[Toni Amate] Orgulloses de l’Ins. Nicolau Copèrnic, nascut amb la lluita veïnal

No Comment


L’Institut Nicolau Copèrnic es va crear l’any 1978 fruit de la lluita d’un grup de professors sensibilitzats de la ciutat i de l’Associació Veïnal del nostre barri, que vèiem la necessitat d’un centre educatiu a la zona. Va ser una lluita intensa.

En els primers anys es va ubicar a les instal·lacions del que havia estat l’Academia Vallés, al carrer Faraday, i en barracons instal·lats a l’espai on avui hi ha la pista del Club Petanca Can Boada i els jocs gimnàstics Bio-Saludables, molt propers a l’escola Marià Galí…

Els anys 1985 i 1986 es van inaugurar les actuals instal·lacions al barri de Can Boada del Pi, concretament al carrer Torrent del Batlle 10. El nom de l’Institut és perquè el seu primer director, el Sr. Roberto Mansberge, era d’origen polonès, com el reconegut científic Nicolau Copèrnic. Aquests contactes van facilitar que es fessin intercanvis en els primers anys del centre educatiu. Alumnes del nostre Institut van viatjar a Polònia i estudiants polonesos van venir a Terrassa convivint estudiants i professors d’ambdós països.

En tots aquests anys l’Insti ha fet una enorme i brillant formació i treball pedagògic. Alguns dels seus alumnes ocupen llocs d’alta responsabilitat com és el cas de l’actual alcalde de la nostra ciutat. Avui (9 de novembre) hem sabut per un article del Diari de Terrassa del projecte Magnet que el Centre desenvolupa amb el Museu de la Ciència i la Tecnologia amb resultats molt positius, sent un dels dos finalistes de les 52 propostes presentades en aquesta edició de les beques Carles Capdevila sobre innovació educativa. El projecte millora l’interès dels estudiants per la ciència i la tecnologia.

Des de l’Associació Veïnal felicitem l’Institut del nostre barri pel seu esforç per portar la qualitat de l’ensenyament a un grau òptim a l’hora de desenvolupar eines d’inclusió necessàries per al desenvolupament integral dels seus joves estudiants.

Toni Amate, membre de la junta de l’Associació Veïnal de Can Boada del Pi

 

L’Institut Nicolau Copèrnic finalista de les beques Carles Capdevila

El centre educatiu de Terrassa, en aliança Magnet amb el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya ha estat finalista a la tercera edició de les beques Carles Capdevila, que ha valorat 52 projectes, i ha premiat amb 20.000 euros una iniciativa innovadora d’escola inclusiva. Les beques són una iniciativa del diari Ara i la Fundació Bancària La Caixa i reconeixen els centres educatius que defensen la diversitat com una oportunitat educativa.

“El repte és que cada alumne arribi al màxim”

“El nostre repte és que cada alumne pugui arribar al màxim possible, i una de les eines més potents per aconseguir-ho és la motivació”, explica Àngels Matarín, coordinadora pedagògica de l’Institut Nicolau Copèrnic, al barri de Can Boada, on més de la meitat de l’alumnat té necessitats educatives especials a causa de la seva situació socioeconòmica.

El centre va dissenyar tallers unint els interessos de l’alumnat i l’expertesa del professorat i n’ofereix de diverses temàtiques: robòtica, comunicació, música, cuina en anglès i també de cinema i teatre. El fet que els alumnes triïn en funció de les seves preferències fa que “s’impliquin i s’esforcin per aprendre”, com assegura Matarín. Aquests grups són multinivell (no són per edat, sinó que es barregen tots els cursos de l’ESO) i posen en pràctica la codocència, és a dir, la presència d’almenys dos professors que treballen plegats “per descobrir les necessitats dels alumnes i treballar de manera profunda”. A més, són activitats que es connecten amb institucions externes al centre, com el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, amb qui l’institut té una aliança Magnet. “Una de les finalitats del museu és ensenyar la importància de la ciència i la tècnica i despertar vocacions científiques en els joves”, diu Esther Font, responsable d’exposicions i acció educativa del museu, que reivindica que treballar de bracet amb el Nicolau Copèrnic els apropa a aquest objectiu.

Compromesos amb el teu aprenentatge i centrats en tu

Un dels objectius plantejats en el marc del projecte educatiu de l’Institut Nicolau Copèrnic és potenciar l’interès de l’alumnat per la cultura científica i la tecnologia. Per això han trobat en el Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) un gran aliat.

La fàbrica tèxtil, les energies renovables, l’arqueologia industrial, la industrialització i la sostenibilitat i el medi ambient són algunes de les temàtiques que el centre treballa amb l’alumnat per generar-los motivació per la investigació i la resolució de problemes. Sempre sense perdre de vista un projecte pedagògic basant en la personalització de l’aprenentatge.

El centre educatiu implica el mNACTEC en el seu projecte pedagògic i es creen activitats que els permeten treballar de manera interdisciplinària i competencial: crear una visita virtual del museu i una audioguia, analitzar les diverses professions i tasques del museu, realitzar fotografia creativa, conèixer la cultura científica, tècnica i industrial a Catalunya, etc.

Related Articles

Deixa un comentari