Crítiques a l’equip de govern per voler externalitzar el servei d’autobusos

No Comment

El ple municipal, amb els vots de PSC, PDeCAT i C’s, aprova l’inici del tràmit per elaborar un plec i un concurs per què una empresa externa gestioni el transport públic els pròxims 10 anys.


A pocs mesos de les eleccions, les controvèrsies entre els grups polítics van en augment, tal i com toca segons les regles del joc electoral. El passat dilluns 21 de gener va tenir lloc un Ple extraordinari on es va aprovar l’externalització del transport col·lectiu públic i urbà. Un procés que es farà a través d’un concurs i amb una licitació de 10 anys per l’empresa guanyadora. Tanmateix, el plec de licitacions definitiu tornarà a sotmetre’s a votació, presumiblement al març.

La decisió ha estat fortament criticada per l’oposició dels grups d’esquerra, TeC, ERC-MES i CUP, que la van titllar d’oportunista i electoralista. Així mateix, van acusar el govern socialista de tornar a pactar amb la dreta els temes importants de la ciutat. Segons el PSC, la decisió s’ha pres després d’un estudi tècnic que va determinar que la millor gestió per als autobusos era un “servei concessionat” on “es traslladin tots els riscos al nou operador”, essent aquest un argument clau per tal de donar suport a la proposta.

El tinent d’alcalde, Marc Armengol, va argumentar durant el plenari que el 2013, amb un govern de coalició entre PSC i ICV, es va decidir aprovar un contracte de concessió de serveis, de 190 milions d’euros, amb el suport dels quatre grups del consistori del moment. Segons Armengol, “la previsió era portar aquest expedient el passat juliol, però no va poder ser”. Les justificacions del govern esgrimeixen que tot el procés ha hagut de comptar amb la nova normativa de contractes estatal aprovada fa uns mesos. Així mateix, el tinent d’alcalde comentava que “com que funciona bé, no hi ha cap argument per intentar canviar el model de gestió”. Actualment, la gestió dels serveis d’autobusos la porta una empresa mixta, gestionada pel grup Avanza i l’empresa municipal TMESA.

L’equip de govern també va destacar algunes de les millores que aportarà aquesta externalització dels serveis. Segons els seus anàlisis sembla ser que el servei serà notablement superior a l’actual, “amb 400.000 quilòmetres més durant l’any”. L’aportació municipal passarà de 7 a 9 milions anuals i això farà que la nova empresa concessionària hagi d’invertir 9 milions d’euros, 16 en total, per tal de renovar la flota d’autobusos. A més a més, haurà d’assumir la subrogació del personal de TMESA.

TMESA compta amb una flota de 65 vehicles.

Armengol va apel·lar també a la “renovació important de la flota de busos, més passatgers durant l’any i amb millor índex de satisfacció”, tal i com recullen unes enquestes que han estat fetes per la mateixa empresa. Per aquest motiu, el regidor reconeix que “caldria fer auditories externes” i afegeix que la línia que marca el Pla de Mobilitat vol “reduir un 2% l’ús de transport privat”.

El PSC era conscient de l’allau de crítiques que rebria la proposta abans de formular-la al ple. De fet, el partit opositor TeC els va recriminar que intentessin “fer en 3 mesos el que no ha fet en tot el mandat”. En aquest sentit, Xavier Matilla va afirmar que la proposta “ha estat amb voluntat electoralista, malgrat sàpiguen que no és ètic”. Aquest mateix regidor va expressar que els socialistes “han triat una concessió que defineix el model els pròxims 10 anys i ens l’han presentat un cop tancada i lligada”. El regidor Matilla ha denunciat obertament el “mercadeig amb grups de la dreta d’aquest consistori”. A més a més, considera que la implementació d’aquest model comportarà desigualtats per als barris de la ciutat.

Per al regidor de TeC, amb aquest “pacte amb la dreta”, el govern municipal està transferint la problemàtica al consistori que surti en les properes eleccions. “Els oferim que deixem aturat aquest plec fins després de maig, no necessitem aprovar un ple de pressa i corrents, s’ha de consensuar amb tots els grups, i això no ho han fet”, va exposar Xavier Matilla. També va afegir “que el PSC pretengui aprovar en el darrer moment de mandat els plecs del concurs de contractació i que hagi de ser el pròxim govern qui l’adjudiqui amb els criteris que ells deixin definits, és una jugada política molt poc ètica” i sense haver treballat un consens ampli.

“Tard, malament i destinat al fracàs”

Seguint amb aquesta línia, el grup d’ERC-MES assegura que el govern municipal treu a concurs el servei públic d’autobusos de Terrassa sabent que no s’adjudicarà. El que els sembla més greu encara, però, és que es presenti aquesta proposta sense estudiar l’única opció que pot fer viable el servei: la gestió directa.

Isaac Albert va ser contundent en les crítiques: “el que vostès presenten i aproven avui no va enlloc”. També va emfatitzar que la col·laboració publico-privada està en crisi, mostrant-se convençut que “les empreses judicialitzaran aquest concurs, bloquejaran les concessions als jutjats, abocant els serveis que paga la ciutadania a una precarietat constant”. D’aquí, la contundència d’Isaac Albert en afirmar que “aquest concurs de busos no s’adjudicarà”.

