Programa de la CONFAVC alerta de gran abús en el cobrament de consum energètic als barris

No Comment
Roda de premsa a l'AV de Campclar, el president d'aquesta, Jesús Espejo, el president de la CONFAVC, Jordi Giró, i Francesc Tarragona, del Departament de Treball, Afers Socials. Foto Confavc Roda de premsa a l’AV de Campclar, el president d’aquesta, Jesús Espejo, el president de la CONFAVC, Jordi Giró, i Francesc Tarragona, del Departament de Treball, Afers Socials. Foto Confavc

 

Un terç del veïnat assessorat de Campclar paga un sobreconsum energètic que desconeix

Un terç dels veïns i de les veïnes de Campclar que ha estat atès per l’acompanyament de l’equip d’A-porta54 d’un total de 157 llars assessorades– tenen problemes identificats com la manca de coneixement sobre les diferents bonificacions aplicables als rebut d’aigua i de l’electricitat, i tenen aplicades característiques del servei incorrectes que fa encarir la factura, com per exemple el concepte de potència contractada. També aquest terç tenen molts serveis extres de gas i d’electricitat venuts a vegades “enganyosament” per a comercials subcontractats de les companyies energètiques.

Aquesta realitat trobada a les llars ha fet que l’equip hagi hagut d’intervenir en un 46% sobre el rebut de l’electricitat, en un 20% sobre el rebut de l’aigua i en un 10% sobre el del gas. Actuacions destinades majoritàriament a canvi de comercialitzadora per a passar al mercat regulat, ajustar la potència, a aplicar la discriminació horària o a demanar el bo social. Pel que fa a les factures d’aigua, les actuacions s’ha centrat en l’ampliació de trams i la bonificació de família nombrosa. Paperassa que ha estat assumida o compartida en un 81% pels picaportes; l’equip de persones del projecte. També aquest terç tenen molts serveis extres de gas i d’electricitat venuts a vegades “enganyosament” per a comercials subcontractats de les companyies energètiques.

A manca de noves i més amples comprovacions, els resultats del cas del barri de Campclar, a la ciutat de Tarragona, fa pensar que aquesta situació pot repetir-se amb els mateixos o pitjors resultats en molts altres barris del país.

Cal destacar que malgrat que un terç del veïnat desconeixia parts d’aquests serveis energètics, el 63% de les llars intervingudes tenen uns bons hàbits energètics versus el 7% amb hàbits de consum insostenibles.

botomalarrassa

Aquestes són les principals conclusions que es van destacat durant la roda de premsa organitzada per la Comissió de Seguiment del Projecte, el passat 10 d’octubre, per a fer una valoració dels tres mesos de desplegament d’aquest projecte al barri tarragoní. Cal recordar que a Tarragona A-porta s’ha pogut dur a terme amb la complicitat de la FAV de Tarragona i l’AV de Campclar, comptant amb el recolzament financer de la Generalitat de Catalunya i l’Obra Social de La Caixa. El projecte que s’ampliarà tres mesos més per arribar a les 505 llars del barri tarragoní.

Una altre de les dades que dibuixa la realitat del barri és que de les 157 llars entrevistades, el 28% han estat identificades com afectades per la pobresa energètica extrema, amb problemes estructurals per afrontar el fred o el calor (finestres i portes trencades o mal aïllades, humitats, etc.), carències en equipaments bàsics (escalfador d’aigua, dutxa, radiadors,etc.) i alta dificultat econòmica per afrontar el pagament de factures. Llars relacionades amb llars ocupades, lloguer social i serveis puntxats.

A-porta: quan la teva pròpia veïna t’ajuda

Aquest projecte, basat en una adaptació de l’experiència francesa VoisinMalin, té l’objectiu que siguin els mateixos veïns i veïnes dels barris intervinguts els que amb una formació especialitzada puguin fer un acompanyament porta a porta sobre un tema especialitzat al seu propi veïnat.

A Campclar, com a la primera prova pilot que es va fer d’A-porta a Ciutat Meridiana, aquest acompanyament especialitzat s’ha realitzat amb l’objectiu dintervenir contra la pobresa energètica.

I en aquest sentit, també les conclusions de l’Informe de Seguiment que s’han fet públiques són taxatives:

1. Alt desconeixement sobre el funcionament del sector energètic per part dels veïns i veïnes de Campclar.

2. Comercialitzadores elèctriques de referència s’han convertit en gestors administratius sobre el servei i no donen informació sobre les característiques del servei. La percepció del veïnat és que dur a terme els tràmits es fa llarg i es complicat degut a que no hi ha una persona de referència.

3. Gran necessitat de recolzament en la gestió administrativa necessària per l’aplicació de les bonificacions per part dels Picaportes.

4. L’impacte del projecte contribueix a crear una xarxa de confiança al barri, millorant l’autoconcepte de Campclar.

Related Articles

Deixa un comentari