Trobada-festa per celebrar la fi de curs passat. Foto: CEDIDA
Pep Valenzuela
Una escola per a l’aprenentatge d’idiomes autogestionada. Una iniciativa sorgida de necessitats detectades a diversos espais i per diferents entitats locals, i que recupera experiències viscudes alguns anys enrere a l’Ateneu Candela. L’escola d’idiomes Maan yad f yad (juntes mà a mà) inicià camí aquest curs amb classes de català, castellà, àrab i darija (l’àrab parlat al Marroc), amb una perspectiva de treball exclusivament social i cooperativa i compten amb el suport del projecte d’economia social Barri Futur.
Els versos de Gina Valdés «Hay tantísimas fronteras que dividen a la gente, pero por cada frontera existe también un puente» (literatura «chicana») il·luminen l’horitzó per on volen caminar les persones animadores de la proposta, entre les quals la Hafida Kaddouré i la Paula Solís Gilabert.
Nascuda el febrer passat, començà el recorregut proposant classes de català i castellà gratuïtes per a persones nouvingudes, «perquè puguin aprendre l’idioma que necessiten en un espai assequible econòmicament», informa la Paula; pel darija per a adults i l’àrab per a infants sí es demana suport econòmic.
L’alumnat de darija està format per persones que tenen interès particular o necessitats del treball (monitores esplai, educadores socials, entre altres). «Els natius volen comunicació amb la darija (la parla del carrer) marroquí», explica la Hafida, professora de matemàtiques a Nador, arribada a Terrassa fa 4 anys per retrobar la família. «Hi ha diferents darija», aclareix, «als països amb llengua oficial l’àrab, aquest es parla al carrer amb característiques ben particulars en cada cas, i pot ser molt diferent».
Per què una iniciativa com aquesta quan existeixen opcions d’aprenentatge oficial i amb titulació, hem preguntat a les companyes de Maan Yad F Yad. Algunes companyes de la llibreria Synusia i altres com la Hafida, que formen part de la PAH i del grup de la ILP RegularitzacióJa! de les persones migrants, es van trobar, diu la Paula, i entre reflexions sobre les lluites i els problemes particulars sorgí la idea.
«Coneixem persones interessades en aprendre aquestes llengües i que, per diferents problemes, no poden o no volen matricular-se en una escola oficial», recorda la Paula, «i, d’altra banda, la iniciativa podia crear autoocupació i facilitar regularització d’altres persones». A més a més, com s’ha apuntat abans, a l’ateneu Candela ja es van fer idiomes, «i sempre passa algú demanant si encara es fan».
La iniciativa ofereix classes de català i castellà gratuïtes per a persones nouvingudes, darija per a adults i àrab per a infants
La Paula dona classes de català com a voluntària. Hi ha un voluntari més pel català i un altre per donar classes de castellà. La Hafida dona les classes de darija i àrab. Ella explica que decidiren oferir les classes d’àrab per a nens les famílies de les quals, creients o no, no volen que aquest aprenentatge de la llengua sigui mitjançant classes de religió, com és el cas a la mesquita egarenca. «Crec en Allà», declara la Hafida, «però aquí no ensenyem religió».
La iniciativa, subratlla la Paula, és una proposta autogestionada, col·lectiva i comunitària, sense pretensió en l’àmbit acadèmic o oficial. «Només donem un certificat d’assistència a qui ho demani», afegeix la Paula, periodista i sòcia de la cooperativa Crisàlide comunicació. Precisament, en aquest àmbit del cooperativisme i l’economia social i solidària on el projecte ha trobat suport, dins del marc de Comunalitats urbanes-Barri Futur, «perquè compartim valors i perquè l’escola s’ha creat en aquest territori».
En tot cas, i en principi, cap projecció de futur que vagi molt més enllà del que avui es plantegen: «l’objectiu final és que funcioni aquest humil dispositiu que hem bastit», aclareix la Hafida.
Deixa un comentari