Alumnes dels dos grups de 3r d’ESO de l’IES Ègara que han treballat amb Malarrassa. Foto: MG
Servei a la comunitat, educació en valors, una altra economia és possible i necessària
Disset grups de tercer d’ESO de l’IES Ègara han optat aquest curs per un innovador curs d’Emprenedoria centrat en l’economia social i solidària, tot treballant amb 8 cooperatives i entitats que treballen amb els valors d’aquesta perspectiva econòmica i social. Dos dels grups han fet l’experiència amb Malarrassa. Publiquem en aquesta pàgina el primer dels articles que han redactat com a part dels resultats dels tallers.
Pep Valenzuela
Servei a la comunitat, economia solidària, educació en valors… tenen tot a veure amb l’assignatura d’Emprenedoria, optativa a tercer d’ESO. En aquest curs, 2020-21, l’han escollit 4 classes, on s’han format 17 grups que han treballat conjuntament amb alguna de les 8 entitats de l’economia social i solidària de Terrassa que han acceptat la proposta, entre les quals la cooperativa i periòdic Malarrassa.
«Em va semblar que combinava molt bé amb el servei a la comunitat», una àrea que a l’institut es treballa des de fa temps, declara la coordinadora del projecte, Bea Martin, doctora en Biologia i professora a l’institut Ègara, al barri de Can Parellada. «Vam anar a veure els punts de contacte, mirant que l’emprenedoria no fos només fer una empresa per guanyar diners, sinó que tingués un punt de vista molt més social, que posés les persones en el centre».
La Bea Martin confessa que el seu perfil, com a biòloga i professora de matemàtiques, no està directament relacionat amb l’espai de l’economia solidària, però declara que ha «descobert un món fantàstic d’experiències, de valors i maneres de fer diferents».
El primer trimestre van fer els tallers que el servei de l’Ajuntament ofereix. D’entrada, com convertir una idea en una empresa, també un taller de cooperatives i introducció a l’ESS. Però va ser a partir d’una conversa amb un membre de la Xarxa d’Economia Social de Terrassa, en Fèlix Pardo (professor de Filosofia i col·laborador de Malarrassa), que el projecte va agafar cos. «Vaig proposar una peça dintre d’emprenedoria, pel segon trimestre, que es plantegés aquests objectius», informa la Bea Martin.
«Les joves es plantegen tasques per donar continuïtat a l’experiència: mantenir un perfil Instagram, fer un taller de periodisme i crear un club que funcioni com a corresponsalia de l’IES i el barri»
El projecte i propostes imaginats, de totes maneres, van esdevenir inabastables en el context de la pandèmia. «Quan vam començar vam anar veient que això seria més lent, però vam decidir anar endavant igualment, encetar una proposta que pogués tenir continuïtat». Tot plegat va esdevenir un projecte amb 8 diferents entitats egarenques de l’ESS i afins: el Banc del Temps de Terrassa, l’Egarenca (cooperativa de consum), Fupar, Casal de la Dona, Engrunes, Club Gimnàstic, Fiare Banca Ètica i Malarrassa. S’han fet trobades virtuals i, simultàniament, es va crear un espai a internet per compartir els materials, les informacions i les reflexions.
Continuïtat dels treballs
El coneixement dels projectes ha permès, de forma molt concreta i real, aprendre i assolir els conceptes i valors d’aquest àmbit, així com el compromís i la implicació; fins i tot en aquest context de pandèmia, amb totes les restriccions relacionals, que han complicat molt les dinàmiques de treball i aprenentatge.
Però, així i tot, s’han pogut fer trobades virtuals, s’han estudiat i acompanyat les experiències dels diferents projectes i l’alumnat les ha treballat, tot elaborant diversos materials, com escrits, vídeos, perfil Instagram…
A falta d’una avaluació global de l’experiència, des de la direcció de l’IES Ègara, ja tenen clar que cal replicar el projecte l’any vinent, tot desitjant que sigui sense covid, en condicions que permetin millorar el coneixement i pràctica de l’ESS, així com d’estrènyer la relació entre l’institut i el barri de Can Parellada, d’una banda, i entre el barri i el conjunt de Terrassa, de l’altra; una qüestió, aquesta, sempre difícil donades les distàncies geogràfiques. «La feina feta ha servit per conscienciar l’alumnat i establir vincles amb el barri i les entitats, i pensar la relació amb la ciutat, que queda lluny de Terrassa», afirma Martin.
