FaPaC denuncia: La preinscripció escolar per al curs 2018-2019 evidència l’aposta de la Generalitat pel sistema educatiu privat i el menysteniment del públic

No Comment
Membres de FaPaC presenten la valoracio en roda de premsa, el 10 juliol. Foto FaPaC

 

En l’oferta inicial de grups de P3 per al curs 2018-2019, el Departament d’Ensenyament va tancar 86 grups públics respecte al curs 2017-2018, mentre en va oferir 26 a l’escola privada concertada.

Les dades oficials indiquen que en el curs 2018-2019 falten 17 grups de 1r d’ESO i pronostiquen que en el curs 2019-2020 en mancaran 39 i en el curs 2020-2021 es necessitaran 145 grups.

L’estudi de les dades evidencien que la societat entén que l’educació pública és la única eina de transformació social a la vegada que el Departament d’Ensenyament fa una aposta ferma per consolidar el sistema educatiu privat.

El passat 27 de juny va finalitzar el període de preinscripció escolar i matrícula per als ensenyaments d’educació infantil, primària i 1r d’ESO, i el 29 de juny per als ensenyaments de 2n, 3r i 4t d’ESO.

A dia d’avui (10 de juliol), el Departament d’Ensenyament no ha realitzat la corresponent roda de premsa per fer públics els resultats de la preinscripció escolar i matrícula. Des de la FaPaC, afirmen, «ens veiem obligats a valorar els resultats d’aquest procés sense poder contrastar la valoració de la conselleria que, per la seva part, té l’obligació d’informar a la societat civil dels resultats del procés, més quan aquest any el procés ha estat marcat per la manca de places públiques per cobrir la demanda de les famílies».

La FaPaC posa de relleu que aquest és «un exemple més de la manca de transparència del Departament d’Ensenyament».

Després de què la FaPaC denunciés, el passat 9 d’abril, la negativa del Departament d’Ensenyament de fer públiques les dades relatives al nombre d’unitats i alumnes d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat i cicles formatius -separat per nivell i per centre educatiu- de tots els centres públics i privats concertats del territori de Catalunya corresponents al curs 2017-2018, finalment aquestes dades es van fer públiques, el què ha permès a la FaPaC analitzar les dades respectives.

Analitzades les dades del curs 2017-2018, la federació d’AMPA de Catalunya assegura estar en condicions d’afirmar que «l’oferta de places públiques per al curs 2018-2019 no respon a una anàlisi de les necessitats d’escolarització a l’escola pública ni a una adequada planificació del sistema educatiu».

En aquest procés de preinscripció s’hauria posat de relleu el següent:

1) El Departament d’Ensenyament porta molts anys sense planificar l’oferta de places públiques d’acord a les necessitats d’escolarització i la tendència de les famílies d’escollir escola pública.

2) Per poder donar una resposta improvisada a la demanda de places públiques, el Departament d’Ensenyament ha trobat com a única solució l’augment de la ràtio legalment establerta, la creació de bolets i el desplaçament de les famílies del seu barri i/o població.

3) Malgrat la tendència contrastada de les famílies per l’aposta per l’educació pública, el Departament segueix, any rere any, reduint grups públics de P3 i creant places de 1r d’ESO molt per sota de la demanda. En canvi, planifica les places concertades molt per sobre de les necessitats reals d’escolarització, obligant a les famílies a que els seus fills s’eduquin en un sistema educatiu privat que concep l’educació amb criteris economicistes i no com un mitjà de creixement social per formar ciutadans amb esperit crític, capaços d’entendre la diversitat com un valor positiu.

4) Aquest període de preinscripció s’ha caracteritzat per una manca de transparència intencionada per evitar que les famílies poguessin tenir la informació adequada per poder formular, en temps i forma, les seves reclamacions com a conseqüència d’una mala gestió del procés per part de l’administració educativa.

5) Des de la FaPaC s’han vist desbordades per poder atendre totes les famílies que s’han vist immerses en un procés caòtic que no respectava els seus drets com administrats i s’han hagut de reunir amb diferents Serveis Territorials i el Consorci de Barcelona per pressionar a l’administració a donar resposta a les necessitats de les famílies.

6) El Departament d’Ensenyament ha utilitzat el mecanisme de la por, forçant les famílies a acceptar una plaça concertada laica o religiosa per por a no poder escolaritzar els seus fills.

7) En aquest procés hem constatat com s’ha vulnerat a les famílies el seu dret fonamental a una educació pública, gratuïta, laica o no catòlica.

Related Articles

Deixa un comentari