L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà vol portar el transport públic en vehicle autònom a Catalunya

No Comment
Vehicle autònom de l’empresa francesa Transdev.

Tot considerant que la sostenibilitat és objectiu prioritari a l’agenda de les principals ciutats del món. I que entre les mesures per aconseguir-ho destaca la necessitat de reduir els nivells de contaminació i soroll provocat en gran part per el trànsit rodat, «és ja indiscutible que cal evolucionar cap a un nou model de mobilitat, on el transport públic juga un rol fonamental», afirma en la convocatòria de la Jornada Catalana de la Mobilitat 2018.

En aquest sentit, es planteja, el vehicle autònom s’alça des de fa uns anys com la «alternativa de futur, atesos els avantatges que aporta a l’entorn, com ara l’eficiència energètica i la sostenibilitat, i a la qualitat dels viatges gràcies a la intel·ligència artificial aplicada, com el descens de la sinistralitat, l’augment de la comoditat i les possibilitats infinites per redefinir el models de mobilitat actuals, gràcies a la inter connectivitat i l’smart mobility (mobilitat intel·ligent)».

Els darrers anys s’han succeït experiències en proves de mini busos de conducció autònoma arreu del món, però el transport públic en vehicle autònom es un projecte innovador sense precedents al territori català. L’impuls internacional que s’ha donat al vehicle autònom des del 2016, l’increment de la visibilitat d’aquests vehicles i la proliferació d’experiències arreu del mon evidencien que el futur ja és aquí.

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), entitat catalana de referència en qüestions de mobilitat, lidera la primera iniciativa per que el transport públic amb vehicles autònoms arribi a Catalunya. L’AMTU està impulsant una proposta que podria apropar el vehicle autònom i el seu ús en el transport públic als municipis catalans a partir d’aquest proper setembre.

En col·laboració amb la empresa francesa Transdev, l’AMTU ofereix als Ajuntaments catalans la possibilitat de participar d’una gira itinerant per experimentar el vehicle públic autònom al seu municipi amb un carril d’una ruta de transport reservat per a la circulació de fins quatre vehicles autònoms.

D’altra banda, la iniciativa pretén conscienciar sobre els canvis econòmics i culturals, en la mobilitat, en la planificació urbanística, en el paisatge, etc. que comportarà l’arribada d’aquesta modalitat de transport emergent i de futur. La durada prevista del roadshow és de dos mesos (del 3 de setembre al 28 d’octubre de 2018), un potencial per visitar fins a un màxim de vuit municipis i un cost estimat de 200.000€, que es tradueix en uns 25.000€ per a cada població que vulgui acollir la mostra durant una setmana.

La Jornada Catalana de la Mobilitat 2018, centrada en el transport públic amb vehicles autònoms

L’ús del vehicle autònom en el transport públic encara suscita moltes incògnites, sobre tot pel que fa al finançament i la viabilitat, la seguretat, la legalitat i responsabilitat del conductor, la integració als municipis, la transformació del model de mobilitat… A l’avantguarda de la mobilitat a Catalunya, l’AMTU organitza la XIV Jornada Catalana de la Mobilitat el proper 6 i 7 de juny: un espai per l’intercanvi de coneixements i experiències, un escenari on sensibilitzar i compartir les visions de futur i crear un entorn per debatre sobre els reptes i canvis que implicarà l’arribada dels vehicles públics autònoms a Catalunya. Per primer cop al territori, representants de les administracions i experts internacionals es reuniran per abordar el tema del transport públic autònom, per compartir coneixements i experimentar –per primer cop a Catalunya- amb els vehicles públics autònoms reals, que paral·lelament s’exposaran en el marc de la jornada.

Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) treballa per a la millora de la mobilitat i de les infraestructures de transport públic d’arreu de Catalunya. Actualment té 99 entitats associades, d’arreu de Catalunya: 97 municipis i 2 Consells Comarcals (Alt Penedès i Baix Llobregat), amb una població representada de 2 milions d’habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 42 milions anualment. El president de l’AMTU és Jordi Xena, alcalde de Santa Maria de Palautordera. El vicepresident primer és Jaume Mauri, regidor de Caldes de Montbui, i el vicepresident segon és Josep Mayoral, alcalde de Granollers.

L’AMTU gestiona les targetes T-16 i T-verda, per encàrrec de l’ATM, per a residents a municipis de les corones 2 a la 6. L’AMTU també està liderant la implantació del Flexitransport, el transport a la demanda de segona generació i de la mobilitat com a servei (Mobility as a service) a Catalunya. A més, com a promotora de la mobilitat sostenible i com a representant dels interessos de la mobilitat catalana, l’AMTU organitza anualment la Jornada Catalana de la Mobilitat, publica la revista especialitzada MobiliCAT i participa activament en defensa dels drets i beneficis dels seus membres.

Related Articles

Deixa un comentari