La Síndica de Greuges insta l’Ajuntament a cercar un nou espai per ubicar l’Escola Crespinell

No Comment

Una actuació d’ofici d’Isabel Marquès demana al govern municipal que ubiqui aquest centre d’educació especial per alumnes amb discapacitat intel·lectual en un nou espai amb les condicions necessàries.

La comunitat de Crespinell en campanya de suport al projecte educatiu, al Raval el passat 13 d’octubre.

Una reivindicació històrica de l’Escola Crespinell rep ara el suport de la Síndica de Greuges municipal. Aquesta escola, ubicada en un edifici modernista del carrer Pantà, fa molts anys que requereix un nou espai que permeti oferir un millor servei als nens i nenes amb necessitats educatives especials a qui s’adreça, atès que la demanda és creixent.

Per això, la Síndica Isabel Marquès ha emès una actuació d’ofici – la cinquena d’ençà que exerceix el càrrec des del passat febrer – en què demana al govern municipal que reconegui aquesta tasca, tot facilitant una nova ubicació per a l’escola. Val a dir que, actualment, la matrícula supera amb escreix la capacitat autoritzada del centre.
Marquès insta a què s’obri «un diàleg positiu i constructiu entre l’escola Crespinell i l’Ajuntament de Terrassa». Es tracta, en paraules de la Síndica, a «seguir fent realitat a la nostra ciutat el projecte d’escola inclusiva i en pro de la diversitat» de l’Escola Crespinell, el qual n’és «un exemple d’excel·lència educativa».

El projecte desenvolupat per l’Escola Crespinell ha estat reconegut com a model d’escola inclusiva a la ciutat. La Síndica també reconeix aquesta tasca educativa, i pressiona per què es garanteixi la continuïtat del treball conjunt entre Escola Crespinell, l’Escola Lanaspa i l’INS Montserrat Roig. Ara la Síndica al·lega que «l’Escola Crespinell, en una casa construïda a principis del segle XX, no és un espai adequat, tot i les adaptacions que s’han anat realitzant al llarg dels anys, ni pot assumir en condicions òptimes el creixent número d’alumnat que rep el centre».

Drets de la infància i l’adolescència

«Com a Síndica poso en gran valor la tasca educativa en pro de l’escola inclusiva que realitzen aquests tres centres educatius i que contribueixen a projectar la nostra ciutat com un referent en el món educatiu», afirma Isabel Marquès en l’actuació d’ofici, lliurada amb data de 17 d’octubre. En aquest escrit, la Síndica apel·la a la legislació vigent La Llei 14/2010, de 27 de maig, que estableix que els drets i les oportunitats d’infants i adolescents han de ser el principi inspirador i fonamental de les actuacions públiques.

A més, la mateixa Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans de la Ciutat, a la que es va adherir Terrassa l’any 2002, contempla en el seu article IV que els col·lectius i ciutadans i ciutadanes més vulnerables tenen dret a gaudir de mesures específiques de protecció. Tal com indica ara la Síndica, això passa per què «es prenguin les mesures necessàries per facilitar la integració de tots els ciutadans i ciutadanes, i evitar els assentaments de caràcter excloent».

La Síndica com a defensora dels drets de les persones, i atenent que els infants i els joves més vulnerables tenen dret a gaudir de mesures específiques de protecció, procedeix a fer pública aquesta actuació d’ofici a fi de contribuir a cercar una solució consensuada que permeti a l’Escola Crespinell seguir formant el seu alumnat dins el concepte d’escola inclusiva.

Ja l’any passat, una campanya al portal Change.org va recollir més de dues mil signatures de suport; en concret, llavors l’escola demanava poder ocupar alguna de les plantes de l’edifici municipal d’Urbanisme, tot recordant que la demanda es remuntava catorze anys enrere.

Més de 40 anys educant nenes i nens amb necessitats especials

L’Escola Crespinell, nascuda a com a escola cooperativa de treball associat i sense ànim de lucre, l’any 1979, suposa un model d’escola inclusiva i en pro de la diversitat a la nostra ciutat. La seva tasca educativa té un llarg recorregut de més de 40 anys, adreçat a l’educació de nenes i nens amb necessitats educatives especials, i aposta per no posar límits a les possibilitats dels seus alumnes.

En aquest context, l’escola Crespinell comparteix un projecte amb l’escola Lanaspa i amb l’INS Montserrat Roig que han estat guardonats amb el Premi Catalunya d’Educació 2002 i amb el Premi d’Ensenyament 2016 Fundació Cercle d’Economia i Obra Social de La Caixa. Mitjançant la posada en marxa d’aquests projectes s’ha permès garantir que els infants i joves amb discapacitat intel·lectual tinguin l’oportunitat d’aprendre juntament amb d’altres alumnes de les escoles ordinàries i s’ha fet realitat el concepte d’escola inclusiva.

Related Articles

Deixa un comentari