El Ple municipal reviu el fantasma del IV Cinturó

No Comment

Com un intent de reintroduir el fantasma del IV Cinturó. Així es detectà la proposta que presentà el PSC-CiU, corresponent a acabar un tram de l’autovia, d’Olesa a Viladecavalls, i d’aquesta forma, «rellançar el territori, i demanar al Ministeri que acceleri l’obra dins del Vallès Occidental».

La intenció de l’equip de govern, tal com manifestà el regidor Marc Armengol, era el de reobrir el debat, demanar al Ministeri que incrementés la dotació per acabar el tram, «imprescindible per al progrés dels ciutadans», i que «Terrassa guanyi centralitat territorial». Sàmper, de CiU, també es féu seves aquestes paraules. Amb aquestes premisses, s’abocà a la discussió sobre l’idoneïtat de l’obra, i de la suposada riquesa i activitat econòmica i empresarial que aquesta generaria. Segons el PSC, només es pretén enllestir el tram fins connectar-se amb Sabadell. Això sí, ara no estem parlant d’arribar fins a Granollers”, insistí Sàmper.

Precisament els grups de CUP, TeC i ERC, juntament amb els seus grups homòlegs de Sabadell, havien escenificat en una roda de premsa dies abans, la seva postura unitària respecte el tema. I també, anant més enllà, per repensar el model territorial i la seva mobilitat. Avisant, això sí, de que el debat podria tornar a reobrir el fantasma del IV Cinturó. Cert és que amb els anys, la suma de la representació d’aquests grups, tant en regidors com en vots, en les dues grans ciutats del Vallès, suposen molt més que no pas en els anys en què la mobilització social en contra de l’obra era més acarnissada. Per això, deia Isaac Albert durant el Ple, que el pacte amb Sabadell no és possible: allà el nou govern local format per ERC, Crida i Guanyem ha rebutjat que l’autovia arribi a la ciutat veïna. «Quan una obra no s’ha fet en 50 anys és per què no es vol fer, no hi ha consens i el territori hi està en contra».

En tot cas, algunes posicions quedaren de nou clares. El PP i CiU es mostraren favorables a tirar endavant el IV Cinturó. Sàmper defensà que l’infraestructura genera impacte econòmic i riquesa. Curiosament, el representant del PP qüestionà la proposta, per considerar-la poc ambiciosa, defensant que s’executi la totalitat del projecte.

Així doncs, l’oposició d’esquerres es mostrà contrària i alineada amb les reivindicacions i lluites històriques, pel seu impacte territorial, social i ambiental. La Maria Sirvent de la CUP, manifestà el IV Cinturó respon a un model antic i caduc, basat en grans vies i que menysté l’impacte mediambiental. «La defensa del tram neix com un lobby per reactivar el IV Cinturó», afirmà amb contundència. “No és cert que la infraestructura tingui caràcter històric, quan prové del postfranquisme i mai no s’ha arribat a desenvolupar”, continuà Xavi Matilla de TeC. La proposta va ser aprovada, tot i el debat generat, amb els vots favorables, un cop més en un tema de prou importància, de PSC, CiU i Ciutadans. TeC i CUP votaren en contra, mentre ERC dividí els seus vots entre a favor i abstencions, malgrat la crítica que fa portes enfora a l’obra en la seva totalitat. El PP s’abstingué. Ara l’ajuntament buscarà consens entre la resta de municipis de l’arc metropolità per pressionar al Ministeri de Foment per acabar d’executar l’autovia B-40.

Aprovat el nou Reglament de Participació

Després de molts mesos de debat, i també de retrets des de la societat civil i el moviment veïnal per no avançar-hi prou, s’ha aprovat inicialment el Reglament de Participació Ciutadana, que ara se sotmet a un període d’exposició pública per fer al·legacions, abans de que sigui definitiu. Tots els grups, excepte el PP, votaren a favor de l’aprovació. La decisió ha culminat un llarg període de 7 anys, durant el qual hi va haver un procés participatiu on persones i entitats van poder fer les seves aportacions.

El nou reglament, que ha de substituir l’anterior del 1995, ha culminat un llarg recorregut de set anys. La regidora de CiU de Qualitat Democràtica, Meritxell Lluís, ha aconseguit el consens per al nou reglament, el qual promourà aspectes per tal que promogui més la participació, i menys consultiu, que era una de les demandes ciutadanes més precises.

En aquesta línia de la participació ciutadana, s’aprovà també en plenari, a proposta de TeC, que es creï una plataforma digital de codi obert, la qual permeti a la ciutadania participar en els processos participatius de l’actual mandat.

Terrassa, “Ciutat Feminista” amb molta feina per fer

Una declaració com a forma de visualitzar que la ciutat és feminista, i que persegueix la igualtat entre homes i dones. Aparentment la proposta semblava que despertaria consens, però molt al contrari no va ser així. No tant pel desig compartit d’una igualtat real entre sexes, sinó per considerar-se buida de contingut i propagandística de l’equip de govern.

Les intervencions en aquest punt, majoritàriament per part de dones regidores, il·lustra que encara resta molt camí per recòrrer.

La resolució provenia de CCOO, i se la va fer seva el PSC juntament amb el seu soci de govern convergent. Al debat mantingut durant el passat ple, es va retreure per part de CUP, TeC, Ciutadans i també d’ERC, que la proposta contenia només vaguetats i declarava coses que ja s’haurien d’estar fent en el terreny de la promoció de la dona. I més encara per part de l’equip de govern.

Particularment contrariades es van mostrar les representants de CUP i TeC. Ja a la junta de portaveus, aquests grups demanaren que la proposta es retirés per tal dotar-la de continguts més concrets, de manera que la resolució obtingués un major consens («ens vam enterar de la proposta en una roda de premsa», denuncià Anna Rius de TeC).

Molt contundent també es mostrà Maria Sirvent de la CUP, qui titllà la proposta de tendenciosa, partidista i oportunista, i que malgrat compartir el seu esperit simbòlic, «no servirà per anar cap a la igualtat entre homes i dones». «L’etiqueta no ens sembla suficient, després d’això què?», deia Sirvent. «No construïm la casa per la taulada i no fomentem les declaracions d’intencions com a praxis política». Des d’ERC-MES – tot i que votaren a favor -, també es llençaren retrets a la forma en què l’equip de govern plantejava la proposta, segons Carme Labòria. Per cert, les intervencions en aquest punt, majoritàriament per part de dones regidores, il·lustra que encara resta molt camí per recòrrer.

Finalment la proposta s’aprovà tota completa, malgrat que es votaren els diferents acords per separat. A banda de la declaració com a ciutat feminista, la proposta fa esment a promoure la igualtat d’homes i dones en els àmbits personal i laboral. També insta a garantir la lluita contra la discriminació i contra qualsevol forma de violència, així com a integrar la perspectiva de gènere en el conjunt de polítiques de mobilitat, urbanisme i habitatge.

Miquel Gordillo

Related Articles

Deixa un comentari