Carrer Torras i Bages, on viu la família que va patir el tall d’electricitat.
Pep Valenzuela
Una família en condició de vulnerabilitat reconeguda per l’Ajuntament de Terrassa, des del desembre de l’any passat, es va trobar sense subministrament d’electricitat el passat 18 de març. La mobilització de l’entitat Justícia Energètica de Terrassa, de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE), i d’altres com Espai Drets, van aconseguir que el mateix dia es pogués restablir el subministrament. La distribuïdora ENDESA, però, va incomplir la llei i la normativa bàsica, que exigeix demanar informació als ajuntaments sobre la situació de les famílies en qüestió. Les entitats reclamen justícia i que l’elèctrica indemnitzi els danys.
La ràpida mobilització de l’activista de l’entitat, Valèria Santiago, va permetre que es produís el restabliment de la connexió al domicili de la família, que viu en un pis del carrer Torres i Bages, el mateix dia. Però només després de molt temps al telèfon amb ENDESA, havent-hi de driblar les mentides, excuses i trampes dels tècnics de l’empresa, i corrents a buscar suport amb entitats i alertar l’Ajuntament també.
De l’oficina de la gran distribuïdora elèctrica, en un primer moment, els van dir que era un problema dintre del mateix edifici. Un electricista veí va comprovar que no hi havia cap problema. Consultant amb la Valèria Santiago, de Justícia Energètica, van deduir llavors que el tall es va produir per factura impagada. De fet, la família havia rebut algunes amenaces de tall per impagament. Però, en situació d’ERTO i amb un informe de vulnerabilitat amb data de desembre de l’any passat, no podien creure que els avisos i «amenaces» es poguessin materialitzar.
Ja havien enviat a ENDESA, en gener i per correu electrònic, l’informe de la situació de vulnerabilitat. Durant els mesos de pandèmia i en situació d’ERTO, la família havia anat pagant algunes, però no totes. La senyora, sense recursos, no es va preocupar, malgrat les cartes d’avís de tall. Fins que el dia 18, al matí, va comprovar que no tenia electricitat a casa.
La sort de la família, perquè aquí no es parla de drets, es parla de sort, va ser conèixer la Valèria de Justícia Energètica, que immediatament va parlar amb la gent de l’APE. A partir d’aquí, es van començar a fer tuits reclamant el restabliment de l’electricitat per a la família.
Van anar a la seu de l’empresa a Terrassa, i la mateixa gent que abans els havia dit que el tall havia estat problema en el mateix edifici, després va reconèixer que el tall era per impagament, tot i tenir coneixement de l’informe de vulnerabilitat. Van justificar que aquest informe calia portar-lo en mà a l’oficina, que no és suficient enviar-ho per correu electrònic.
De totes maneres, informa Santiago, ENDESA, abans de tallar el subministrament, tenia obligació de demanar informació a l’Ajuntament, com exigeix la Llei 24/2015. D’altra banda, considera la membre de Justícia Energètica, que ja és massa que en l’actual situació sanitària hagis d’anar personalment a portar un document com aquest que amb totes garanties es pot enviar per correu electrònic.
Sembla mot clar que no hi va haver error, sinó incompliment per part de l’empresa dels seus deures d’acord amb la Llei.
Però, a banda la violació de la llei, que arriba fins on arriba (que no és massa), el pitjor és l’atropellament dels drets bàsics i fonamentals de les persones al sostre i subministraments bàsics, amb llei o sense. En aquest cas, el tall podria haver provocat mals a la mare de la titular de l’habitatge, que està en situació de dependència i necessita un salva escales per pujar a casa. Si s’hagués produït alguna altra emergència, no hauria pogut sortir. El marit, a més, té problemes de visió i discapacitat.
Per acabar d’arreglar-ho, el comportament dels tècnics d’ENDESA va ser hostil des del primer moment. Com s’ha informat, pretenent primer que el problema era de l’edifici. Després, no volien deixar entrar a la senyora acompanyada de l’activista de Justícia Energètica, pretenent que entrés l’afectada tota sola, situació que es va resoldre quan Valèria Santiago, coneguda per la militància en aquest àmbit, es va identificar i els tècnics ho van permetre.
De part de l’Ajuntament de Terrassa, informa Santiago, l’únic que s’ha fet ha estat derivar l’afectada al servei municipal OFIMAPE, una derivació que, considera, ja l’haguessin hagut de fer quan li van fer l’informe de vulnerabilitat, o sigui al gener i no ara en març. Ara, des del servei municipal s’ha realitzat un acord de pagament de la factura.
Donades les circumstàncies, des de Justícia Energètica treballen, junt amb l’assessoria de l’Espai Drets i advocades, en una denúncia contra ENDESA, tal com queda recollit a la citada llei. D’altra banda, la Síndica Municipal de Greuges de Terrassa, Isabel Marquès, en tenir coneixement del cas decidí portar una acció al Síndic de Greuges de Catalunya.
Deixa un comentari