Les famílies d’alumnat de Terrassa reunides en la coordinació d’entitats La Pepeta promou una recollida de signatures i una gran mobilització, el próxim 5 de març, a la plaça Didó contra el tancament de grups i línies d’educació, sobretot a les escoles públiques (llegir el comunicat a continuació).
L’entitat ha rebut suport de l’Observatori de Drets Socials de Terrassa, que en un comunicat fet públic aquest mes de febrer afirma: «Estar clar doncs, que tant la Generalitat de Catalunya, així com l’Ajuntament de Terrassa, a partir del Principi Subsidiarietat que estableix la Carta de Drets Humans a la Ciutat, estan incomplint, amb els seus deures de garantir aquest dret fonamental». (llegir el comunicat íntegre més abaix).
Per la seva part, la Fundació Bofill, després d’una anàlisi en profunditat de la situació (podeu llegir aquí), denuncia «inacció i que Catalunya porta dècades prenent decisions d’esquenes a la realitat demogràfica, malgrat que la natalitat baixa des del 2008 i la caiguda demogràfica a l’escola no és cap imprevist. Demana al Departament que passi de la reacció a l’acció amb una planificació a deu anys vista.»
Text íntegre del comunicat de la Pepeta:
El Departament d’Educació va publicar el passat dia 14 de febrer l’oferta educativa inicial, acordada amb els Ajuntaments a les taules de planificació escolar. Aquesta oferta inclou 81 grups menys a l’escola pública (i només 2 de menys a la concertada).
A Terrassa això es concreta en 2 línies menys de I-3 i 7 línies menys de 1r ESO, totes a la pública. Malgrat el creixement constant de la població i l’arribada de centenars d’alumnes nous cada curs, així com d’un context en què hi ha més demanda d’escola pública que de concertada, el Departament d’Educació continua apostant per la reducció de línies mentre manté i protegeix la concertada. Aquestes retallades agreugen la desigualtat entre barris, reduint l’oferta pública i forçant moltes famílies a optar per l’escola concertada per manca d’alternatives.
Davant aquesta situació, des de la Pepeta (Plataforma d’AFAs de l’Escola Pública de Terrassa) ens mobilitzem per denunciar aquesta política de desmantellament i exigir una planificació educativa justa i equilibrada, que posi l’educació pública al centre de les polítiques educatives, amb més línies, més recursos i excel·lents condicions pedagògiques i laborals.
Per això, exigim al Departament d’Educació i a l’Ajuntament de Terrassa:
✅ Que no es tanqui cap línia de l’escola pública, ni a Terrassa ni enlloc. L’oferta educativa que es publiqui l’11 de març no pot tenir ni una línia pública menys que la del curs vigent.
✅ Que es planifiqui un augment de places públiques a tots els barris, des d’I-3 a batxillerat i oferta de cicles formatius, amb una planificació que tingui en compte el creixement poblacional i l’arribada d’alumnat de matrícula viva.
✅ Que es protegeixin les ràtios baixes per, en articulació amb més recursos per a l’escola inclusiva, millorar la qualitat educativa, especialment en l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials.
✅ Que les autoritats educatives, municipals i del departament, se sumin a la crida per la matriculació a l’escola pública, la de tothom.
COMUNICAT DE PREMSA DE L’OBSERVATORI DELS DRETS SOCIALS DE TERRASSA
L’Observatori dels Drets Socials de Terrassa, davant la noticia apareguda , els últims dies, en que es confirmava el tancament de 9 línies escolars, pertanyents a l’Escola Pública de Terrassa, pel proper Curs 2025-2026, vol manifestar davant l’opinió publica el rebuig total davant d’aquesta mesura, tan regressiva pel Dret a l’Ensenyament a la nostra Ciutat.
- EL DRET A L’EDUCACIÓ s’ha anat configurant progressivament com un dret bàsic, el qual s’ha de garantir , per sobre de tot, com un servei públic prioritari.
- Article 26 de la Declaració Universal dels Drets Humans diu :
- 1. Tota persona té dret a l’educació. L’educació serà gratuïta, si més no, en el grau elemental i fonamental. L’ensenyament elemental és obligatori. Cal que l’ensenyament tècnic i professional sigui generalitzat, i que s’obri a tothom l’accés als estudis superiors amb plena igualtat per a tots amb atenció al mèrit de cadascú.
- L’article 28 de la Convenció dels Drets dels Infants (llei obligatòria per a totes les administracions , diu :
- Els estats part reconeixen el dret de l’infant a l’educació, i amb l’objectiu d’aconseguir aquest dret progressivament i basant-se en la igualtat d’oportunitats, especialment han d’implantar l’ensenyament primari obligatori i gratuït per a tothom”
- La Carta Europea de Drets Humans a la Ciutat , signada per l’Ajuntament de Terrassa l’any 2000 es clara en el seu art 13 :
- DRET A L’EDUCACIÓ: 1. Els ciutadans i ciutadanes de la ciutat gaudeixen del dret a l’educació. Les autoritats municipals faciliten l’accés a l’educació elemental dels infants i els joves en edat escolar
- Estar clar doncs, que tant la Generalitat de Catalunya, així com l’Ajuntament de Terrassa, a partir del Principi Subsidiarietat que estableix la Carta de Drets Humans a la Ciutat, estan incomplint, amb els seus deures de garantir aquest dret fonamental,
- Perquè LA MILLOR ESCOLA HA DE SER L’ESCOLA PÚBLICA, i per tant cal canviar les planificacions i decisions polítiques que sempre beneficien a l’escola concertada, en detriment de la Pública.
- I a partir d’aquestes premisses l’Observatori es pregunta:
- L’Ajuntament de Terrassa, no coneixia, aquesta situació a través de l’Oficina Municipal d’Escolarització?? No es podia actuar de forma preventiva i eficient, saben que Terrassa es una població on no ha parat de créixer els últims anys. I continuarà creixent, amb els nous projectes urbanístics, alguns d’ells precisament a les zones educatives on es volen retallar línies?
I a més saben que, cada curs escolar arriben vora de mil alumnes nous a la ciutat?
O sabent, que encara existeixen barris de Terrassa sense suficients places públiques d’ensenyament primari i ESO, la qual cosa obliga moltes famílies a desplaçar-se o optar per centres concertats.?
- Es possible que ningun s’hagi plantejat, en un context d’increment de l’alumnat amb necessitats educatives especials (NEE), que ha augmentat un 59,4% des de 2017, segons l’últim informe del Síndic de Greuges de Catalunya, i a més amb una falta de recursos per atendre’ls, que una línia de primària, que no ompli, no s’ha de considerar buida, sinó una oportunitat per oferir una educació de qualitat, ja que, amb ràtios més baixes és possible, una atenció més individualitzada, especialment necessària per als alumnes amb nee, a la vegada que poden millorar les condicions pedagògiques i laborals???
L’Observatori dels Drets Socials de Terrassa s’afegeixi a tota la ciutadania que aquests dies, estan fent una crida a TERRASSA, per
PER UNA EDUCACIÓ PÚBLICA, DE QUALITAT, INCLUSIVA, LAICA, EQUITATIVA, GRATUÏTA, DEMOCRÀTICA, CATALANA, COEDUCATIVA, AMBIENTALMENT SOSTENIBLE I FEMINISTA
Observatori dels Drets Socials de Terrassa, Febrer 2025
Deixa un comentari