Els obstacles de les subministradores per resoldre el drama de la pobresa energètica

No Comment

L’Aliança Contra la Pobresa Energètica lamenta també la passivitat de l’administració.


Comença el fred i es torna a posar de relleu la problemàtica que tenen les famílies per poder cobrir les necessitats més bàsiques. «A Catalunya hi ha un 10% de població en situació de pobresa energètica. No només que no poden pagar la llum, si no que potser sí que paguen les factures, però no poden encendre la calefacció a l’hivern». Ho explicava el passat 24 de novembre la Maria Campuzano, de l’Aliança per la Pobresa Energètica (APE), en la presentació del nou grup local a Terrassa. El col·lectiu reclama l’accés universal als serveis bàsics com la llum, el gas i l’aigua.

Des de l’APE, atribueixen les causes d’aquesta anomenada pobresa energètica a «habitatges ineficients, que no tanquen bé les finestres, com no, als baixos ingressos familiars», i també «als preus de les factures, que les subministradores han apujat moltíssim els darrers anys; a més aquestes empreses tallen el subministrament de manera indiscriminada». «Estan fent negoci amb les necessitats bàsiques de la gent, per això estem aquí», deia Campuzano, en la presentació del grup davant l’oficina d’Endesa a l’avinguda Barcelona.

El grup local de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica va fer la seva presentació pública el passat divendres 24 de novembre, davant l’oficina d’Endesa, a l’avinguda Barcelona.

Des de l’APE es va impulsar la ILP que permeté l’aprovació al Parlament de la Llei 24/2015. «Però no s’està aplicant, ja que falta resoldre el problema del deute de les famílies, encara que almenys hi ha una protecció contra els talls de subministrament quan no es pot pagar».

Recorden que segons la llei 24/2015, s’havien de signar convenis entre administracions i empreses que posessin fre als deutes de famílies que no podien pagar. «El gener d’enguany la Generalitat va oferir una proposta, la qual demanava a les empreses que només fessin un 50% de l’aportació. Nosaltres vam queixar-nos, ja que pensem que hauria de ser del 100%, atès que són empreses amb beneficis multimilionaris que fan negoci amb drets bàsics». Tot i així, les empreses no van voler signar el conveni. El resultat que han observat des de l’APE és que «cada ajuntament fa el que pot, alguns paguen les factures de les famílies més necessitades, altres no les paguen ja que entenen que s’han d’encarregar les empreses… Això provoca que moltes famílies els estan acumulant deutes», lamenten.

Tot considerant que la Generalitat «no ha estat prou valenta per fer que les empreses signin aquests convenis, hem començat a presentar documents per demanar la condonació cas per cas, com abans de que existís aquesta llei».

Les tardes de dimarts al CC Francesc Macià

El grup local de l’APE es reuneix conjuntament amb l’assemblea de la PAH de Terrassa, els dimarts a les 17h al Centre Cívic Francesc Macià. «Qui vingui pot trobar suport i acompanyament», explica la Valeria Santiago. Per això conviden a «qui tingui talls o problemes amb pagaments de factures que vinguin per fer-los aquest assessorament en els tràmits». De fet, amb el nou bo socials aprovat pel govern, el qual preveu entre un 25 i 40% de descompte de les factures en funció dels ingressos, «veiem que moltes persones no saben fer els tràmits».

A dia d’avui, són un grup d’unes 15 persones, «cada vegada ve més gent que té problemes per pagar». Per això, «hem decidir fer-ho aquí a Terrassa», després d’un any de funcionament i d’aprenentatge sota el paraigües de l’APE Barcelona. Tenen clar que «falta informació, per part de l’Ajuntament, de les subministradores…».

Endesa posa traves a les famílies per tramitar el nou bo social, afirma l’APE

L’APE lamenta que el nou bo social que ha aprovat recentment el govern espanyol «deixa fora a la majoria de gent que pateix pobresa energètica i Endesa ho agreuja impedint tramitar-ho a les seves oficines».

Aquest bo social preveu descomptes d’entre el 25% i el 40% en la factura de la llum, amb un termini de sis mesos per renovar-lo, fins l’abril del 2018. Des de l’APE però, insisteixen en què aquest bo «és una mesura que torna a quedar-se curta i a deixar a moltíssima gent fora, no només perquè els requisits són molt limitants, sinó també perquè el tràmit burocràtic per demanar-lo és molt enrevessat”.

Una altra crítica és que els barems de renda exigits són molt baixos, i que els límits que es posen al consum no tenen en compte les característiques de la llar. A més, «la protecció contra els talls que regula és gairebé inexistent; i a més, trasllada la responsabilitat a l’Administració pública enlloc de fer-ho a les empreses elèctriques».

També denuncien el fet que només puguin oferir aquest bo les cinc grans comercialitzadores de referència, però qui se’n farà càrrec del seu cost seran totes les comercialitzadores en funció del número de clients. «Un mecanisme que sembla pensat més per eliminar la competència de les empreses de l’oligopoli que per fer un repartiment just del cost entre les empreses del sector», afirmen. Per últim, afegeixen, «el govern espanyol ha creat un bo social pel qual s’ha d’entregar un gruix important de documentació i que a més, s’ha de renovar cada dos anys, fet que dificulta encara més la seva tramitació».

En aquest sentit, l’APE ha constatat que «Endesa incompleix l’obligació que estableix el reial decret de poder tramitar a les oficines de les comercialitzadores el nou bo social», ja que no els han permès dur a terme el tràmit directament a les oficines. La qual cosa dificulta «que moltes persones quedin privades del seu dret, degut a la bretxa digital de col·lectius com gent més gran de 55 anys i pensionistes, a qui va especialment dirigit aquest bo social».

Miquel Gordillo

Related Articles

Deixa un comentari