CCOO organitza una xerrada sobre Formació Professional a Terrassa. Cal parlar, proposen, sobre l’estat actual de la Llei de FP, la FP Dual, l’acreditació de competències, com afecta la LOMCE a l’FP i la situació en la mesa sectorial. En aquest sentit, criden a participar els i les professionals de la FP, comptar amb les seves opinions i per poder negociar amb el departament el desplegament de la llei.
La xerrada tindrà lloc el 27 d’abril a les 14,30 en l’INS Santa Eulàlia de Terrassa (Avgda. Santa Eulàlia 72).
Davant l’anunci de l’accés directe des dels Cicles de Grau Mitjà als de Grau Superior de Formació Professional que imposa la LOMCE, CCOO denuncia que aquesta mesura dificulta la tasca d’orientació a l’alumnat, devalua la formació professional i posa en perill molts llocs de treball.
Des que al 2013 es va aprovar, amb el rebuig frontal de la comunitat educativa, la Llei de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE), els professionals de la docència pateixen la seva implantació progressiva. Una gota malaia que pretén erosionar i devastar la participació, el consens, el procés avaluador com a millora educativa, l’aprenentatge comprensiu i la inclusivitat, consolidant la Formació Professional com una xarxa de contenció de l’abandonament escolar prematur i de les disfuncions del propi Sistema Educatiu.
Al 2014, la tasca d’orientació ja va ser complexa en adaptar-se a corre-cuita al desplegament de l’FP Bàsica (FPB) i substituir els Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI) pels Programes de Formació i Inserció (PFI). Uns programes, els PFI, que:
-
permeten convalidacions amb l’FPB.
-
donen accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM) havent suspès la prova.
-
consoliden la precarització de la funció docent i l’estabilitat dels programes.
-
dificulten l’atenció individualitzada a l’alumnat.
Al 2015 sorgien els Programes de Promoció Professional (PPP) que en realitat és l’FPB de la LOMCE amb un nom nou (es poden consultar els currículums al web del Departament). Actualment es cursen a 10 centres a Catalunya i evidentment van ser posats en marxa a corre-cuita i silenciosament per fer veure, un cop més, que la LOMCE no s’aplica a Catalunya. Un altre demostració de que el Ministerio i el Departament “van de la mà”.
Enguany arriba un altra peça clau de la LOMCE a l’FP: L’accés directe des dels CFGM a Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) si hi ha disponibilitat de places. Aquesta mesura dinamita l’estructura de l’FP per diverses raons:
-
s’està equiparant un CFGM amb el Batxillerat que és el que dóna accés directe a un CFGS i quasi a la Universitat.
-
els títols de CFGS demanen un nivell d’autonomia no previst en general amb l’obtenció d’un CFGM.
-
l’accés quasi directe dels PFI a CFGM multiplica els efectes de devaluació de l’FP.
-
els centres on la demanda superi l’oferta (potser simplement per que tenen una situació més estratègica) podran establir procediments d’admissió el que s’acabarà traduint en rànquings que re-alimentaran l’estigmatització.
-
el curs 2014-2015 més de 12.000 alumnes van accedir a CFGS a través de la prova d’accés o curs d’accés, aquest fet pot suposar posar en perill, més de 500 llocs de treball.
El Departament d’Ensenyament ha notificat als centres que al curs 2016-17 serà possible accedir directament a un CFGS amb un títol de tècnic de grau mitjà, si bé seguiran tenint prioritat els titulats que provinguin del Batxillerat (als quals se’ls reserva un 60% de les places), del Curs específic d’Accés a Grau Superior (20% de places) i de la Prova d’Accés a Grau Superior (20% restant). No ha comentat res del procediment d’admissió.
A CCOO lamenten que la Conselleria d’Educació es preocupi més per fer veure que no aplica la LOMCE que en cercar solucions amb tota la comunitat educativa, provocant cada final de curs distorsió en les tasques d’orientació de l’alumnat.
De fet, CCOO proposa:
-
que l’FP ha de ser un eix estratègic prioritari per al Govern.
-
que l’FP ha de ser un itinerari que formi rigorosament, promocioni i fomenti les potencialitats de l’alumnat.
-
que la inversió en la millora de la qualitat educativa ha de ser fonamental.
-
és decisiu eliminar la xacra de l’abandonament escolar prematur.
Deixa un comentari