Celebrat el 1r Congrés pel transport públic: tarifes socials, descentralització i municipalització de la gestió

No Comment

Més de cent persones, representants d’usuaris i entitats socials de tot Catalunya, es van trobar en el primer Congrés en Defensa del Transport Públic per fer front a les deficiències en el transport públic, en el 1r Congrés en Defensa del Transport, celebrat a l’Ateneu Harmonia del barceloní barri de Sant Andreu.

Entre els eixos de treball, el que va cridar més l’atenció va ser el referit a tarifes i el finançament del transport públic. Les entitats reclamen un preu just sobretot per als títols més utilitzats, com la T-10, que en els darrers anys ha augmentat moltíssim.

Comissió de treball durant el congrés del dia 11 d'abril. (Foto Stop-Pujades) Comissió de treball durant el congrés del dia 11 d’abril. (Foto Stop-Pujades)

La plataforma Stop Pujades Transport és una xarxa nascuda arran de les mobilitzacions per rebaixar les tarifes. El desembre passat, CiU i el PSC van acordar finalment una primera reducció tarifària. A Stop Pujades, però, no en tenen prou. Coses de la vida, una vegada posades a la feina, les persones descobreixen i paren atenció sobre qüestions que abans havien passat desapercebudes o a les quals no s’havia dedicat prou atenció.

Stop-Pujades planteja arribada l’hora que el servei de transport sigui gratuït per a determinats col·lectius. També reclamen una revisió del finançament del transport públic, tot denunciant que els usuaris estan pagant el preu de la mala gestió i la manca d’inversió.

Al primer congrés en defensa del transport públic s’analitzà l’estat actual dels diferents transports públics i les seves deficiències i mancances. Entre d’altres, molta atenció al servei de Rodalies i a l’arribada del metro a la Zona Franca, l’augment de les freqüències de pas del transport a Nou Barris i a la xarxa ortogonal d’autobusos, la unió dels dos tramvies i acabar ja la Línia 9 del metro.

Pel que fa al model de gestió pública, les entitats consideren que aquesta és, com a poc, opaca. Que cal auditar el deute de més de 500 milions d’euros que arrossega Transports Municipals de Barcelona i que cal que la ciutadania sigui agent protagonista de la configuració del transport públic del futur.

Com a resum, el Congrés es va pronunciar per tarifes socials, un transport públic descentralitzat i la municipalització de la seva gestió. L’encontre, que comptà amb activistes i persones expertes de tot el país, generà propostes de consens que seran vehiculades a les candidatures municipals

Els quatre eixos de debat van arribar a unes propostes de consens ben clares de cara a continuar l’activitat en defensa del transport públic en els propers temps, les quals poden resumir-se a grans trets en els punts següents:

  1. Rebaixa de tarifes del transport públic d’acord amb el salari mínim i gratuïtat per a determinats col·lectius, cercant un fiançament públic que gravi les activitats que incentiven el transport privat.
  2. Finalitzar les infraestructures aturades (connexió tramvia Diagonal i L9…) i fer un plantejament de bus metropolità i no municipal
  3. Garantir una oferta de transport públic mínima, inclusiva i accessible a tot el territori català. Assegurar la inversió necessària per fer el transport públic competitiu respecte la mobilitat particular motoritzada.
  4. Municipalització i gestió pública directa del transport públic
  5. Gestió i propietat públiques de la T-Mobilitat i reclamació del contracte signat amb el grup liderat per Caixabank.
  6. Creació d’un espai de coordinació de lluites estable per a garantir el seguiment dels acords presos.

Està previst que la Mesa Popular del Transport Públic, organitzadora del Congrés, redacti unes conclusions més extenses que farà arribar abans de les properes eleccions a totes les forces polítiques, a fi d’exigir-los un posicionament clar davant d’aquesta demanda ciutadana.

Related Articles

Deixa un comentari