«El canvi climàtic té noms i cognoms», SOS Vallès denuncia: «el circuit de motocròs a Can Bosc, una nova agressió ambiental»

No Comment

La plataforma vallesana SOS Vallès, que agrupa 40 entitats socials, ecologistes i ciutadanes dels dos vallesos denuncia que el projectat circuit de motocròs a Can Bosc (Sant Feliu de Codines) representa una nova agressió ambiental en el territori que vulnera els pactes contra el canvi climàtic

Enmig de la preocupació general i crida a la responsabilitat per part de la comunitat científica davant dels fenòmens climàtics extrems que vivim, de la pèrdua de diversitat que ja ha està essent considerada per alguns la 6a extinció massiva, de malalties emergents, o dels processos erosius accelerats que ja fa anys que s’evidencien, l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines (Vallès oriental) ha decidit que és una idea encertada fer un circuit de cros i cremar benzina en un indret on actualment s’hi refugia flora i fauna defugint la presència humana.

«Deu tractar-se d’un projecte transcendental, que passa per damunt de totes les alertes dels experts en qüestions climàtiques, biòlegs, físics, ecòlegs, metges, etc, etc.», ironitza SOS Vallès en un comunicat fet públic el passat mes d’agost. Clar, un circuit de cros és una infraestructura estratègica per aquells que damunt dues rodes gaudeixen de la pols, la velocitat, el soroll i el tuf persistent de la benzina i l’oli a mig cremar, s’afegeix. «Quina llàstima que altres habitants del planeta no acabin de trobar plaer en el fet que els estressin, els espantin, els xafin, els intoxiquin i empudeguin, els cobreixin de pols opaca i els obliguin a fugir (aquells que poden fugir, clar, que no tothom té la possibilitat de fer-ho) a…. on?

Tot plegat, de continuar per aquest camí, el futur que s’albira és «l’extinció o a la condemna de malviure sota les efectes de l’estrès crònic. I així anem empobrint el territori del seu principal patrimoni: la natura, però també de la responsabilitat que desitjarien les generacions futures, i de la sensibilitat necessària per comprendre un món que,malauradament, no podran heretar en les mateixes condicions que nosaltres, com nosaltres no les hem heretat en les mateixes condicions que els nostres pares o avis».

L’Ajuntament de Sant Feliu de Codines ha concedit el permís d’activitat econòmica a un projecte de circuit de cros en l’antic camp de golf de Can Bosc, després que l’OGAU li donés llum verda a pesar de les múltiples al·legacions presentades per diverses entitats ecologistes com L’ADENC, SEO Birdlife, Ajuntaments (Sant Quirze Safaja amb el projecte de “protecció de l’entorn amb la negativa d’instal·lar un circuit de motocròs a Can Bosch de Sant Feliu de Codines”), associacions veïnals i d’ADFs (El Pinyó), entre d’altres.

Aquest espai s’ha anat recuperant i naturalitzant i actualment té un interès biològic destacat. De fet es troba dintre dels límits d’una Àrea d’Interès Faunístic i Florístic i entre dos espais PEIN i en espai Xarxa Natura 2000 (ZEPA per acollir l’àguila cuabarrada), de manera que ha anat enriquint-se amb les espècies dels hàbitats pròxims i n’ha reclutat de noves. Moltes d’elles són protegides per normatives autonòmiques, estatals o europees, com ara el blauet, l’aligot comú, l’àguila marcenca, la reineta, el gripau corredor, la magnífica i amenaçada papallona Graellsia isabelae, entre moltes d’altres.
Bona part de la superfície del recinte és forestal, amb alzinars, pinedes i bosc mixt rodejat de pastures també naturalitzades i mantingudes de manera natural per herbívors (sobretot cabirols), essent aquestes formacions molt escasses al Vallès. La diversitat de formacions vegetals i hàbitats de l’espai constitueixen un mosaic ric, on la fauna hi troba refugi, zona d’alimentació i de reproducció, incloent unes basses completament naturalitzades amb vegetació de ribera i hidròfits, que si bé aquest any degut a l’extrema sequera no presenten aigua, són habitualment usades per diverses aus aquàtiques nidificants, amfibis i macroinvertebrats aquàtics.

És conegut que la circulació dels vehicles té conseqüències damunt la salut de l’ecosistema i de les persones, més enllà dels impactes directes sobre el sòl, flora i fauna; com són la contaminació acústica, atmosfèrica i la deposició de partícules en suspensió que poden transportar elements contaminants a distàncies considerables del focus emissor. Cal tenir present que la zona afectada està pròxima a zones habitades i zones protegides, entre elles una zona ZEPA (Sant Miquel del Fai) creada pera la protecció de l’àguila cuabarrada (Aquila fasciata, espècie en perill crític a Catalunya, amb un dels seus límits a tant sols 2 km del circuit). Amb tot, SOS Vallès considera que no són suficients les mesures per garantir la salut de persones i ecosistemes ni la conservació de la biodiversitat pròxima.

D’alta banda, es posa en dubte que l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines sigui capaç de fer quadrar els números d’emissions de CO2, ja que amb el pacte d’alcaldes i alcaldesses contra el canvi climàtic han assumint el compromís de reduir en un 55% les emissions de CO2 per l’any 2030 fomentant, entre d’altres mesures, la reducció de l’ús de vehicles contaminants. I els vehicles de 2 temps són especialment contaminants. Sembla clar que que hi ha una manca d’una voluntat ferma, tant per part de la Generalitat i organismes competents com per part de l’equip de govern de l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines (JUNTS-PSC), de treballar per aportar solucions reals al problema de la crisi climàtica que afecta tothom. Podent apostar per activitats educatives, de conscienciació i sensibilització en qüestions mediambientals i/ o de lleure respectuoses amb la conservació de la natura, que seria el desitjable, s’ha apostat per una activitat agressiva i contaminant.

Malauradament, aquesta agressió ambiental no és un cas aïllat. En els Vallesos hi ha altres projectes vinculats al motor recolzats o promocionats per la mateixa administració i amb enormes repercussions ambientals damunt del territori, incompatibles amb la conservació de la biodiversitat i els esforços generals per assolir els compromisos establerts a l’acord de París o, fins i tot, amb drets humans com el de la salut pública. Alguns precedents són el cas del circuit internacional de Kàrting a Llinars del Vallès (amb govern d’ERC), en un corredor biològic; el PDU del Circuit de Montmeló (amb govern de PSC a Granollers), o el cas recent del circuit de motos de Lliçà de Munt (amb govern del PSC). Afortunadament, en alguns casos la lluita ciutadana ha aconseguit aturar aquests projectes que pel gaudi d’uns quants comprometen el benestar i salut de persones, fauna i flora.

La humanitat, en plena crisi, es troba davant d’un dels grans reptes de la civilització: assumir quins són els límits dels recursos planetaris i les repercussions del creixement insostenible (i actuar en conseqüència i responsabilitat) o seguir el model actual de creixement i agressions contínues en el territori fins a la catàstrofe ambiental. El canvi climàtic i la pèrdua de diversitat no són fruit d’una acció puntual, sinó de la suma continuada d’aquestes accions.

SOS Vallès demana que s’aturi el projecte del circuit de Can Bosc, pel seu impacte negatiu damunt l’ecosistema i la salut, i fem una crida a la responsabilitat, demanant a la ciutadania, entitats i òrgans administratius que col·laborin en la construcció d’una societat més madura, sensible, sostenible i respectuosa amb les necessitats de totes les espècies que convivim en aquest planeta de recursos limitats, tal i com la comunitat científica i el sentit comú reclama des de fa temps.

Related Articles

Deixa un comentari