Assemblea ordinària de la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública de Terrassa, el dimecres 12 de març. Foto: MB
Redacció
Casos d’atenció sanitària problemàtics quan no, directament, amb tot l’aspecte de pràctica irresponsable; «falles» i «retards» injustificables en la programació de visites d’atenció primària; llistes d’espera que «maten» i, tot plegat, una relació d’incidències que ocupa i preocupa els dies i setmanes de la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública de Terrassa-Marea Blanca, un moviment ciutadà amb més de 10 anys d’activitat a la ciutat.
Una ocupació voluntària i militant d’activistes que es plantegen la mobilització ciutadana i social com a mitjà principal per defensar el dret a la salut i l’assistència sanitària universal, digna, pública; i que també atenen les queixes i ajuden a encaminar en la recerca de solucions, tot denunciant i pressionant amb accions directes a CAP i centres del CatSalut. «Sabem que hi ha un problema estructural, no són falles casuals», afirmen, tot subratllant que «enfrontem un pla molt clar cap a la privatització de la sanitat». Un pla o plans que, d’una banda, obren espai i oportunitats a l’empresa privada mentre, per l’altra, permeten i empenyen la degradació dels serveis públics.
El passat dia 10 de març tingué lloc una reunió de membres de la Plataforma terrassenca amb els responsables de l’Àrea Metropolitana Nord del CatSalut per tractar diferents casos ja denunciats i que encara estan sense resoldre, com és el de la Carmen A.O. que ja es va publicar al Malarrassa el passat 30 de gener. La Carmen pateix infeccions repetides des de fa un any que ja han motivat el seu ingrés en una ocasió, i està pendent de què se li aprovi la derivació a la Fundació Puigvert.
La trobada regular amb l’autoritat sanitària és un espai per tractar de casos problemàtics que la Marea Blanca de Terrassa va aconseguir acordar amb el CatSalut. En aquesta reunió del dia 10 de març, «una vegada més hem exposat la nostra queixa per la falta de substitució de les baixes mèdiques als CAP», s’informa en un comunicat fet públic per la plataforma. «En aquest cas al Cap de Sant Llàtzer, motiu pel qual a una pacient li han posposat la visita amb el metge de família 5 vegades, però encara està pendent d’aquesta, des de novembre de 2024»!
Les companyes i companys de la Marea Blanca van comunicar a les responsables de l’àrea metropolitana nord del CatSalut que «al CAP Est, malgrat que acudeixis de forma presencial a urgències, no t’atenen sense cita prèvia i et fan tornar». Parlen, concretament, del cas d’una persona amb febre i malestar general que va ser despatxada perquè tornés 5 hores després.
Entre les reclamacions destaca també «la preocupant situació de la salut mental a la nostra ciutat en general, i en concret la falta de mitjans per tractar els casos crònics de trastorns alimentaris».
Així mateix, les representants de la Marea Blanca van posar sobre la taula el suport a la reclamació del Comitè d’Empresa de Mútua de Terrassa, perquè no es tanqui a finals de març la nova àrea d’observació de baixa complexitat en el servei d’urgències. «Si estant oberta, i amb un metge més, ja hi ha demores de tres hores, quan es tanqui aquestes esperes seran molt més llargues i augmentarà el volum de persones als passadissos, vulnerant el dret a la salut de les persones».
Menció especial requereix el greu problema de «la demora important en atendre els nadons, infants i adolescents (servei que realitzen el CDIAP-Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç i el CSMIJ-Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil)», tot considerant que «no compleixen amb el “Protocol d’Activitats Preventives i de Promoció de la Salut a l’Edat Pediàtrica” de la Generalitat de Catalunya de gener de 2025».
La cosa, per dir-ho breu, s’assegura des de Marea Blanca, és que «moltes patologies d’aquests infants, comporten problemes greus de salut i seqüeles per a tota la vida si no reben el tractament adequat de forma precoç». Demanaren, tractant d’un cas concret, el «rescabalament de despeses d’una família, per haver hagut d’iniciar el tractament de forma privada per evitar seqüeles, ja que en tres mesos encara no havia estat visitat el seu nadó».
Amb això, la plataforma en defensa de la sanitat pública porta a un primer pla una qüestió, la de les despeses econòmiques (per no parlar ja del temps i greuges morals i psicològics que tantes vegades comporta el menysteniment patit i el d’haver-se d’enfrontar a les «autoritats mèdiques») que moltes persones han hagut de pagar per la realització de proves complementàries a la sanitat privada. Aquí, un nou i gravíssim cas, el d’una pacient a la qual no li va ser diagnosticada una trombosi de l’artèria femoral al servei d’urgències de Mútua de Terrassa, essent donada d’alta amb analgèsics. Després, amb les proves realitzades en aquest centre privat, va ser diagnosticada correctament i va ser operada de forma urgent».
«Aquests casos», expliquen des de la Marea Blanca, «són només una petita mostra del que està passant a moltes més persones que no s’atreveixen a denunciar-ho». I subratllen: «La nostra plataforma ho ha denunciat moltes vegades i la ciutadania ha participat en manifestacions molt importants demanant solucions. Aquesta millora només l’aconseguirem amb un augment de personal sanitari i una bona organització».
El comunicat de la plataforma ciutadana conclou: «No entenem com els directius de CatSalut i de tots els Consorcis concertats, són incapaços de relacionar la suposada manca de metges i infermeres amb els contractes a precari, pressió assistencial insuportable amb impossibilitat de conciliació familiar, i manca de reconeixement, sobretot als metges de família. Tot això té com a conseqüència que decideixin marxar a llocs on tinguin millors condicions laborals».
Acabada la reunió, les parts quedaren compromeses a mantenir viu i actiu el seguiment de les demandes i mantenir en un termini de tres o sis mesos una nova trobada.
Deixa un comentari