La FaPaC demana la retirada de la guia ‘Un infant que creix’ perquè perpetua estereotips sexistes

No Comment

Alerten que el llibre respon a la necessitat de publicitar les marques que l’esponsoritzen més que oferir un contingut útil per a les famílies

Grans empreses com Colacao, Knorr, Nocilla, Banc Sabadell, Font Vella i, inclús, l’empresa de serveis funeraris integrats ALTIMA

La guia educativa ‘Un infant que creix’, que es distribueix entre els escolars catalans de tres anys, segueix acumulant crítiques. En aquesta ocasió, és la Federació d’Associacions de Mares i Pares (FaPaC) que se suma, així, al descontent d’educadors socials i altres entitats que també s’hi han mostrat contràries.

Fa tot just una setmana, educadors socials i entitats com Justícia Alimentària Global van demanar explicacions al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies perquè els consells alimentaris que apareixien en aquesta guia “van en contra de les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS)”. A més, als patrocinis de diverses marques alimentàries, s’hi suma el d’una entitat bancària.

Per aquest motiu, la FaPaC proposa fer la guia des del consens, ja que “el contingut de la guia és prou important perquè sigui fruit d’un procés participatiu i d’un consens entre els agents de la comunitat educativa que, com és el cas de les famílies, no hem tingut opció a participar-ne en la seva concepció ni elaboració.

Segons resa el comunicat de la federació, la pràctica es tracta d’un manual amb continguts “que semblen estar més al servei dels missatges que volen transmetre les empreses patrocinadores que a aportar informació realment útil i interessant entorn a hàbits educatius i saludables”.

Segons la FaPaC, la guia contribueix a la perpetuació de rols i actituds a través d’imatges sexistes, especialment, pel que fa als objectes que acompanyen els infants.

Reconeixement de les diversitats

A més, consideren que el manual no aprofundeix en reflexionar àmpliament sobre la diversitat i les diferències dels infants, enteses com un valor a reconèixer. “Per exemple, en capítols com “Tots som diferents” es troben a faltar explicacions sobre les diferències que avui en dia encara són poc tolerades per la societat, especialment les relacionades amb les diferents maneres de veure i viure la sexualitat, o aquelles que venen donades per l’origen de la persona com són el color de la pell, l’ètnia, etc”. En aquest sentit, no s’aprofundeix en cap d’aquests temes necessaris per superar actituds discriminatòries.

Pel que fa als hàbits saludables, la FaPaC considera que es troben a faltar advertències sobre les conseqüències de l’abús d’aliments amb alts nivells de sucre i greixos que sovintegen els esmorzars i berenars en aquesta edat (sucs de fruita envasats, cacaus i xocolata, brioixeria industrial…): “Aquesta manca d’informació és patent tant al capítol “Boníssim” com als consells finals sobre l’esmorzar i el berenar. Està clar que aquests consells anirien en contra del que venen algunes de les marques que patrocinen el llibre”.

Per últim, la federació també vol posar de relleu que la guia s’atreveixi a donar consells sobre finances adreçades a un infant de tres anys, estimulant el consum i, a la vegada, la demanda de productes financers: “S’emplaça els nens i nenes a qüestionar-se com aconseguir comprar allò que no pots amb la insinuació de demanar un préstec, en comptes de promoure altres valors allunyats del materialisme i relacionats amb el respecte, la tolerància, l’empatia o la solidaritat”.

Social.cat

Related Articles

Deixa un comentari