AMPAs i AFAs volen un servei de menjador escolar integrat en el projecte pedagògic, gratuït i universal

No Comment

El servei de menjadors escolar a Terrassa no fa el que hauria de fer, l’Ajuntament és responsable d’aquest, cal frenar la privatització del servei promoguda per l’administració municipal i que ara la Generalitat vol generalitzar al país, denuncia la Plataforma d’AMPAs i AFAs de les Escoles Públiques de Terrassa, la Pepeta, en un comunicat fet públic el 10 de juny.

«Del temps del migdia –que va més enllà del menjador–, ha anat sortint l’escola i entrant el restaurant, és a dir, marxant el públic i el pedagògic, i predominant el servei privat», s’afirma en un escrit que fa balanç del temps transcorregut des que l’empresa Serhs aconseguir guanyar un contestat concurs públic (per oferta temerària, d’acord amb la denúncia d’altres empreses que van concórrer).

Les 2,5 hores de menjador i migdia tenen una «integració pedagògica clarament incipient a la resta de la jornada escolar, i que la presència del personal del centre en els espais i temps de migdia depèn, únicament, de la seva bona voluntat», alerten les associacions de famílies, perquè encara que el «concurs de subcontractació de l’empresa preveu pautes pedagògiques», a la pràctica, afegeixen, «la supervisió del compliment d’aquestes pautes queda en mans de les Comissions de Menjador», el que «senzillament no dóna abast».

Es recorda que «a principis d’aquest curs, la comunitat educativa local es va indignar amb les notícies d’infants als quals se’ls hi va denegar àpats per problemes d’impagament», un problema davant del qual «l’empresa i l’Ajuntament van posar en marxa un protocol d’actuació», però «encara una important quantitat de casos greus, com infants amb necessitats educatives especials» han quedat fora.

Per empitjorar la situació, assenyala el comunicat, aquest és l’«exemple que el Departament d’Educació vol fer possible arreu del territori» amb un nou i ja contestat decret de regulació del servei. Davant d’aquesta situació, emfasitza el comunicat: «Defensem col·lectivament que el temps de migdia no ha de ser gestionat com un servei, sinó que ha de ser part integrant i plena de la resta de la jornada i projecte educatiu del centre. I, com a tal, gratuït i universal. Això només s’aconsegueix amb una gestió directa per part del Departament i en articulació amb l’Ajuntament».

Llegiu el comunicat íntegre:

Menjadors escolars i temps de migdia: per un model realment públic

Ara que arribem a la recta final dels 4 anys de contracte entre l’Ajuntament i SERHS, toca fer balanç i mirar amb exigència la taula que ens han parat a les escoles públiques de Terrassa. El balanç, però, no pot ser només dels darrers anys. Com hem arribat fins aquí? Com hem passat, en 30 anys, de tenir el menjar cuinat a les escoles i els nens acompanyats a taula per personal docent, a tenir aquestes 2,5 hores sota la responsabilitat gairebé exclusiva d’una empresa de restauració, amb àpats parcialment preparats als centres i monitoratge precaritzat? Del temps del migdia –que va més enllà del menjador–, ha anat sortint l’escola i entrant el restaurant, és a dir, marxant el públic i el pedagògic, i predominant el servei privat.

Això vol dir que, a Terrassa, la responsabilitat del que passa a les 2,5 hores del migdia –inclòs l’àpat però també les estones de pati o altres activitats (com la migdiada a P3) –, té una integració pedagògica clarament incipient a la resta de la jornada escolar, i que la presència del personal del centre en els espais i temps de migdia depèn, únicament, de la seva bona voluntat. És cert que el concurs de subcontractació de l’empresa preveu pautes pedagògiques (i pretén regular, a més dels aspectes nutricionals, elements claus com la ràtio monitor-alumne i la formació del personal), però la supervisió del compliment d’aquestes pautes queda en mans de les Comissions de Menjador de cada centre i d’un protocol de comunicació amb el Consell Escolar Municipal que senzillament no dona abast al volum i complexitat d’incidents que venen passant els darrers temps.

A principis d’aquest curs, la comunitat educativa local es va indignar amb les notícies d’infants als quals se’ls hi va denegar àpats per problemes d’impagament del servei de menjador. Darrera la resposta de l’empresa i l’Ajuntament – que van posar en marxa un protocol d’actuació més ràpida i alhora menys estricte per reduir aquests casos -, s’amaga encara una important quantitat de casos greus, com infants amb necessitats educatives especials (tant de salut com de caire socioeconòmic) desatesos per personal precari, insuficient i poc preparat, o focs de conflictivitat mal resolts amb punicions i fins i tot expulsions. Incidents que queden perduts entre la burocràcia i que son sovint pal·liats per esforços individuals d’AMPAs i AFAs, personal dels centres i serveis socials.

Les males notícies, però, no s’acaben aquí. El model de gestió del temps de migdia en pràctica a Terrassa i que acabem de descriure, és un exemple que el Departament d’Educació vol fer possible arreu del territori. Ho ha volgut fer mitjançant un decret de regulació de serveis de menjador que preveu la possibilitat de privatització i, davant la resistència de la federació d’associacions de famílies de Catalunya, la FAPAC, ha acabat incloent serveis escolars com els menjadors dins d’un projecte llei més ampli anomenat Llei de Serveis a les Persones. Aquest projecte preveu que una gran part dels serveis escolar es puguin subcontractar a privats, com passa actualment amb els menjadors i tota l’activitat de migdia a Terrassa. I la gestió privada del temps de migdia vol dir copagament, precarietat laboral i desconnexió del projecte educatiu.

Entre les associacions de famílies de l’escola pública de Terrassa, portem temps donant-li voltes al tema, compartint incidències i recollint reivindicacions tant a la ciutat com en reunions amb associacions de municipis dels voltants, i en articulació amb la Federació d’Associacions de famílies de Catalunya, la FAPAC. Defensem col·lectivament que el temps de migdia no ha de ser gestionat com un servei, sinó que ha de ser part integrant i plena de la resta de la jornada i projecte educatiu del centre. I, com a tal, gratuït i universal. Això només s’aconsegueix amb una gestió directa per part del Departament i en articulació amb l’Ajuntament, assegurat doncs per personal propi i format per atendre tota mena de necessitats, també de l’alumnat amb Necessitats Educatives Especials. Un personal no precaritzat, amb condicions laborals dignes i amb ràtios personal-alumne que permetin una gestió sana i creativa del temps. I, per descomptat, amb menús equilibrats i saludables, amb aliments de proximitat.

Això és el que demanem i seguirem demanant de forma col·lectiva, tant als grups de participació del Departament com en futures reunions amb el nou executiu municipal, quan arribi el moment de valorar i participar en la discussió del nou model de gestió municipal. I no és molt demanar, no. És que, amb el temps, hem anat enrere, i ara ens hem organitzat per tornar a allò prioritari. Així que tothom a taula!

La PEPETA (Plataforma d’AMPAs/AFAs de l’Escola Pública de Terrassa), Juny, 2019

Related Articles

Deixa un comentari