L’experiència es difondrà, al barri, amb tríptics i cartells, i a les xarxes socials. Estan pendents de fer una trobada amb les associacions veïnals, amb l’AMPA, la regidora del districte i altres entitats, quan les mesures ho permetin. En tot cas, i com a balanç provisional, el curs ha estat un gran aprenentatge, tant per l’alumnat com pel professorat implicat i les entitats amb les quals s’ha col·laborat.
D’altra banda, com ara aquesta trobada presencial de l’equip de Malarrassa amb els dos grups d’estudiants amb qui s’ha treballat, també es prepara un taller de fake news i, amb Fupar, es vol fer una gimcana, realitzant així, alguns treballs i exercicis que no s’han pogut fer abans.
L’alumnat, així mateix, es planteja algunes tasques per donar continuïtat a l’experiència. La Noa Piqueras explica que han creat un perfil a Instagram, per publicar informacions interessants, així com fer un taller de periodisme en el qual s’escolliria un tema i els participants haurien d’escriure un article.
L’Aidan Abril i l’Ishak Ouharram, que amb l’Unai Garcia i la Naiara Marín, formen l’altre grup, es proposen crear un club de periodistes que podria funcionar com una mena corresponsalia de l’IES Ègara. Això no és totalment nou, perquè l’institut publica una revista des de fa anys, editada fins ara per l’alumnat de primer de batxillerat. Però pot servir per ampliar la participació i les relacions amb la comunitat i el barri.
Servei a la comunitat a l’Institut Ègara
Noa Piqueras, Ainoa Sanjan, Anas El Handaz, Xavi Salavarria
(Alumnes de 3r d’ESO de l’IES Ègara)
A l’institut Ègara de Can Parellada, es treballa el servei a la comunitat a 3r d’ESO. En aquesta assignatura, el que es fa bàsicament és treballar els diversos tipus de serveis mitjançant petites iniciatives com ara l’èxit, l’acompanyament a primer d’ESO, la campanya de donació de sang, les polseres candeles, entre d’altres. En aquest institut es fan aquests petits voluntariats, ja que el professorat vol introduir als estudiants el món del servei a la comunitat i d’aquesta manera, poder treballar i conèixer el barri que ens envolta.
A continuació, us explicarem de forma general en què consisteixen els serveis que hem portat a terme l’alumnat de 3r d’ESO.
Per començar tenim el lèxic, que consisteix en el fet que nois i noies de l’institut llegeixen i treballen amb nens i nenes de primària per fomentar la lectura, i així poder millorar-la. Seguidament, tenim l’acompanyament de 1r d’ESO on l’alumnat de 3r, ajuda a fer feina, els acompanyen en el procés de canvi de primària a la secundària i finalment, els ajuden a organitzar-se millor i d’aquesta manera, donar-los un com de mà per adaptar-se millor a la secundària. També tenim la campanya de donació de sang, les persones voluntàries el que fan és donar difusió mitjançant petites iniciatives com ara: vídeos, tríptics, etc.
A més a més, en el centre també tenim una biblioteca i un dels serveis que portem a terme és el Biblioègara, que consisteix a organitzar i dur a terme campanyes divulgatives per donar a conèixer la biblioteca de l’institut a tot el barri. Al centre també portem a terme la campanya relacionada amb els medicaments: quin, quan i com, que consisteix a informar a la població sobre el reciclatge dels fàrmacs i de com poder fer un ús responsable d’aquests, amb l’objectiu final de conscienciar a la gent i tenir cura del planeta.
Per acabar aquesta explicació, també fem el projecte Candela que consisteix a fabricar polseres i vendre-les a través de xarxes socials creades per nosaltres. D’aquesta manera, poder ajudar a la investigació contra el càncer infantil. Aquest voluntariat es fa amb la col·laboració de l’entitat “Polsera solidària”.
Aquestes són algunes de les iniciatives que duem a terme a l’institut Ègara del barri de Can Parellada. Per concloure, volem dir que gràcies a aquestes iniciatives els estudiants estem coneixent millor el món del servei i del voluntariat i per tant, entenem una mica més la realitat que ens envolta en el nostre dia a dia.
Deixa un comentari