Amb 4 anys al Vallès Occidental, l’Ateneu Cooperatiu mostra la seva capacitat d’intervenir al territori i fer-ho amb coneixement i certesa que les accions tenen una incidència real.
Després del Balanç Social presentat el passat 13 de febrer, i dins dels eixos de treball que l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental (ACVOCc) ha apostat per treballar aquesta edició, el passat 5 de març es va organitzar la VIII Taula Territorial del Mercat Social. L’objectiu era aterrar la realitat del territori i entomar accions concretes a través de la cocreació de la diversitat de la representativitat de les persones que formen part circuit econòmic i social.
A l’acte van assistir persones tècniques vinculades a institucions públiques de la comarca, productores i consumidores, tant de béns com de serveis, i persones que treballen en projectes en el marc de l’ESS.
Amb la idea de treballar conjuntament per enfortir i engrandir el mercat social a la comarca, el Rubén Suriñach Padilla, membre de la XES Catalunya, va emmarcar la jornada a través de l’informe del Mercat social 2019 (cinquè informe realitzat per la XES per avaluar el Mercat Social i les línies estratègiques).
El Mercat Social vol ser un sistema vertebrat internament per relacions d’intercanvi, cooperació i solidaritat entre productores i consumidores de l’economia social i solidària, que es regula de manera democràtica. L’objectiu del Mercat Social és conviure amb altres béns que són socialment estratègics i que no s’han de mercantilitzar, com són els béns domèstics, el béns públics i els béns del comú.
En aquest sentit, des de la XES es treballa sota tres idees claus dins el marc conceptual: el mercat de béns i serveis, el mercat de treball i financer, i la pròpia governança dels projectes. Des d’aquí es treballa per donar eines, sistematitzar i avaluar la realitat dels territoris per treballar sobre les necessitats dels mateixos.
Grup de treball de la Taula Territorial de Mercat Social, celebrat el 5 de març a Sant Quirze del Vallès. Foto ACVOCc
La realitat mostra que alhora que hi ha molta feina feta, resta molta pendent, i una necessitat d’ampliar la mirada cap a altres fórmules socialment responsables que existeixen al territori per intercooperar i enfortir el Mercat Social.
Sota aquest informe i marc conceptual, les persones assistents van treballar sobre els eixos de producció i treball, comercialització i consum, accés al finançament i moneda social i consum de les administracions.
Analitzant a través d’un DAFO cadascun d’aquests eixos, es van detectar les oportunitats d’accions reals que es poden dur a terme per enfortir aquest mercat social de la nostra comarca, com la potencialització de la Marca VallESS, crear espais de trobada i treball conjunt, aliances amb les distribuïdores locals i facilitar plans estratègics als municipis, entre d’altres.
El treball realitzat es traduirà en un pla d’accions i línies estratègiques a treballar que marcaran les properes activitats i treballs de l’ACVOCc.
Deixa un comentari