“La perspectiva de gènere ha de ser una eina transversal des d’infantil fins a secundària”

No Comment

Resum del Vè Congrés de Coeducació celebrat a Leganés el passat 1 i 2 d’octubre.


Miquel Gordillo

Els passats dies 1 i 2 d’octubre va tenir lloc el V Congrés Internacional de Coeducació a Leganés, organitzat per l’associació CLAVICO (Claustro Virtual de Coeducación), el qual va comptar amb una nodrida representació de 26 persones provinents de Terrassa i comarca, sobretot professorat vinculat a la coeducació i la igualtat en l’ensenyament.

Parlem amb algunes de les assistents, que destaquen la qualitat de les ponències realitzades. Es mostraren nous recursos, a la vegada que la trobada serví per descriure la situació al voltant de la coeducació, no només a les aules sinó també a la societat. «És un espai de reflexió amb intervencions de gent que té un pes, venen els millors referents», explica Mercedes Gómez Llobregat, «tot plegat ens serveix per aturar-nos a pensar en aquests moments difícils de postpandèmia».

Representats de Terrassa i comarca que van assistir al V Congrès de Coeducació celebrat a Leganés

Durant el congrés, en què van participar unes 300 persones, es presentaren projectes de tot el territori espanyol, «Asturias, Melilla, Andalusia, etc., que a més tenen l’acompanyament d’institucions al darrere», afrima en Carlos Moriana Garrido. Aquí fan una crítica al Departament d’Educació de la Generalitat: «no entenem que no faci més ressò ni participi en aquest congrés explicant alguna de les activitats que fa, o bé és una qüestió política, o no se n’assabenten». Per això, des del grup es plantegen adreçar-los una carta manifestant aquesta estranyesa. «Aquí el full de ruta ha quedat molt desvirtuat arran de la pandèmia, no hi ha un pla estratègic de com implementar de debò un treball que s’ha fet i que ha quedat molt en mans de les persones individualment», detalla en Carlos. En aquest sentit, assenyalen com a bona pràctica presentada el programa Coeducastur, «que és un encàrrec del govern asturià», detalla la Puri Carmona Díaz.
Entre els temes abordats en el congrés, destaquen els relacionals amb la música, l’audiovisual, l’educació física, una taula rodona sobre masculinitats, i la coeducació a través de l’humor. També fou de profit un taller «per donar-li la volta al reggaeton que escolten tant els joves, sobretot quan no es fan aquestes lletres tan masclistes que hem escoltat», diu la Mercedes.

També en Carlos assenyala com a aspecte positiu el fet que «la perspectiva de gènere com a eina transversal des d’infantil fins a secundària ja apareix en el currículum de la LOMLOE, és un moment clau per no perdre el fil i saber cap on hem d’anar». «Encara hi ha centres on els hi parles del terme coeducació i et diuen quina és la seva funció, potser encara els hi queda recorregut», expressa Júlia López Quintana, «a més, ara hi ha molts recursos per poder aplicar a les aules», afegeix. Un altre llibre a destacar per les assistents, Nuestros cuerpos nuestras vidas, de la Carme Repullo, el qual parla sobre les violències masclistes.

Guia de joguines no sexistes

Una altra fita a destacar va ser la presentació del llibre Libertad para jugar, a la qual va assistir el ministre Alberto Garzón Espinosa. Es tracta d’una guia, editada per Yolanda Domínguez Rodríguez, artista visual i experta en comunicació per la igualtat, per «canviar els models de joguines amb estereotips sexistes que pot fer servir qualsevol. I és que encara veiem com es busca vendre a partir d’estereotips», diu en Carlos. «Ara és encara pitjor que fa una dècada, tant de joguines com de roba, que és molt sexualitzada per a les nenes, veig que encara es mantenen el rosa i blau!», lamenta la Laura Hedo García, que també va assistir al congrés.

També ens informen que pròximament, Yolanda Domínguez vindrà a Terrassa a fer una conferència sobre manipulació dels mitjans i imatges, dins el Festival Emotiva que se celebra al llarg del novembre. La conferència serà el dia 20 a les 11h al Centre de Documentació i Museu Tèxtil.

Des de Terrassa i el Vallès, van assistir al congrés celebrat a Leganés membres del Grup ICE Coeducació de la UAB, del Centre de Recursos Pedagògics, del Grup promotor del Casal de la Dona, del Pacte de Coeducació de la ciutat, i formadores del Coeducat del Departament D’Educació.

 

Related Articles

Deixa un comentari