La CUP alerta pel tancament de botigues a Terrassa i la mala salut del comerç local

No Comment

La formació rebutja el “triomfalisme” de les institucions sobre la salut del comerç local.

Marc Medina: “Els barris estan desertificats comercialment i només obren grans superfícies que s’emporten el benefici fora de la ciutat”.


Liquidació de stocks de la botiga aeromodelística Edima, al carrer de Gaudí.

La CUP de Terrassa considera errat l’anàlisi de la regidoria de Comerç de l’Ajuntament de Terrassa i la Gerència de Comerç de la Diputació de Barcelona. Després d’analitzar el document “Anàlisi d’hàbits de consum i compra a Terrassa 2017”, la formació cupaire afirma que aquest no estudia la salut global del comerç local a Terrassa, sinó que es limita a analitzar algunes pautes de consum dels usuaris.

A parer de la CUP, la percepció ciutadana difereix molt d’aquest diagnòstic triomfalista. Segons el regidor Marc Medina, “els barris són un desert comercial, no paren de tancar botigues –tant d’històriques com de més recents-, i els comerços amb més èxit i facturació són franquícies que s’enduen el benefici econòmic fora de Terrassa. O sigui, que “es fan trampes al solitari”, il·lustra Medina.

Segons la CUP, “només cal veure la pluja de tancaments de comerços emblemàtics que està patint la ciutat en les darreres setmanes”. Cita com a exemples el cas de la papereria i llibreria Egara, al carrer Gutemberg. I també l’anunci de liquidació de stocks i tancament progressiu (al llarg de l’any 2018) anunciat per la cèlebre jogueteria aeromodelística Edima (al carrer de Gaudí). Botigues d’esports com Terrass Sport, al carrer pare Llaurador, i botigues d’alimentació com l’històric Forn Vergés també han abaixat la persiana. La Room (carrer de la Rutlla), Racris (Abat Marcet), Guainia Outfit (Carrer Gutemberg), són altres comerços desapareguts en el darrer any.

També cal afegir les parades que romanen buides al Mercat de la Independència (aproximadament una dotzena, el 10% del total) i del Mercat del Triomf (similar). En aquest sentit, la CUP recorda que va promoure una iniciativa per ocupar aquestes parades amb cooperatives i d’Economia Social, i que l’Ajuntament mai no va implantar la mesura.

Només obren grans supermercats

A banda d’aquests tancaments, “il·lustratius de l’estat del comerç”, segons qualifica la CUP, també “és una evidència que la majoria de comerç que obre es centra en grans superfícies alimentàries”. La darrera fornada d’obertures ve de la mà de l’empresa Condis Express. També recorda que, malgrat això, totes les grans cadenes de supermercats han obert nous establiments a Terrassa en els darrers 2 anys, tot citant grups com Mercadona, Esclat, Bon Preu, Lidl, Condis, Dia, o Caprabo.

Maedina apunta que “sembla evident la necessitat d’aplicar una moratòria a l’obertura de noves grans superfícies a Terrassa, tant en trama urbana com en les rodalies de la ciutat”. En aquesta línia, apunta el grup municipal, és bastant probable que la inauguració del centre comercial Terrassa Rambla estigui enfonsant part del comerç local dels barris adjacents.

L’enquesta reconeix falta de comerç als barris

Segons el seu anàlisi, la CUP qualifica “públic i notori com la buidor comercial es va agreujant”. I apel·la a un informe de l’Escola Superior de Comerç i Distribució, l’Escodi, en què els usuaris destaquen que falta oferta comercial de barri, però que, “no passa res, perquè a nivell global hi ha de tot”. “Vaja, que marxin fora del barri a fer la compra”, lamenta la CUP.

Un altre punt il·lustratiu de les trampes de l’informe a què es refereix la formació és el destí final de la facturació econòmica del comerç. O sigui: a qui redundaran els beneficis de les botigues. Doncs l’informe no distingeix entre Comerç Local, Franquícies, Grans Superfícies i Centres Comercials. De fet, la tendència és a tancar botigues locals i obrir negocis de les altres tres categories.

Finalment, la formació cupaire menciona el model de campanya de venda dels Black Friday, importat dels Estats Units, són les més beneficiades, donat que es tracta de grans superfícies que poden oferir més descompte gràcies al seu múscul financer. La CUP recorda que, paradoxalment, Terrassa també compta amb grans mancances comercials, com ara l’escassa existència de peixateries, només als barris, “tradicionals patidors de mancances”, sinó que fins i tot tampoc n’hi ha al centre.

Related Articles

Deixa un comentari