[Marc Armengol] Perdre el tren

No Comment

Aquest any els veïns i veïnes del barri de les Fonts de Terrassa estan de celebració. Commemoren que el 1920 la línia de la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Sarrià (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya des del 1979) va fer parada a la seva contrada.

Cent anys després, els ferrocarrils continuen avançant i generant motius de celebració a la nostra ciutat, però lamentablement no sempre és així i m’explico.

Fa tan sols uns dies, el Govern Central va aprovar una partida de 73 milions d’euros per prolongar la línia de Rodalies R4 fins l’aeroport de Barcelona. Això vol dir que l’any 2022 els terrassencs i les terrassenques podrem accedir directament amb tren a les terminals T1 i T2 de l’Aeroport de Barcelona en aproximadament una hora.

En sentit contrari, just abans de l’estiu, la Generalitat de Catalunya anunciava la voluntat de crear una llançadora entre Barcelona i l’aeroport gestionada pels FGC. Aquest nou servei aniria en contra de fer-hi arribar els trens de la línia R4 i la R2 i per tant perjudicaria els interessos dels ciutadans de Terrassa i comarca, i tants d’altres que es veurien obligats a fer transbord a l’Estació de Sants, perdent temps, diners i més freqüència de trens.

També fa uns mesos, el govern de la Generalitat enterrava el projecte de construir el túnel ferroviari de Collserola entrant per Horta per accedir des del Vallès a Barcelona i proposava desdoblar l’actual de Vallvidrera. Res a celebrar, doncs Terrassa perd la oportunitat de tenir una nova línia de ferrocarril que enllaci els barris del sud de la ciutat amb l’Hospital, amb els barris oest de Sabadell, amb la Universitat Autònoma i finalment amb la futura macro estació de la Sagrera i el barri del 22@ de Barcelona. A més aquesta opció escollida per la Generalitat implica que els terrassencs estarem obligats a fer transbord a una nova estació a Sant Cugat si volem agafar els trens semidirectes que vagin al centre de Barcelona. Un mal negoci.

En descàrrega, s’ha de reconèixer que la propera incorporació de nous trens a la línia S1 dels FGC, anunciada en el seu dia pel conseller terrassenc Josep Rull, ajudarà a reduir les freqüències de pas a les nostres estacions, sobresaturades en hores punta per l’èxit aclaparador de la celebrada prolongació del Metro del Vallès.

Tampoc és una bona notícia que els Ferrocarrils de la Generalitat hagin decidit no prioritzar la construcció de la estació Terrassa-Sud, prevista davant els Jutjats i que donaria cobertura als barris de La Cogullada, Segle XX, Can Jofresa i Can Palet, i un impuls molt important al desenvolupament i transformació urbanística de l’eix de la Rambleta del Pare Alegre i la Porta Sud de la ciutat.

En canvi, si que és per celebrar el fet que Adif (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias) avanci en els estudis per construir una nova estació a la línia R4 entre els barris de la Maurina i Can Boada. Reivindicació històrica de l’alcalde Pere Navarro i que durant l’anterior mandat, l’alcalde Alfredo Vega va traslladar al ministre Jose Luis Ábalos, al president de Renfe, el senyor Isaías Táboas i al coordinador general de Rodalies, el senyor Pere Macias amb qui vàrem visitar els terrenys de la futura estació que permetrà ampliar el servei de transport públic als barris situats a l’oest de la ciutat i on també s’hi preveu la construcció de cotxeres i tallers annexes, obrint la porta a crear cicles de formació professional de manteniment ferroviari i generar llocs de treball a la nostra ciutat.

Així doncs, dues de fredes del Govern de la Generalitat i dues de calentes del Govern d’Espanya, en un moment en què l’aposta pel transport públic i les polítiques en favor de la mobilitat sostenible i la transició energètica haurien de ser la prioritat de tots els governs, del municipal també que faria bé de no perdre el tren de projectar avenços i millores en les grans infraestructures de la nostra ciutat.

Marc Armengol Puig
Portaveu del PSC a Terrassa

Related Articles

Deixa un comentari