar la capacitat del transport públic, columna vertebral de la mobilitat a les nostres ciutats que ha de garantir les distàncies de seguretat. La bicicleta ha d’esdevenir el vehicle prioritari del desconfinament. És el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat.»

Tot plegat, en el context d’un «Pla de Xoc urgent per convertir les calçades en viari prioritari per vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats. I com a mesures d’urgència en el transport públic, la conversió del carril esquerre en carril BUS a totes les vies d’accés a les grans ciutats i garantir el finançament del sistema en la situació actual.»

Campanya 'recuperem la ciutat'. Dibuix: Miguel Gallardo Campanya ‘recuperem la ciutat’. Dibuix: Miguel Gallardo

Text íntegre del manifest:

Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!

Demanem un Pla de desconfinament en què es prioritzin les persones i la mobilitat socialment justa i ambientalment sostenible en detriment de l’ús del vehicle privat. La contaminació atmosfèrica ens afecta greument la salut i agreuja els efectes de la Covid-19. Volem recuperar les nostres ciutats. Unes ciutats saludables i que cuidin del nostre clima.

Fa ja setmanes que vivim en estat d’alarma. Una situació que difícilment ens podíem imaginar fa tan sols uns mesos. Són moments molt durs per totes, per les conseqüències de la crisi sanitària, social i econòmica que el coronavirus ha desencadenat. La nostra prioritat absoluta com a societat ha de ser garantir el mínim contagi, la màxima cobertura mèdica i la millor assistència a la gent que està en situació de vulnerabilitat.

Aquest confinament ens deixa escenes urbanes inaudites: ciutats silencioses, olors que abans no sentíem, cants d’ocells, converses entre veïnes de balcó a balcó. Per primer cop en dècades, moltes ciutats compleixen les recomanacions en qualitat de l’aire que demana l’OMS. Per primer cop en els darrers cinquanta anys, respirar a Barcelona no ens perjudica la salut. És terrible haver hagut d’arribar a aquesta fita per una crisi com la que vivim, però ens permet imaginar la possibilitat de viure en una ciutat sense fums. No és qüestió menor. Alguns estudis internacionals evidencien que les zones amb més pol·lució estan patint majors taxes de mortalitat i morbiditat pel coronavirus. La població que porta anys i anys respirant un aire contaminat col·lecciona més patologies respiratòries i cardiovasculars; el que pot portar a experimentar els efectes més greus de la Covid-19.

Campanya 'recuperem la ciutat'. Dibuix: Marc Torrent Campanya ‘recuperem la ciutat’. Dibuix: Marc Torrent

Part de l’energia necessària per superar aquests dies de confinament la traiem d’imaginar com serà el dia de demà. El dia en què se’ns permeti veure amics i familiars i els carrers puguin tornar a ser trepitjats amb seguretat. El desconfinament de ben segur serà gradual i la ciutat no tornarà a ser la mateixa. Què podem fer perquè aquesta nova normalitat incorpori algun aspecte positiu? Se’ns acut almenys una idea i ben clara: hem d’intentar mantenir els nivells de contaminació a mínims. I per això cal reduir dràsticament el nombre de cotxes i motos que circulen per la ciutat.
Necessitem que un percentatge important de carrers esdevinguin un espai per anar en bicicleta i caminar de forma segura; i potenciar la capacitat del transport públic, columna vertebral de la mobilitat a les nostres ciutats que ha de garantir les distàncies de seguretat. La bicicleta ha d’esdevenir el vehicle prioritari del desconfinament. És el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat. No estem parlant de vies secundàries o petites superilles. Estem parlant de la necessitat d’una xarxa de vies sense vehicles de motor, que faciliti la mobilitat activa entre barris i entre ciutats en el cas de les metròpolis urbanes. Els beneficis per la salut de restringir el trànsit seran múltiples: generarem prou espai per garantir distàncies de seguretat entre les persones. Els carrers pacificats seran la manera de promoure la mobilitat activa després de molts dies de sedentarisme per confinament. I recordem que respirar un aire net és també una mesura preventiva contra els efectes coronavirus. Els beneficis ambientals son també palesos: menys emissions en un món que segueix estant en plena emergència climàtica.

Altres ciutats ja ho estan duent a terme i estan reservant molts quilòmetres de calçada per ús exclusiu de vianants i ciclistes; i millorant el sistema de transport públic. A casa nostra, alguns Ajuntaments com Barcelona, Girona o Vic han presentat actuacions en la mateixa direcció.

Creiem que les mesures proposades fins al moment són insuficients. Afecten pocs carrers i tan sols a la zona més cèntrica de les ciutats. Altres ciutats, com Lleida i Tarragona, no s’hi ha fet cap actuació. Per caminar cap a ciutats lliures de contaminació necessitem restringir el trànsit rodat dràsticament. Necessitem ampliar urgentment aquestes mesures i que esdevinguin permanents.
Per això demanem a les administracions un Pla de Xoc urgent per convertir les calçades en viari prioritari per vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats. I com a mesures d’urgència en el transport públic, la conversió del carril esquerre en carril BUS a totes les vies d’accés a les grans ciutats i garantir el finançament del sistema en la situació actual.
Confinem els cotxes, recuperem la ciutat!

Related Articles

Deixa un comentari

Cicle de debats ‘El futur que volem/2’. Del 22 d’octubre al 26 de novembre