Per altra banda, Carles Caballero, portaveu suplent d’aquest mateix grup polític municipal, va insistir que en l’estudi presentat el juliol de 2018 per l’equip de govern no hi consta cap apartat sobre la possibilitat d’una gestió directa, atribuint-ho al fet que aquesta ha estat “una decisió política del PSC”. De fet, Isaac Albert va explicar que assumir una gestió directa no suposaria un cost extra, perquè actualment l’Ajuntament “ja es fa càrrec de les inversions i de la diferència entre la venda de bitllets i el cost del servei”, que suposa uns 9 milions d’euros anuals. ERC també va destacar la incongruència del fet que PDeCAT i C’s, aliats amb el PSC, aprovin ara l’inici de l’expedient, quan van votar en contra del Pla de Mobilitat aprovat el maig de 2017. El PdeCAT ha aclarit que sí que va votar favorablement a aquest Pla.

Isaac Albert (ERC): “el que vostès presenten i aproven avui no va enlloc. L’unica opció viable és la gestió directa”

En paraules del regidor de la CUP Marc Medina, “la concessió comportarà un empitjorament de les condicions laborals dels treballadors, posarà en qüestió la qualitat del servei i mancaran tant la transparència com la possibilitat de control per part de la ciutadania” Així mateix, Medina també va remarcar que externalitzar la gestió dels autobusos suposa “regalar cada any uns beneficis de 800.000 euros a les empreses privades”. Per això, des de la CUP s’aposta perquè l’Ajuntament n’assumeixi la gestió directa, tal com ho ha fet amb l’aigua pública. També denuncien la “repetida aliança del PSC amb les dretes”, PDeCAT i C’s, “que troben en comú la defensa dels interessos de les multinacionals del transport”, va assegurar Medina. La CUP considera el transport públic un servei essencial que ha de ser titularitat de l’Ajuntament. Per a aquesta formació, la gestió directa “és l’única manera de garantir unes condicions laborals dignes i de tenir un servei de transport públic municipal que tingui com a objectiu prioritari la sostenibilitat ambiental”. A més, Medina va qualificar d’obscè iniciar un expedient de contractació estant a 3 mesos de les eleccions municipals.

Més enllà de les crítiques, Armengol continuà desgranant més millores, com ara l’ampliació la cobertura horària, que els busos sortiran més d’hora i enllaçaran millor amb les estacions, més servei durant l’agost, accés als polígons industrials, millores en la línia que va a l’Hospital, una de les més utilitzades, la creació d’una línia circular, el disseny d’un pla d’igualtat i el respecte ambiental, on va afegir que “volem emissions zero, en definitiva, millorar la qualitat de vida dels ciutadans de Terrassa”. Unes millores que s’associen a un servei privatitzat, donant a entendre que no són factibles amb un model públic. Una alternativa que no s’ha ni plantejat ni estudiat, com bé apuntava l’oposició.

El partit del PdeCAT, favorable a externalitzar el servei, va tornar a recórrer a la vessant econòmica: “el que no va passar el 2015 – quan es va haver de fer enrere el concurs per pressions judicials – hagués suposat un estalvi i no un caos que ha costat molts diners”, va afirmar Miquel Samper, portaveu del grup municipal. A més a més, va afegir que “són entre 2-3 milions euros anuals, que es reduiran del pressupost d’inversió, aquesta és la realitat per fer un canvi del model de gestió”.

En la mateixa línia, C’s també vol un model externalitzat: “Estarem vigilant els plecs de condicions, i que es delimitin les competències tant de l‘Ajuntament com de l’empresa concessionària perquè pensem que tot va en benefici del control i de la transparència”, afirmava el regidor Javi González. També va insistir en el fet que aquesta és ”la millor manera de gestionar els serveis públics en el segle XXI”, i que “votem avui a favor perquè avui no es voten els plecs i creiem que es poden millorar”.

El PP es va abstenir en la votació tot i estar d’acord amb l’externalització dels serveis d’autobusos, considerant que portar aquest expedient pocs mesos abans de les municipals és un despropòsit, segons el seu regidor Àlex Rodríguez. El mateix regidor també considera un despropòsit que “portem 30 anys amb un model mixt i 10 anys amb pròrrogues forçoses”.

Finalment, l’Alcalde, Alfredo Vega, va tornar a insistir que “no s’estaven aprovant els plecs, sinó l’inici de l’expedient”. Vega va respondre a Isaac Albert que “si no l’haguéssim presentat, vostè ens acusaria de manca de previsió”, i aprofità per acusar a ERC que “a la Generalitat ho tenen tot delegat: la sanitat, l’educació…”. Quan es va posar a sobre de la taula que el servei d’abastament d’aigua sí que s’ha municipalitzat, Vega va esgrimir que “l’aigua és una empresa independent que es finança a través de la prestació del servei, en canvi el transport no. L’Ajuntament no pot fer-se càrrec de l’estabilitat i la despesa que comporta, no podríem fer front a la compra de nous busos”, va explicar. En aquest sentit, va reconèixer que “hi ha un benefici per a l’empresa adjudicatària, però també que aquesta assumeix la transferència de risc”.

La disputa està servida i tot sembla indicar que el pròxim capítol sobre l’externalització del servei d’autobusos es viurà abans de les pròximes eleccions municipals.

Miquel Gordillo

 

Related Articles

Deixa un comentari