Per «agendes de visita obertes», gran protesta al CAP Rambla el passat 25 octubre

No Comment
Lectura del manifest de la PDSP-Marea Blanca Terrassa al vestíbul del CAP Rambla. Foto PV

Pep Valenzuela

Tot exigint l’obertura de les agendes d’atenció, a prop d’un centenar de persones es van concentrar ahir dijous 25 d’octubre a les portes i el vestíbul del CAP Rambla. «La nostra companya Maria Lluïsa demana cita pel traumatòleg des del passat mes de febrer, infructuosament!», va llegir una de les membres de la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública (PDSP)-Marea Blanca de Terrassa, organització convocat de la protesta.

«Nou mesos», emfasitzà, «només per poder accedir a la llista d’espera de trauma, i quan s’obri l’agenda i sigui inclosa, haurà d’esperar encara uns quants mesos més per la visita; potser, fins a un any, tal com funciona en el CAP Rambla l’horari de visites d’aquest especialista», afegir la portaveu tot aclarint: «dono fe d’aquesta afirmació personalment».

En el manifest de la Plataforma s’afirma que «aquest problema és molt greu», perquè les persones usuàries que no tenen accés a les agendes tampoc consten en les xifres de les llistes d’espera, de forma que el Departament «falseja així el nombre real», aconseguint que sigui molt difícil conèixer les xifres reals. «Això és el que anomenem el ‘llimbs’ sanitari, perquè es desconeix quants pacients hi ha i on estan. Tot molt professional, certament…»

També informà la portaveu d’una reunió recent amb el CatSalut per tractar aquesta qüestió, en la qual foren informades, per a sorpresa dels membres de la Plataforma, de què les agendes ja estarien obertes, «però això és mentida!», declarà.

«Aquesta actuació per part dels responsables sanitaris que decideixen aquests assumptes no ens sembla normal», llegir encara, «ni ètic, ni molt menys eficaç, perquè es propicia el col·lapse, el patiment de les persones i, també s’ha de dir, una despesa major encara en els comptes sanitaris, malgrat ser, segons sembla, l’únic que els importa».

A la porta del CAP distribuint octavetes i informant les vianants. Foto PV

Al manifest llegit al vestíbul del CAP, malgrat l’enuig del servei de seguretat i la facultativa responsable, que van intentar impedir, almenys, que es fessin fotos, s’afirma que el Vallès Occidental i concretament la ciutat de Terrassa estan molt per sota de la mitjana catalana d’atenció sanitària.

La Plataforma interpel·la, així mateix, les responsables del CAP Rambla, Mútua de Terrassa, Consorci Sanitari i Ajuntament a «iniciar un diàleg productiu, efectiu i continu» per «intercanviar opinions i aportar solucions als problemes tan evidents que hi ha».

Reivindicacions que vénen de lluny

Constituïda pels volts del 2011 i 2012, la PDSP, avui coneguda també com Marea Blanca Terrassa, s’ha fet forta en la lluita contra les retallades i per la millora de la sanitat pública, tot exigint:

  • Serveis d’urgències dignes i de qualitat, «i parar d’una vegada amb la situació de ser ateses als passadissos», reclamà la portaveu de la Plataforma.
  • Obertura de les plantes d’hospitalització que van ser tancades amb la disculpa de les retallades.
  • Servei d’urgències de 24 hores als CAP.
  • Màxim de 48 hores per visita amb el metge de capçalera.
  • Visites a metges especialistes sense demora.
  • Prou d’esperes «excessives» per: ambulàncies, servei de rehabilitació, proves mèdiques, intervencions quirúrgiques, clínica del dolor.
  • Cap recurs de la sanitat pública per a la privada.
  • Que l’Ajuntament defensi l’atenció sanitària als ciutadans.

El problema és que, lluny de trobar solució per aquestes reivindicacions, més recentment s’han anat afegint d’altres a la llista, entre les quals destaquen:

  • Resoldre la gravíssima manca de residències per a gent gran.
  • Fer efectiva l’atenció a la dependència.
  • Parar l’acció i pressions dels lobbys farmacèutics.
  • Parar amb l’activitat sanitària privada en instal·lacions públiques.
  • Derogació total de l’exclusió sanitària, del copago i recuperació de la cartera de medicaments.

Finalment, la PDSP, recollint les queixes de persones usuàries, reconeguda pel mateix personal i professionals, reclama diagnòstics correctes, perquè «no pot ser que pacients amb diferents patologies, moltes d’elles relacionades, hagin d’anar per diferents especialistes i ateses «a pedaços», amb proves que triguen una eternitat, obligades a fer part de diferents llistes d’espera, amb més dolor i agreujament de les seves malalties».

Related Articles

Deixa un comentari