La incorporació de la perspectiva inclusiva i de gènere a les Oficines Joves i Punts d’Informació Juvenil és un dels temes que tractarà la jornada
Uns 200 professionals de joventut de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil (XNEJ) analitzen avui els reptes de futur d’aquest servei de proximitat que assessora els i les joves a cercar feina, escollir itineraris formatius, prevenir la salut o participar en els afers col·lectius, entre d’altres.
Ho fan al Centre Cívic Montserrat Roig de Terrassa en el marc de la jornada “Projecta’t. Construïm els reptes de la XNEJ” organitzada per l’Agència Catalana de la Joventut, un acte que ha obert aquest matí el seu director general, Cesc Poch, i la regidora de Joventut, Ona Martínez.
Amb un total de 44 Oficines Joves (OJ) comarcals i 226 Punts d’Informació Juvenil (PIJ), els 543 professionals que treballen a la XNEJ van atendre el 2018 uns 800.000 joves que van fer al voltant d’un milió de consultes, segons l’estimació elaborada a partir del registre a 138 serveis. Entre els reptes de d’aquests professionals hi ha el d’aproximar la XNEJ a les noves realitats socials i d’alinear-la als nous perfils de joves, qüestions que es debaten a la jornada d’avui.
En aquesta línia, a la trobada s’han presentat els resultats del pla pilot que aquest 2019 s’ha dut a terme en cinc oficines joves per incorporar-hi la perspectiva inclusiva i de gènere. En concret, l’OJ del Vallès Oriental ha adaptat els continguts de la Fira Guia’t; l’OJ del Baix Penedès ha ampliat el contingut de les Carpes a l’institut; l’OJ de la Ribera d’Ebre ha creat un nou taller de convivència; el PIJ de Sant Boi de Llobregat ha creat i difós el catàleg Som diverses; i l’Espai Jove de Castelló d’Empúries ha redissenyat el curs de premonitors/es.
Aquestes bones pràctiques han tingut en compte les desigualtats juvenils (de gènere, origen, classe social o capacitats), els factors d’exclusió social i recursos per facilitar l’empoderament. La iniciativa també pretén donar eines i exemple a la resta de la XNEJ per tal de repensar i innovar en els seus serveis, objectiu que els 200 professionals abordaran en grups d’intercanvi d’experiències i en un taller.
“Entre totes i tots hem de definir els reptes de la XNEJ perquè no només sigui un servei del Govern per assessorar els joves, sinó que sigui dels propis joves”, ha indicat Cesc Poch a l’obertura de la jornada. En aquest sentit, el responsable de Joventut ha indicat que “sovint hi ha perfils de nois i noies que encara no se senten cridats per aquest circuit que afavoreix l’emancipació, de manera que ens hem d’escarrassar per adaptar les oficines joves a les seves inquietuds i necessitats sense paternalismes i fugint dels valors hegemònics”.
Oferta educativa i cerca de feina, consultes majoritàries a la XNEJ
Del milió de consultes ateses el 2018 a les 44 OJ i 226 PIJ, l’oferta educativa i formativa va continuar sent la temàtica més consultada pels joves amb un 27% del conjunt de les consultes, 18 punts percentuals més que fa quatre anys.
Aquest tipus de consultes són les que més han crescut els últims anys i coincideix amb l’augment dels joves de 16 a 29 anys que estudien, que van passar del 38% el quart trimestre del 2008 al 49% el quart trimestre del 2018, segons dades de l’Enquesta de Població Activa.
La segona qüestió més sol·licitada durant l’any passat està relacionada amb el mercat de treball i les oportunitats laborals, amb un 18% de consultes. Així, la XNEJ va registrar el 2018 un 12% d’assessoraments en l’àmbit general del treball i un 6% sobre el programa concret de la Garantia Juvenil, que per segon any ha estat recollit de manera específica pel registre de la XNEJ.
En total, aquest programa europeu de formació, inserció, emprenedoria i orientació laboral ha acumulat als PIJ i OJ un total de 61.450 consultes. A més d’assessorar els i les joves sobre els objectius i requisits per participar al programa, els impulsors del programa també han tramitat inscripcions a la Garantia Juvenil.
Les dades d’activitat de la XNEJ indiquen les activitats d’educació en el lleure i recreatives com la següent temàtica en nombre de consultes, amb un 16%, seguida de les qüestions de salut (11%), cultura (7%), participació (6%), habitatge (5%), cohesió social (4%), turisme (3%), mobilitat, solidaritat i relacions internacionals (2%), tecnologies de la informació i la comunicació (1%) i medi ambient i consum (0,6%).
Deixa un comentari