El Pla de Mobilitat que es pretén aprovar té greus macances i no parteix de la realitat, denuncia la FAVT

No Comment

La Federació d’Associacions de Veïns de Terrassa (FAVT) ha presentat set al·legacions i consideracions diverses al nou Pla de Mobilitat Urbana, aprovat pel Ple Municipal en data 30 de juny i que estigué en període d’informació pública fins al 23 de setembre passat.

Partint de les propostes ja presentades en novembre del 2014, resultat del treball en el procés participatiu municipal i els debats de la pròpia Federació, interns i oberts a la ciutadania; al temps que valorant el contingut del pla aprovat en juny, la FAVT observa «debilitats», com és en el cas d’allò que fa referència a les «persones amb mobilitat reduïda», una «impressió que compartim amb Prou Barreres», l’organització de persones amb diversitat funcional de Terrassa.

Assemble general de la FAVT 2015. Foto: PV Assemble general de la FAVT 2015. Foto: PV

Consideren així mateix una «deficiència greu» que no s’incorpori la revisió del servei d’autobusos urbansque està encara per fe), encara més perquè una de les actuacions clau del pla és la implantació de la ZUAP (zona urbana d’atmosfera protegida en el centre ampli de la ciutat), que d’acord amb el mateix pla requereix d’una potenciació del transport públic. La ZUAP i la revisió del servei públic d’autobusos i metro haurien d’anar junts, però això no s’ha fet així fins ara.

Cal considerar, al mateix temps, que la implantació de la ZUAP per reduir la contaminació mitjançant la reducció de vehicles al centre, tot i ser «raonable des del punt de vista mediambiental», en les actuals circumstàncies, tindria l’efecte «d’abocar (el trànsit) als carrers que circumden tot el perímetre de la ZUAP, el que és una temeritat», amb risc gran de col·lapse del tràfic i l’aparcament en els barris circumdants.

Caldria abans una reforma i condicionament en profunditat de les vies més perifèriques com són la Ronda Ponent i avinguda del Vallés, artèries que el Pla cita com a necessàries però no incorpora ni defineix en els projectes com d’execució obligatòria.

1. Molt concretament, la Federació veïnal proposa, en primer lloc, que en tot el relacionat amb xarxa de vianants s’incorporin dos objectius bàsics, com són: Primer, que totes les voreres tinguin suficient amplitud per a la circulació d’una persona fent ús de cadira de rodes i que tinguin la vorada accessible, exceptuant les voreres dels carrers de vianants.

Segon, que els passos de vianants han de ser totalment accessibles, amb alternatives per evitar barreres, com passarel·les, rampes, etc, tot considerant la pendent màxima per les cadires de rodes.

2. La FAVT considera fonamental fer una aposta clara i decidida en favor de «l’ús respectuós de la bicicleta i per fer respectar els carrils bici». Proposen la realització de «campanyes de coneixement i de formació en la normativa de tràfic, dins del pla de promoció de la bicicleta».

En la situació actual, la implantació de la ZUAP només desviarà un volum molt gran de tràfic que «pot significar el col·lapse dels carrers que delimiten la ZUAP i greus afectacions als barris fronterer

3. La tercera al·legació demana ampliar el nombre d’espais de càrrega i descàrrega, especialment a la zona centre, al temps que fer respectar la limitació d’horari». Alerta la FAVT del fet que, «en certes hores, totes les zones de càrrega i descarrega estan ocupades», però perquè es fa «ús com aparcament sense respectar els horaris». Demanen, per tant, «estudiar la possibilitat d’incrementar la superfície», però al temps «garantint control i compliment de la limitació horària».

4. «Un capítol íntegre per l’Hospital de Terrassa», demana la FAVT, que «millori les condicions d’accés i aparcament». Allunyat de la trama urbana, les condicions «d’accessibilitat a peu i en bici són precàries», no hi ha servei d’autobusos en horari nocturn i l’aparcament és de pagament. «Tot plegat provoca les queixes de milers de ciutadans i usuaris».

La FAVT proposà la creació d’un accés per a vianants des del Camí dels Monjos en Torre-sana, al temps que ha reclamat reiteradament a l’Ajuntament per la despesa que han de fer les persones usuàries de l’Hospital, malaltes o acompanyants, per les tarifes del pàrquing, ja que «només s’han aconseguit rebaixes de tarifes i bonificacions».

Així les coses, la Federació «insisteix en la creació de l’accés de vianants»; demana la millora de les freqüències del servei d’autobusos i la implantació d’un servei de llançadora en horari nocturn. Considera també necessari «habilitar un terreny proper a l’Hospital com aparcament lliure», al temps que «implantar la gratuïtat del pàrquing de l’Hospital en horari nocturn i rebaixar les tarifes actuals, en horari diürn».

5. La cinquena al·legació planteja que s’ha de tenir en compte sempre les persones usuàries amb mobilitat reduïda (PMR). Aquesta, considera, «és una deficiència del Pla, (aquestes persones) no se citen en les propostes d’actuació». A més, afegeix, «és necessari regular las places perquè actualment hi ha zones en què no hi són». Cal, al mateix temps, «vetllar per evitar els usos indeguts de les targetes per PMR».

6. Per aprovar definitivament el pla, la FAVT considera que caldria esperar la incorporació de la revisió del servei d’autobusos que inclogui els efectes del funcionament del Metro de Ferrocarrils. «Si bé el Pla conté diversos temes de caràcter general relacionats», afirma, «no ha pogut incorporar la revisió del servei d’autobusos urbans, per què no s’ha fet encara». Per això, ni tan sols es poden valorar ni afegir «les 6 propostes que vàrem presentar, relacionades en els autobusos urbans».

Directament relacionada amb aquest punt, parlar de la implantació de la ZUAP, «que com diu el mateix Pla requereix una potenciació del transport públic, és una incongruència sense haver definit com i quan s’ha de potenciar, un important error», sentencia.

7. Igualment, proposa que «no comenci la implantació de la ZUAP fins que la ronda Ponent no estigui en condicions de circulació en doble sentit, així com no iniciar la segona fase fins que l’avinguda del Vallès no s’hagi millorat».

La necessitat de prendre mides per millorar les condicions de l’aire a la ciutat, demana disminuir el tràfic, reconeix la Federació. «Però les mides per aconseguir-ho han de desenvolupar-se amb plenes garanties que la seva execució no comportarà traslladar els problemes d’uns carrers a uns altres i del sector centre als barris». Alerten que la manera en què el nou Pla de Mobilitat preveu desenvolupar la ZUAP, en un centre molt ampliat, delimitat pel Passeig 22 de juliol al nord, l’AV Barcelona a l’est, la Ctra. Montcada al sud i les Avgs. Àngel Sallent i Santa Maria Mazzarello a l’oest, desviarà un volum molt gran de tràfic que «pot significar el col·lapse dels carrers que delimiten la ZUAP i greus afectacions als barris fronterer.

Per la ronda Ponent, que hauria de ser l’eix descongestionador, ara no es pot circular en doble direcció ni sembla possible per molt temps, perquè hi ha pendents obres de consolidació dels talussos de la Riera del Palau; segon, perquè com prescriu el POUM no es pot ampliar; i tercer, perquè encara caldria cobrir la Riera del Palau, el que és, considera la FAVT, «una utopia en l’actualitat». Així la primera fase, no cal ni parlar de la segona. El propi pla, de fet, «només fa una previsió per què no incorpora ni el projecte ni els costos associats».

Redacció

 

Related Articles

Deixa un comentari